Gå til innhold

Buddhisme og ekteskap

Gjest Gjest_nysgjerrig_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_nysgjerrig_*

Hvilket syn har buddhister på ekteskap? Gifter de seg på samme måte som oss, lover evig troskap til døden skiller oss ad? Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vielsesseremonien og ordlyden i ekeskapsløftene varierer jo, men buddhister praktiserer ekteskap omtrent i samme grad og form som ikke-buddhister...

Endret av rabagast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsesseremonien og ordlyden i ekeskapsløftene varierer jo, men buddhister praktiserer ekteskap omtrent i samme grad og form som ikke-buddhister...

Hva mener du varierer? Hva skiller buddhistisk ekteskap fra kristent ekteskap feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, for det første vil jo buddhister normalt ikke anse ekteskapet som et hellig sakrament innstiftet av den kristne guden...

Endret av rabagast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du varierer? Hva skiller buddhistisk ekteskap fra kristent ekteskap feks?

Brullyps sermonien men det er det eneste. Selve ekteskapet er jo ikke noe annerledes en hva det er mellom en kristen eller en muslim jøde eller hindu. Eller buddist. Forskjellen ligger i sermonien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, for det første vil jo buddhister normalt ikke anse ekteskapet som et hellig sakrament innstiftet av den kristne guden...

Så hva innebærer et buddhistisk ekteskap? Er man trofast til den du har giftet deg med, eller er det andre skikker som gjelder? Kan man skilles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Det er ikke akkurat slik at ekteskapet kom med kristendommen. Folk har alltid giftet seg på ett eller annet vis, uformelt eller formelt.

I buddhismen ser man vel på ekteskap som en hovedsaklig privat sak, altså at religionen ikke spiller hovedrollen, men at man kan komme til tempelet og bli velsignet eller ha en seremoni.

Men nå finnes buddhisme i mange varianter, og lokale forskjeller finnes i stor grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Ekteskapet er jo ikke et sakrament innenfor alle retninger av kristendommen, heller. Katolikkene regner ekteskapet for et sakrament, mens protestantene ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg blir visst ikke klokere. Om jeg giftet meg med en buddhist, får jeg en trofast ektefelle eller er det "lov" å ha andre partnere, feks? Om ekteskapet er dårlig, hvordan oppløser man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg blir visst ikke klokere. Om jeg giftet meg med en buddhist, får jeg en trofast ektefelle eller er det "lov" å ha andre partnere, feks? Om ekteskapet er dårlig, hvordan oppløser man det?

Ekteskap er ikke knyttet til religion. Ikke-kristne som er viet uten en prest tilstede er like mye gift som dem som har giftet seg i kirken og fått velsignelse av en prest. Det er de samme lovene som gjelder.

Om det er "lov" å ha andre partnere eller ikke, er helt opp til dere. Det er lov i følge loven, det er ingen lover mot å være utro.

Skilsmisse er akkurat som for alle andre ekteskap. Det spiller ingen rolle om du har velsignelse herfra eller derfra eller ikke i det hele tatt. Alle har de samme rettighetene uansett hvordan de nå har inngått ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Tenkte bare om buddhister tar lettere på det her med ekteskap enn andre. Hva synder en buddhist mot dersom man bedrar sin ektefelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Tenkte bare om buddhister tar lettere på det her med ekteskap enn andre. Hva synder en buddhist mot dersom man bedrar sin ektefelle?

Sin ektefelle? Hva gjør at du tror at buddhister er mindre trofaste enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Hva synder en buddhist mot dersom man bedrar sin ektefelle?
Seg selv, egentlig.

Negative ting man gjør samler seg opp som karma, og gjør at man ikke oppnår å bli noe bedre i sitt neste liv. I noen retninger av buddhisme kan man forsøke å bli kvitt karmaen ved å gjøre gode ting, men det er ikke så lett. De fleste buddhister håper vel ikke på mye mer enn å komme tilbake som et vanlig menneske. For å 'avansere' må man vie livet sitt til å gjøre gode ting, meditere og følge 'den åttedelte veien', som består av blant annet 'rett innsikt', 'rett handling' osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.

Hvorfor i alle dager skulle de gjøre det?

Jeg er ateist. Tror du jeg puler rundt som pokker, ekteskap til tross, siden jeg ikke har noen gud å synde mot?

Buddhister har heller ingen spesifikk gud, men de tror på reinkarnasjon, og at hvordan vi lever livet vårt avgjør hvordan det neste livet blir. Nestekjærlighet og etikk er viktig. Om de har lovet troskap til en annen, så vil det å være utro ikke være spesielt gunstig, med mindre de faktisk VIL bli gjenfødt som gjødselbille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du gifter deg her i landet, gifter du deg etter den samme lov som gjelder for alle som gifter seg. Samme regler gjelder også ved skilsmisse. Dette gjelder uansett hvilket trossamfunn eller livssynssamfunn man velger å gifte seg innen. Så kan det i tillegg kommen noen religiøse særregler, men disse er ikke juridiske, og du kan i praksis gi blaffen i dem hvis de ikke betyr noe for deg. Det er utelukkende ekteskapsloven som bestemmer hva som er et ekteskap her i landet. Gifter du deg buddhistisk, da gjelder som ved alle andre ekteskap, ekteskapsloven.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...