Gå til innhold

prising av bildene mine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg maler endel akvarell,og litt olje også. for ikke å drukne i akvareller, så tenkte jeg å ha utstilling og selge noen bilder.Men hva skal jeg ta for bildene??? noen er profesjonelt innrammet og det er dyrt. Andre har jeg kjøpt rammer på IKEA, og atter andre har jeg bare satt en paspatur på. Bildene mine er ikke så store ca 20x12. Jeg er jo ikke noe kjent kunstner, men har lagt endel arbeid i de beste bildene.

post-22631-1223809215_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmh, det var vanskelig ja. For det første tenker jeg at det avhenger av hvor du bor. Er det i en by med mange mennesker, kan du sikkert sette opp prisene litt i forhold til om du bor på et bittelite sted. Finnes det noen måte du kan sjekke ut hva andre, tilsvarende malere har gjort? Hvor mye det er vanlig å ta for et bilde av lignende størrelse, teknikk og kvalitet? Du burde jo ihvertfall få litt inntekt av det!

Også tenker jeg: hva med å prøve seg på nettet? :)

Skrevet

Det er utrolig vanskelig å sette en pris på sitt eget arbeid. Et viktig element er om du gjør dette som hobby, eller om du vil prøve å leve av det. På skolen lærte vi følgende modell:

Prisen på materialer (lerret, ramme, maling osv)

+ et ca påslag for andre kostnader (pensler, klær, kniver osv)

+ timepris (denne er den som er avgjørende om det er hobby eller levebrød)

= utgangspris for arbeidet

Denne prisen må du så justere litt etter følelsen din for markedet. Dersom du maler skikkelig tregt, så kan du jo ikke ta ekstra betalt av den grunn f.eks. Nå maler jeg ikke, men syr klær, men jeg synes denne modellen fungerer veldig bra, og havner som regel nerme den prisen jeg først kommer frem til.

Ta deg en runde på andre gallerier og se hva de tar for sine bilder. Dersom du skal ha utstilling på et galleri så kan de sikkert være behjelpelig med prising også.

Du kan nok ikke ta like mye for dine bilder som "annerkjente" kunstnere, men du skal heller ikke tenke at du er amatør og derfor ikke fortjener noe mer. Mennesker er rare, og jo dyrere en ting er, jo mer verdsetter de det. Dersom bildene dine selges for billig, så vil de tenke at du ikke synes de er noe verdt selv, og dermed synes ikke de de er noe verdt heller.

Skrevet
Det er utrolig vanskelig å sette en pris på sitt eget arbeid. Et viktig element er om du gjør dette som hobby, eller om du vil prøve å leve av det. På skolen lærte vi følgende modell:

Prisen på materialer (lerret, ramme, maling osv)

+ et ca påslag for andre kostnader (pensler, klær, kniver osv)

+ timepris (denne er den som er avgjørende om det er hobby eller levebrød)

= utgangspris for arbeidet

Denne prisen må du så justere litt etter følelsen din for markedet. Dersom du maler skikkelig tregt, så kan du jo ikke ta ekstra betalt av den grunn f.eks. Nå maler jeg ikke, men syr klær, men jeg synes denne modellen fungerer veldig bra, og havner som regel nerme den prisen jeg først kommer frem til.

Ta deg en runde på andre gallerier og se hva de tar for sine bilder. Dersom du skal ha utstilling på et galleri så kan de sikkert være behjelpelig med prising også.

Du kan nok ikke ta like mye for dine bilder som "annerkjente" kunstnere, men du skal heller ikke tenke at du er amatør og derfor ikke fortjener noe mer. Mennesker er rare, og jo dyrere en ting er, jo mer verdsetter de det. Dersom bildene dine selges for billig, så vil de tenke at du ikke synes de er noe verdt selv, og dermed synes ikke de de er noe verdt heller.

Takk for utregningstips. Jeg har en utdannelse, men ikke høyskole. Føler meg ikke

som hobbymaler. Har hatt noen utstillinger før, og fått kjeft fordi jeg unnerpriser bildene mine. Jeg skal prøve å lage meg egen hjemmeside er rimelig fersk når det gjelder data og nett, men jeg er siget ;))

Skrevet

Ikke for å være slem, men du kan ikke ta mye for bilder av den kvaliteten du la ut bilde av i første innlegg. For meg fremstår det amatørmessig, og jeg produserte selv akvareller av høyere kvalitet etter første kurskveld.

Det første jeg la merke til var at du feiler når det gjelder overganger. En annen grov miss er den fugleflokken, det er jo bare søl!!

Hvis du ikke vil drukne i egne akvareller (som du selv påpeker), så burde du bruke mer tid på hvert bilde (da produserer du også færre). Vær kritisk og lær deg hvordan du kan få fremgang, ikke bare klask i vei vann på arket og sleng utover noe maling.

