mysan Skrevet 12. oktober 2008 #21 Skrevet 12. oktober 2008 Jeg antok at du var gammel misbruker i og med at du kunne snakke med disse unge menneskene og forklare dem hva rusen gjør med hodene deres på en troverdig måte. Beklager hvis jeg tok feil, det var ikke vondt ment. Jeg må trekke frem henne som eksempel, hun er den erfaringen jeg har. Jeg vet at jeg ikke følger "boka" når det gjelder henne, men det har sine grunner, og selv om du har lest mine frustrasjoner i dagboka og andre steder så forteller ikke det hele historien. Det forteller kun om frustrasjonene mine. Er det noe du vil si, så får du registrere deg/logge på og gi meg en pm da skjønner du. Men kanskje du er redd for at jeg skal vite hvem du er? Lettere å kritisere folk anonymt?
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #22 Skrevet 12. oktober 2008 (endret) Jeg antok at du var gammel misbruker i og med at du kunne snakke med disse unge menneskene og forklare dem hva rusen gjør med hodene deres på en troverdig måte. Beklager hvis jeg tok feil, det var ikke vondt ment. Jeg må trekke frem henne som eksempel, hun er den erfaringen jeg har. Jeg vet at jeg ikke følger "boka" når det gjelder henne, men det har sine grunner, og selv om du har lest mine frustrasjoner i dagboka og andre steder så forteller ikke det hele historien. Det forteller kun om frustrasjonene mine. Er det noe du vil si, så får du registrere deg/logge på og gi meg en pm da skjønner du. Men kanskje du er redd for at jeg skal vite hvem du er? Lettere å kritisere folk anonymt? Ja, du antar visst mye. Er mye bedre hvis man holder seg til de fakta man har. Og nei, jeg har ikke behov for å fortelle eller belære deg noe som helst jeg - det er du som trekker inn din familie i dine svar på det jeg skriver, og som sagt, så tillater jeg meg da å svare. Du skriver at jeg ikke ville nådd frem til Liten, og jeg bekreftet at jeg ikke ville gjort det. Jeg ville garantert ikke hatt kjemi med henne. Håper dere finner ut av det, hun er nå såpass voksen at skal hun i det hele tatt få et selvstendig liv bør hun vel begynne snart? Som nevnt: jeg har ikke noe behov for å kommentere din familie, men har du problemer med at noen gjør det, bør du la være å bruke den som eksempel. Endret 13. oktober 2008 av Bolledeig
Gjest Bolledeig Skrevet 13. oktober 2008 #23 Skrevet 13. oktober 2008 Tråden er ryddet Bolledeig (mod)
covergrl Skrevet 13. oktober 2008 #24 Skrevet 13. oktober 2008 trådstarter ba om hjelp, mysan forteller hvordan hun takler situasjonen i sin familien.. felles erfaringer er nemlig til veldig stor hjelp (noe alle som har vært i en slik situasjon vet).. jeg ser ikke at det kommer noe annet fra gjest enn kommentarer på hvorfor mysan svarer slik hun gjør og hvor dårlig mor hun er for sin rusmisbrukende datter.. kjære gjest: om du ikke har annet å gjøre enn å kritisere mysan (når denne tråden faktisk ikke handler om henne,men ander33), så har du vel ingenting å gjøre på denne tråden da du er til null hjelp til trådstarter.. ja jeg vet at dette kommer til å irritere gjest, men gjest kan holde seg til diskusjonen i stedet for å kritisere mysan.. til ts vil jeg gjerne si (nok engang) at det er veldig lurt å snakke med legen din å høre hvordan han synes du bør gå frem, også støtte grupper for personer i samme situsjon er supert
Gjest Glør Skrevet 13. oktober 2008 #25 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg vet ikke hvorfor jeg skriver dette egentlig, kanskje for å vise at det kan gå an å blande seg i andres saker. Her tok vår tante tak i saken og koblet inn de rette instanser, i tillegg til at hun fikk familien vår til å innse at her var det faktisk et problem. Mange ville nok ikke innse det. Jeg vet ikke hvordan hun (tilslutt i samarbeid med foreldrene våre) klarte å få ham tvangsinnlagt men det skulle vel ikke så mye til for at legene skulle se at han ikke kunne ta godt nok vare på seg selv i den situasjonen han var i. Vendepunktet i denne historien er ikke tvangsinnleggelsen, men skoletilbudet han fikk. Så det du forteller illustrerer vel nettopp det at tvang ikke hjelper, men at hjelp til å finne motivasjon for å holde seg rusfri kan gjøre underverker. Jeg har kjent mange som har blitt utsatt for tvang, men ingen det har hjulpet. Som regel skjer to ting, de slutter å ruse seg midlertidig, mens de er under oppsyn, og tar vanen opp igjen etterpå, og/eller så blir de flinkere til å skjule rusmisbruket sitt for de pårørende. Desverre gjør dette at mange sitter igjen med inntrykk av at tvang hjelper. Til trådstarter: Det beste du kan gjøre for broren din er å være der for han, og om mulig hjelpe han å finne motivasjon til å ikke ruse seg. Problemet for mange rusmisbrukere er også at de etterhvert bare har venner og interesser som er relatert til rus, så prøv å vær en slags link til ett rusfritt liv, ved å ta initiativ til aktiviteter som ikke involverer rus, og hvor han omgås mennesker som ikke ruser seg. Det vil gjøre det lettere for han å hente seg inn igjen. Hvorvidt du bør bo sammen med han eller ikke må du nesten vurdere selv. Det kan gi deg større mulighet til å stille opp for han, men det kan også slite deg ut, og det vil ingen av dere tjene på. Prøv å vei fordeler opp mot ulemper, og se hva du synes selv.
Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 13. oktober 2008 #26 Skrevet 13. oktober 2008 kjære gjest: om du ikke har annet å gjøre enn å kritisere mysan (når denne tråden faktisk ikke handler om henne,men ander33), så har du vel ingenting å gjøre på denne tråden da du er til null hjelp til trådstarter.. ja jeg vet at dette kommer til å irritere gjest, men gjest kan holde seg til diskusjonen i stedet for å kritisere mysan.. Begge to diskuterer med hverandre, og begge er uenige. Tror ikke det er et anngrep på mysan eller mysan anngriper gjest, og da synes jeg egentlig at du burde la de snakke og diskutere i fred. trådstarter ba om hjelp, mysan forteller hvordan hun takler situasjonen i sin familien.. Men dette er jeg enig i, for vi må alle kunne snakke om erfaringer.
Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 13. oktober 2008 #27 Skrevet 13. oktober 2008 TS: kanskje info og svar kunne ha hjulpet. Om han evt er en som ville reagert slik og slik, eller lignende. For det er som du ser vanskjelig å gi råd, siden de reagerer forskjellig og folk opplever forskjellige ting.
mysan Skrevet 13. oktober 2008 #28 Skrevet 13. oktober 2008 Vendepunktet i denne historien er ikke tvangsinnleggelsen, men skoletilbudet han fikk. Så det du forteller illustrerer vel nettopp det at tvang ikke hjelper, men at hjelp til å finne motivasjon for å holde seg rusfri kan gjøre underverker. Jeg har kjent mange som har blitt utsatt for tvang, men ingen det har hjulpet. Som regel skjer to ting, de slutter å ruse seg midlertidig, mens de er under oppsyn, og tar vanen opp igjen etterpå, og/eller så blir de flinkere til å skjule rusmisbruket sitt for de pårørende. Desverre gjør dette at mange sitter igjen med inntrykk av at tvang hjelper. Til trådstarter: Det beste du kan gjøre for broren din er å være der for han, og om mulig hjelpe han å finne motivasjon til å ikke ruse seg. Problemet for mange rusmisbrukere er også at de etterhvert bare har venner og interesser som er relatert til rus, så prøv å vær en slags link til ett rusfritt liv, ved å ta initiativ til aktiviteter som ikke involverer rus, og hvor han omgås mennesker som ikke ruser seg. Det vil gjøre det lettere for han å hente seg inn igjen. Hvorvidt du bør bo sammen med han eller ikke må du nesten vurdere selv. Det kan gi deg større mulighet til å stille opp for han, men det kan også slite deg ut, og det vil ingen av dere tjene på. Prøv å vei fordeler opp mot ulemper, og se hva du synes selv. Veldig fornuftig innlegg Begge to diskuterer med hverandre, og begge er uenige. Tror ikke det er et anngrep på mysan eller mysan anngriper gjest, og da synes jeg egentlig at du burde la de snakke og diskutere i fred. trådstarter ba om hjelp, mysan forteller hvordan hun takler situasjonen i sin familien.. Men dette er jeg enig i, for vi må alle kunne snakke om erfaringer. Joda, han startet med å angripe meg for egnetlig ikke å ha noe å komme med i debatten fordi han selv oppfatter meg som en dårlig mor når det kommer til min datters rusmisbruk. Jeg dro ikke frem min måte å håndtere henne på i det hele tatt, men refererte til ting hun selv satt her og sa, som jeg videreformidlet. Gjest mente da tydeligvis at det ikke var noen vits i å sette lit til hennes kommentar, all den tid jeg var en elendig mor som benyttet udugelige metoder. Men han om det. Denne tråden handler ikke om meg. Til trådstarter: De fleste/alle sosialkontor (NAV?) har en eller flere ruskonsulenter som man kanskje også kan få en prat med ang hva en kan/skal/bør gjøre?
Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 13. oktober 2008 #29 Skrevet 13. oktober 2008 Veldig fornuftig innlegg Joda, han startet med å angripe meg for egnetlig ikke å ha noe å komme med i debatten fordi han selv oppfatter meg som en dårlig mor når det kommer til min datters rusmisbruk. Jeg dro ikke frem min måte å håndtere henne på i det hele tatt, men refererte til ting hun selv satt her og sa, som jeg videreformidlet. Gjest mente da tydeligvis at det ikke var noen vits i å sette lit til hennes kommentar, all den tid jeg var en elendig mor som benyttet udugelige metoder. Men han om det. Denne tråden handler ikke om meg. Mysan: Beklager. Jeg mente det var en diskusjon, men når jeg ser etter litt, og en gang til, kan jeg se at jeg så litt rolig over det, og ble litt oppgitt over at det ofte blir litt umulig her inne å diskutere skikkelig og i fred, for slik blir det ofte. Men nå ser jeg at dette var et annet tilfelle, hvor at du fikk den støtten du fortjente.
mysan Skrevet 13. oktober 2008 #30 Skrevet 13. oktober 2008 Takk, kan vi gå vekk fra meg nå og gå tilbake til trådstarters dilemma?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå