Gå til innhold

Marsipan

Gjest marsipanglad

Anbefalte innlegg

Gjest marsipanglad
Skrevet

Hei!:)

Nå som julen begynner å nærme seg, har jeg begynt og i hvertfall tenke på julebaksten! Saken er den att jeg har lyst til å lære meg å lage marsipan! Har før bare kjøpt den i rull fra Odense, og farget den selv. (den er veeeldig god! :fnise: )

Sååå... er det noen som vil dele sin oppskrift med meg? Gjerne en som ligner på marsipanen nevnt over!;) Liker best att marsipanen ikke er for grov!

Håper noen gidder ta seg tid til dette, ta hadde jeg blitt veldig glad! :jepp:

Skrevet
Hei!:)

Nå som julen begynner å nærme seg, har jeg begynt og i hvertfall tenke på julebaksten! Saken er den att jeg har lyst til å lære meg å lage marsipan! Har før bare kjøpt den i rull fra Odense, og farget den selv. (den er veeeldig god! :fnise: )

Sååå... er det noen som vil dele sin oppskrift med meg? Gjerne en som ligner på marsipanen nevnt over!;) Liker best att marsipanen ikke er for grov!

Håper noen gidder ta seg tid til dette, ta hadde jeg blitt veldig glad! :jepp:

MARSIPAN

500 gram mandler

500 gram melis

1 ss eggehvite (bruker av ett egg jeg)

skåld mandlene, la de tørke godt, gjerne natten over

mal mandlene i mandlekvern, mal massen en gang til sammen med melis.

bland i eggehvite til du får en passe fin deig, så er det bare å tillsette konditorfarge eller hva du måtte ønske...

denne blir kjempegod :)

Gjest marsipanglad
Skrevet

Tusen takk skal du ha!:) men lurer på, må man bruke mandelkvern? Hmm.. går det f.eks. med foodprocessor?

Skrevet
Tusen takk skal du ha!:) men lurer på, må man bruke mandelkvern? Hmm.. går det f.eks. med foodprocessor?
Skrevet

hmmmm...... det veit jeg faktisk ikke, for det har jeg aldri prøvd....

Har bare brukt mandelkvern jeg :sjenert:

Skrevet

det er vanskelig å få mandlene fine nok i food prossessor, men om du tørker de godt (jeg bruker å la de tørke i ei uke), og du er tolmodig og holder på lenge nok vil du sikkert få de fine nok i da også... mandlene skal være nesten like finmalt som mel

Skrevet

Med en mandelkvern blir resultatet mandelmel, med en foodprocessor blir den ikke like luftig fordi maskinen slår ut mandelolje. Bruk kvern om du kan (den koster ikke mye).

Må normalt kverne flere ganger. Den siste med melis. Jeg pleier å sikte melet før jeg blander med melis da kvernen min har en tendens til ikke å lage mel av alt, det blir noen små kuler som jeg ikke bruker. Gjør du det så vei opp det melet du skal bruke før du blander med melis for å beholde forholdet (50% av hver).

Skader ikke å skolde mandlene ett par dager før de kvernes. Er lettest når de er tørre (altså innvendig).

Gjest marsipanglad
Skrevet

ahh, takk takk!:) Da får jeg kanskje kjøpe meg det ja! Mamma lagde marsipan da vi var mindre, men synes ikke denne var så god, for blei så grov! Men er sikkert fordi hu ikke brukte mandelkvern da!

Jeg kjøper meg kvern jeg! :jepp:

Gjest Elfrida
Skrevet

Hjemmelagd marsipan blir ikke sånn som Odense marsipan. Den blir grovere. Du kan forsøke å kjøpe mandelmel for å få det fint nok. I tillegg er det ikke i nærheten så mye mandler i den typen lys marsipan som kan kjevles ut og lages til figurer som i ekte marsipan. Det er kanskje en tredjedel til en fjerdedel mandler, resten er sukker og diverse tilsetningsstoffer.

Skrevet

Odense ren rå marsipan inneholder 60% mandler, men billigmarsipanen fra Rema1000 er nok kanskje slik som Elfrida sier.

Gjest Elfrida
Skrevet
Odense ren rå marsipan inneholder 60% mandler
Det er jo bra, er den mulig å kjevle og forme?

Uansett tror jeg ikke man klarer å lage så finmalt og glatt marsipan som den lyse man kjøper i butikken. Jeg syns jo hjemmelaget er helt overlegen på smak, men hvis man ikke liker den litt grovere konsistensen så blir man jo kanskje skuffa.

Et hett tips til hjemmelaget marsipan: kjøp tragant på apoteket, og ha i en halv teskje eller så. Traganten gjør marsipanen litt seigere og letter å forme.

I fjor hadde jeg i litt aprikoslikør i en del og litt mandellikør i en annen, det ble også veldig bra.

Skrevet
Hjemmelagd marsipan blir ikke sånn som Odense marsipan. Den blir grovere. Du kan forsøke å kjøpe mandelmel for å få det fint nok. I tillegg er det ikke i nærheten så mye mandler i den typen lys marsipan som kan kjevles ut og lages til figurer som i ekte marsipan. Det er kanskje en tredjedel til en fjerdedel mandler, resten er sukker og diverse tilsetningsstoffer.

Min erfaring er at den blir like bra så lenge man har samme forhold mandlerog så lenge man sikter resultatet. Jeg er på jakt etter en god mandelkvern for jeg er litt lei av å site igjen med en haug jeg ikke kan bruke. Denne haugen kan man bruke til å lage skikkelig grov marsipan, kransekake og mandelbunn, så bortkastetet er den ikke.

Men enig i at billigmarsipanen man kjøper i butikkene er stort sett sukker. Eneste unntaket er den lilla fra Odense. Den er 50%. At smaken på denne (lilla) marsipanen er forskjellig fra det man lager selv er fordi de har i essenser og kanskje bittelitt sprit med smak i den.

Gjest marsipanglad
Skrevet

Så snilt av dere å svare!:) Gleder meg virkelig til å eksprimentere med marsipan nå! :jepp: Er så moro å lage noe selv, og blir resultatet bra, er jo det topp!:) Når dere skal farge da? bruker dere vanlig konditorfarge fra mat-butikk?

Alle slags marsipan-tips tas i mot med glede! :goodbye:

Gjest Pupsilure
Skrevet
Så snilt av dere å svare!:) Gleder meg virkelig til å eksprimentere med marsipan nå! :jepp: Er så moro å lage noe selv, og blir resultatet bra, er jo det topp!:) Når dere skal farge da? bruker dere vanlig konditorfarge fra mat-butikk?

Alle slags marsipan-tips tas i mot med glede! :goodbye:

Jeg vil anbefale deg å bruke wilton sine konditorfarger :jepp: Jeg driver med kakedekorering, og en helt ny verden åpnet seg for meg da jeg fant disse konditorfargene! De du får i matbutikken kan ikke sammenlignes med disse engang. Det er mye sterkere og flottere farger, og det gjør ingenting med konsistensen til det du skal farge. Du trenger veldig lite av fargen. Du finner dem enda billigere på eBay.

Skrevet

Jeg kjøpte ett sett med slike farger i en Tilbords-butikk for ca ett år siden. Og jeg en enig, det man kjøper i vanlige butikker er stusselige greier i forhold.

Skrevet
Det er jo bra, er den mulig å kjevle og forme?

Ja.

Gjest marsipanglad
Skrevet

Det høres bra ut!:) Da satser jeg på å kjøpe sånne faregr..har sett de selger dem på jernia, tilbords, ting og tang osv!

Takk for hjelp!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...