Skrevet
Ikke for å være slem,

Øhh, neivel? Var dette ment konstruktivt da eller?

:gjeiper:

Skrevet
Øhh, neivel? Var dette ment konstruktivt da eller?

:gjeiper:

Ja, jeg ga blant annet et par begrunnelser for meningen min + tips for videre fremgang - så ja: det var ment konstruktivt. Jeg tenkte å bruke det ordet fremfor det jeg valgte, men det hadde blitt kommentert uansett hva jeg skrev. ;)

Skrevet
Takk for utregningstips. Jeg har en utdannelse, men ikke høyskole. Føler meg ikke

som hobbymaler. Har hatt noen utstillinger før, og fått kjeft fordi jeg unnerpriser bildene mine. Jeg skal prøve å lage meg egen hjemmeside er rimelig fersk når det gjelder data og nett, men jeg er siget ;))

Ja, da vet du at du burde prise litt høyere ;) Jeg hadde prøvd meg på en timepris på mellom 100-200 kr, og sett hvordan det føltes. Skal du kunne leve av dette må du klare en timepris på minimum 200,-

Hvis du skal ha en hjemmesiden som du skal selge fra, er det viktig at den ser profesjonell ut. Det kan lønne seg å få noen til å lage den for deg. Dersom siden din ser amatør-messig ut, vil folk tenke at bildene dine er det også.

Gjest Gjest_Mai_*
Skrevet

Jeg er desverre enig med gjest over her, hvis kvaliteten på bildene dine er som det du har lagt ut her vil det være å snyte fok å prøve å ta betalt for det.

Jeg ser imidlertid at du er inne på noe, men teknikk må absolutt finpusses og du bør lese deg opp om komposisjon, ta foreksempel balansen i bildet du har lagt ut. Det virker veldig tungt nederst i høyre hjørne. Linjene dine peker nedover i hjørnet, og busken med den tunge grønnfargen hjelper ikke på. Dette fører til at jeg føler at fargene er på vei ut av bildet, eller at hele bildet er skakkt.

Ellers er flatene dine nokså todimensjonale (flate) og bildet mangler fulltendig liv, hvor er foreksempel krusninger eller speilbilde på vannet?

Fuglene utgør også større kontrast en hva som er hensiktsmessig.

Lærer du deg å mestre slike ting vil jeg si du kan starte å ta en 250-300kr pr bilde. Men slik som de er nå bør du ikke ta penger for akvarellene dine.

Håper ikke jeg kunne være til inspirasjon og ikke har tatt fra deg skapergleden.

Skrevet

Synes ikke du skulle tenke så mye på timespris.

For bilder som ikke er innrammet ville jeg satset på en pris mellom 100-300. For innrammede bilder legger du til pris for rammer.

For å sette ting litt i perspektiv kan jeg kjøpe bilder på samme størrelse (på lerret) av en anerkjent (regionalt) kunstner for 700-1000.

Det dummeste du kan gjøre er i hvert fall å overprise deg. Du kan heller sette opp prisene neste gang om du ser at du får solgt mye :)

Skrevet
Ikke for å være slem, men du kan ikke ta mye for bilder av den kvaliteten du la ut bilde av i første innlegg. For meg fremstår det amatørmessig, og jeg produserte selv akvareller av høyere kvalitet etter første kurskveld.

Det første jeg la merke til var at du feiler når det gjelder overganger. En annen grov miss er den fugleflokken, det er jo bare søl!!

Hvis du ikke vil drukne i egne akvareller (som du selv påpeker), så burde du bruke mer tid på hvert bilde (da produserer du også færre). Vær kritisk og lær deg hvordan du kan få fremgang, ikke bare klask i vei vann på arket og sleng utover noe maling.

Etter første kurskveld? Jøje meg,skulle likt å sett bildene dine. Om du mener dette er bare søl, så deg om det. Jeg tar det til etterretning. Jeg selger dem hvis folk vil ha dem. men det var det med prisen da.

Skrevet

Jeg synes forresten ikke at bildet du viser er dårlig. Mange liker denne typen akvareller godt, men det er allikevel ikke det jeg vil kalle kunst (og vil dermed betale deretter)

Uansett.. Prøv deg litt frem med priser!

Skrevet

Du må lære deg å lage dybde i bildene dine.

Det bildet du har lagt ut, er helt uten dybde. Dybde er en enkel teknikk, har du ikke lært den?

Skrevet

Jeg synes du kan ta 100 - 200 kroner. Det er langt fra er overpris. Men du kan jo prøve deg litt frem, og se om du får solgt bilder.

Det er ikke folk her inne som skal bedømme om bildene dine holder mål. Jeg synes du maler fint, og jeg tror du får solgt bilder til den prisen. Og da spiller det liten rolle hva enkelte på KG mener. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...