Gå til innhold

Psykologi - bachelor vs profesjonsstudiet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer litt på, hvis man har en bachelor i psyk - hvordan kan man ta fag for å komme i mål med profesjonsstudiet? Det vil si, hva vil man mangle for å kunne praktisere som psykolog?

Man kan ta omtrent hele bacheloren som privatist. Noen av dere som har gjort dette? Ved siden av full jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bachelor i psykologi (tok det ikke som privatist). Profesjonsstudiet er et eget studie og den gang jeg gikk kunne du søke om opptak etter å ha tatt et årsstudium i psykologi (de så på karakterer fra årsstudiet og ex.fac mener jeg det var). Det var ingen fordel ift. opptaket å ta hele bachelorstudiet. Dette er ikke yrkesrettet på samme måte som profesjonsstudiet og man kan ikke bare fylle på med emner for å bli psykolog. Derimot kan man ta en mastergrad i psykologi etter bachelorgraden. Nå skal det sies at det er noen år siden jeg tok dette (var i overgangen fra mellomfag til bachelor), så jeg kan ikke lenger disse reglene på rams. Men vil nok tro at man fortsatt må ta profesjonsstudiet i sin helhet for å bli psykolog.

Skrevet
Jeg har bachelor i psykologi (tok det ikke som privatist). Profesjonsstudiet er et eget studie og den gang jeg gikk kunne du søke om opptak etter å ha tatt et årsstudium i psykologi (de så på karakterer fra årsstudiet og ex.fac mener jeg det var). Det var ingen fordel ift. opptaket å ta hele bachelorstudiet. Dette er ikke yrkesrettet på samme måte som profesjonsstudiet og man kan ikke bare fylle på med emner for å bli psykolog. Derimot kan man ta en mastergrad i psykologi etter bachelorgraden. Nå skal det sies at det er noen år siden jeg tok dette (var i overgangen fra mellomfag til bachelor), så jeg kan ikke lenger disse reglene på rams. Men vil nok tro at man fortsatt må ta profesjonsstudiet i sin helhet for å bli psykolog.

Riktig. Men nå er det sånn at første året på bachelor har samme fagene som årsstudiet. Så du kan søke deg inn på profesjon etter ett år på bachelor.

Men til deg Soul; hva føler du du har fått ut av bachelor i psykologi? Jeg går på det nå og er usikker på om jeg skal satse alt på profesjon videre eller bare fortsette på bachelor.. Har inntrykk av at med en bachelor har man "ingenting".

Skrevet

Nå må man vel ha seks år, ikke bare bachelor 3 år og master 2 år? Profesjonsstudiet altså.

Jeg lurer også på hva slags jobber man kan få hvis man tar psyk, men ikke prof. studiet.

Hvor mye tjener en psykolog?

Skrevet

Det er svært få som får seg en relevant jobb med bachelor i psykologi, har lest statistikk på det men husker ikke helt. Man bør vel kanskje ta en mastergrad i psykologi eller ta noen annen tilleggsutdanning for å få relevante jobber. Jeg går selv master i psykologi.

Til TS, bachelor/master i psykologi er et separat løp fra profesjonsstudiet, bortsett fra første år som er det samme. Eneste mulighet til å bli psykolog uten å ha profesjonsstudiet tror jeg er å ta master i psykologi og deretter reise til danmark og ta et par års videreutdanning der. Da kan man bli sertifisert psykolog.

Håper dette hjalp:)

Skrevet

Hvilke jobber man kan få med master i psykologi avhenger veldig av hvilken masterretning man velger, og hva man spesialiserer seg i.

• 1 måned senere...
Skrevet

Kan man ta bachelor i psykologi på UiO som privatist? Eller bare deler av studiet?

• 2 måneder senere...
Gjest sukkertøy
Skrevet
Kan man ta bachelor i psykologi på UiO som privatist? Eller bare deler av studiet?

Et lite spørsmål til :) hva lærer dere egentlig når dere studerer psykologi? Har dere noen linker og eksempler på det dere lærer?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

hvis du er interessert så kan du jo bare gå inn på nettsidene til de universitetene som utdanner psykologer og lese fagplanene der.

Skrevet

Er bacheleor i psykologi det som var hovedfag før ?

Trodde man kunne jobbe med forskning og sånt , hvis man hadde hovedfaget (?)

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, bachelor er som cand.mag før.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er kun via profesjonsstudiet at man kan praktisere som klinisk psykolog. Man blir ikke psykolog via master i psykologi. Da har man master innen psykologi.

Skal man bli psykolog og allerede hatt bachelor innen psykologi kan man søke seg inn på profesjon på samme grunnlag som andre. Kanskje vil man få godskrevet noen av de tidlige fagene på proffesjon ut i fra det man allerede har tatt i sin bachelor og dermed slippe å ta noen av fagene på proffesjon.

• 3 år senere...
Skrevet

Hei!

kan man etter å ha tatt et år med bechelor studiet i psykologi hoppe over til profesjonsstudiet, hvordan fungerer det?!!

TAKK!!!

• 6 måneder senere...
Gjest hva som helst
Skrevet

Ved UiO er det relativt lite overlapp mellom bachelor og profesjon, det er derfor lite hensiktsmessig å ta bachelor først for så å satse på profesjon. Vet derimot at det er flere bachelorstudenter som drar til Danmark for å ta master, da denne kan godkjennes i Norge for å bli klinisk psykolog (eller hva det nå kalles).

Skrevet

Mange pleier å svare i disse trådene uten at de faktisk vet hva som gjelder. Jeg studerer psykologi, årsstudium fordi jeg skal inn på profesjon etterpå. (Ja, det er faktisk to universiteter i Norge som fortsatt har denne ordningen med årsstudium + profesjon. Tromsø og Bergen).

Skal du bli psykolog må du gå profesjonsstudiet. Det er ikke nok med en bachelor og master. Du kan ikke "fylle på" med fag, du er nødt til å gå det studieløpet som kreves (enten årsstudium + 5-årig profesjon, eller 6-åring profesjon). Eventuelt kan du ta en bachelor her i Norge og søke deg inn i andre nordiske land som f.eks. Danmark, men dette begynner å bli tilnærmet umulig nå som de har innskrenket og bare skal ha noen få studenter fra Norge på psykologi.

Når det gjelder arbeidsmuligheter etter endt studie, kommer det an på flere faktorer. Det er gode muligheter både til å få jobb med profesjonsutdannelse eller med en mastergrad. Profesjonsutdanningen gir naturlig nok mange muligheter innenfor klinisk psykolog, og det er mangel på psykologer her i landet. Så man skulle tro det er gode jobbmuligheter med profesjon. Med en mastergrad kommer det helt an på hva man har mastergrad i. Her har jeg lest statistikk om dette, og det som går igjen er at veldig mange tar mastergrad i arbeid- og organisasjonspsykologi. Det er blitt et veldig populært studie de siste årene, så det er naturlig nok mange som tar det. Det er likevel gode muligheter for jobb. Jeg siterer www.fop.no sin artikkel om mastergraden:

"Jobbutsikter for en med utdanning innen arbeid- og organisasjonspsykologi er lovende, i følge undersøkelser gjort av Bureau of Labor Statistics(2007). I dagens samfunn preget av kunnskapsintensive virksomheter, kjemper bedrifter for å tiltrekke seg og beholde høykompetent arbeidskraft. Organisasjoner anser mennesker med kompetanse innen dette feltet som verdifulle ressurser. I følge Mastersundersøkelsen (2009) utført av Masterforeningen i Psykologi hadde:

• over halvparten av de uteksaminerte jobb innen en måned etter utført utdanning
  • 77% hadde jobb inne 6 måneder
  • Lønn varierte fra 350 000 (nyutdannet) – 500 000 (erfarne) med en positiv trend i lønnsutviklingen
  • 92% av masterne sa seg fornøyd/ svært fornøyd med valg av utdannelse!

Det er også flere faktorer som spiller inn. Blant annet hvordan karakterer du har (selvsagt), hvor godt inntrykk du gjør på intervjuet (det er jo et poeng at arbeidsgiver har lyst å ansette deg), og selvfølgelig hvor i landet du bor. Du bør kanskje være villig til å flytte på deg etter endt utdanning for å få drømmejobben, men slik er det jo i alle yrker.

Anonym poster: 5aafb0c7d37e3abdbc9776075e6e0063

Skrevet (endret)

Avsporing og svar på dette er fjernet.

Tekola, mod.

Endret av Tekola

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...