Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #1 Skrevet 12. oktober 2008 Har lest flere ganger at de syns det er så kjekt å få barn med kort mellomrom, for da har barna så mye glede av hverandre. ( og at man blir ferdi med småbarns perioden fortere) men er det noen som har sport disse barna når de ble voksene, hvordan di opplevde dette? jeg har flere venner som har søsken som er tett aldersforskjell. i voksen alder har de ikke nevnt noen negativ ting med dette, men di likte det tydligvis ikkje i barndommen å i tenårene, spesielt den eldste, pga av at han/hun ikke fikk føle seg eldst. og andre ting som ble tydlig når det var så liten alders forsjell. men hadde lyst til å høre hva andre hadde slags erfaringer om dette. så fortell!
Gjest imli Skrevet 13. oktober 2008 #2 Skrevet 13. oktober 2008 Vi er vel i grunnen 3 tette i søskenflokken. Jeg har alltid opplevd det som positivt. Jeg føler meg eldst for det. Selv om jeg ikke helt kan se at det å ikke få føle seg eldst skal være et argument mot å få barn tett?
angeleyes Skrevet 13. oktober 2008 #3 Skrevet 13. oktober 2008 Litt off topic, men hvor mange måneder er det mellom søsken som regnes som tette? Jeg har en yngre bror og det er litt over ett år mellom oss. For meg har det bare vært positivt. Selv når jeg var tenåring satte jeg utrolig pris på å ha en bror som var så nærme meg i alder. Vi kommer veldig godt overens
Gjest imli Skrevet 13. oktober 2008 #4 Skrevet 13. oktober 2008 Tror man sier at under 2 år mellom er tette?
Gjest Gjest_Bolla_* Skrevet 13. oktober 2008 #5 Skrevet 13. oktober 2008 Det er 18 måneder mellom søstern min og meg, og det er og har vært bare positivt. Vi har flere søsken, men med større aldersforskjell. Det ble for mye til at vi ble så nære som søsteren og meg. Hadde jeg kunnet velge, ville jeg fått mine egne barn like tett, og det sier vel alt
Minni-Mus Skrevet 14. oktober 2008 #6 Skrevet 14. oktober 2008 jeg er attpåklatt, men har mange søsken, men de er så mye eldre enn meg at jeg har ikke nære forhold til dem. hgar følt meg som alenesøsken og det synes jeg er litt trist. Nå er jeg glad for at vi får 2tette, for jeg mener det er viktig med søsken og at søsken er litt jevgammle slik at de kan få glede av hverandre gjennom hele livet i forskjellige faser.
Sans Skrevet 15. oktober 2008 #7 Skrevet 15. oktober 2008 mellom meg og søsteren min er det drøyt 2 år, ble ikke mindre enn det fordi jeg lot vente på meg. Men vi kunne GODT vært tettere, selvom vi hele livet har vært verdens beste venner og ikke kranglet (ikke som jeg kan huske i alle fall) - så jeg mener ikke at vår forskjell var feil, men det er iallefall bare positivt å være nært i alder!
Lilywhite Skrevet 15. oktober 2008 #8 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg tror Imli har rett i at opptil to år imellom regnes som tette. Jeg har ikke personlig erfaring med dette, men kjenner søsken som er født med 18 mnd imellom. I dag er de veldig gode venner, men var endel klabb og babb når de var mindre. En del sjalusi og sjefing fra eldstemann. Men dette kan jo skyldes personligheten også, så skal ikke si det hadde vært bedre med større aldersforskjell... Dette er to gutter da. Har hørt det kan bli problem med gutt først og så jente tett etter, da gutter ofte modnes senere, og storebror kan føle seg utfordret i rollen sin...
Nigo-san Skrevet 15. oktober 2008 #9 Skrevet 15. oktober 2008 To tette er toppers! Vel, i hvert fall når de ikke er små Jeg har Knoll og Tott her hjemme, halvannet år mellom dem, og de har fantastisk mye glede av hverandre. Nå når de er så store er de, med noen få unntak, mer eller mindre jevnbyrdige, og koser seg sammen med sjakk og dataspill, diskusjoner og felles husarbeid. Men da de var bleieunger? Grøss og gru. Ikke ti ville hester kunne fått meg til å tenke at to babyer samtidig var en kjempegod ide. Men det er jo hovedsaklig et problem for foreldrene, ikke for barna. Det ville overraske meg hvis noen av barna i voksen alder presenterte sitt nummer i søskenflokken som et problem, siden jeg er veldig bevisst på både eldstemanns pålagte ansvar og "dritten i midten". Alle skal bli sett som det de er, samtidig som de må innordne seg (det siste har de neppe vondt av). Men for all del, de kommer sikkert til å saksøke meg allikevel
Nigo-san Skrevet 15. oktober 2008 #10 Skrevet 15. oktober 2008 Forresten er det bare sprøyt at søsken ikke har glede av hverandre selv med stor aldersforskjell. Noen har kanskje ikke det, men jeg opplever at mine to eldste er fullstendig forelsket i lillesøster som er 8 og 10 år yngre, de vil mate henne og skifte på henne, og i det hele tatt har alle de fire barna sin spesielle relasjon til hverandre. Det kan også slå andre veien. Fay Weldon, som har fire sønner med nesten 30 år fra yngste til eldste, sa en gang: "Jeg lot være å få barn tett, fordi jeg ikke ville at de skulle krangle så mye. Noe de selvfølgelig gjorde allikevel."
AnetteR Skrevet 15. oktober 2008 #11 Skrevet 15. oktober 2008 Det er under året opp til broren min. Vi synes nok begge det ble litt tett. Det ble for mye felles venner, og vi var på en måte på "samme nivå" i stedet for å være søsken. I tillegg er jo jenter tidligere utviklet, så det bidrar jo til enda mindre avstand. Det er også lettere å sammenlikne når man er så tett i alder - blant annet karakterer. Nå i voksen alder har det ingenting å si. Lurer på om jeg vil satse på 2-3 år mellom vært barn, om jeg er så heldig å kunne time det. Jeg føler da at de blir mer søsken, men samtidig så nærme i alder at de har mye glede av hverandre.
milla-mor Skrevet 15. oktober 2008 #12 Skrevet 15. oktober 2008 ...og en badehette! (Bare måtte). Bestemoren min, fikk min mor og to tanter, iløpet av fire år. Det var til tider litt tungt for eldstemann, da all oppmerksomheten gikk til de minste, men de hadde alltid noen å leke med, og jeg tror de hadde stort utbytte av det. Men moren min mener i ettertid at det nok hadde vært bedre om de ikke hadde kommet så tett. Selv, har jeg èn bror som er fire år yngre, og èn bror som er 22 år yngre. Så det har aldri vært noe søskensjalusi, eller krangling.
Leanne Skrevet 15. oktober 2008 #13 Skrevet 15. oktober 2008 Da jeg gikk på skolen gikk jeg i klasse med et søskenpar, den ene født i januar og den andre i desember... De kranglet mye, og det ble vel litt vel tett å ha de i samme klasse kanskje... Men her følte nok ikke eldstemann seg så veldig mye større enn lille søster, men det var hun jo ikke heller.... De fikk jo lov til ting likt, være ute til samme klokkeslett osv... Dette husker jeg selv at var stas når lillesøster måtte gå inn kl 8 og jeg fikk være ute en time lenger! Det er 2,5 år mellom meg og søsteren...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå