Gå til innhold

gode, myke grove rundstykker

Anbefalte innlegg

Gjest Baker Harepus
Skrevet

Noen som har en god oppskrift. Ønsker at de skal være mye i skorpen, ikke harde. Helst noe alà frokostbrød, kanskje....

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen som har en god oppskrift. Ønsker at de skal være mye i skorpen, ikke harde. Helst noe alà frokostbrød, kanskje....

Mener selvfølgelig MYKE i skorpen :sjenert:

Skrevet

Jeg bruker en slags grunnoppskrift med ca 50/50 siktet og grovt sammalt hvetemel (tilsammen ca 1,2 kg mel?), 1 pose tørrgjær, 4-5 dl lunkent vann, litt salt og ca 1 dl vegetabilsk olje (olivenolje stort sett). Også varierer jeg med det jeg har tilgjengelig av havregryn, rugmel (både siktet og sammalt), kli, maltekstrakt, solsikkefrø, gresskarkjerner, valnøtter, soltørket tomat, oliven og urter, og fyller heller på med mer vann om det trengs. Husker ikke hvilken temperatur jeg pleier å steke dem på.

Hvor harde de blir utenpå kommer kanskje an på steketemperatur og pensling, hvis du ikke pensler med vann tror jeg de blir mindre harde.

Gjest Eurydike
Skrevet

Gjærbakst blir mykere hvis du bruker melk som en del av deigvæsken, i grovt bakverk gjerne kulturmelk eller yoghurt.

Skrevet

Legg et klede over med det samme du tar rundstykkene ut av ovnen. Så beholder rundstykkene fuktigheten og de holder seg myke.

Skrevet

Jeg bruker denne oppskriften, disse blir myke.

1 kg mjøl (700g kveitemjøl, 300g grovbakstmjøl)

100 g smør

4 dl mjølk

3 dl vantn

1 pk gjær (bruker tørrgjær)

2 ts salt

1 ts sukker

Smuldre smøret i melet. Bland det tørre og ha i det våte. Kjør i kjøkkenmaskin, og tilpass med mel/vann helt til deigen ikke klistrer seg i bunnen på bollen. Stekes på 220 grader, øverst på nederste rille til de blir gyldne. Ca 12 min.

Skrevet
Jeg bruker denne oppskriften, disse blir myke.

1 kg mjøl (700g kveitemjøl, 300g grovbakstmjøl)

100 g smør

4 dl mjølk

3 dl vantn

1 pk gjær (bruker tørrgjær)

2 ts salt

1 ts sukker

Smuldre smøret i melet. Bland det tørre og ha i det våte. Kjør i kjøkkenmaskin, og tilpass med mel/vann helt til deigen ikke klistrer seg i bunnen på bollen. Stekes på 220 grader, øverst på nederste rille til de blir gyldne. Ca 12 min.

tusen takk. De skal jeg prøve å bake :jepp:

• 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...