Maja_83 Skrevet 12. oktober 2008 #1 Skrevet 12. oktober 2008 Mannen min og jeg har siden juli i år forsøkt å bli gravide. Jeg har sluttet på p-plaster, ikke hatt mensen siden da og heller ikke blitt gravid ennå. Så har det over lengre tid vært en ukultur på jobben, dvs. en sjef som ikke er helt stabil - man gruer seg for å kommer på jobb fordi man aldri vet om han er pottesur eller blid den dagen, han baksnakker ansatte og forteller sensitive detaljer rundt ting han bør holde for seg selv, og dessuten så er det blitt dårlig stemning blant kollegene. Pga dette så sa jeg opp jobben min for 2 uker siden og de er villig til å la meg slutte før 3 måneder har gått. Det var en vanskelig avgjørelse å ta med tanke på at vi prøver å bli gravide og det da ikke er gunstig å være jobbsøkende. Men det er ikke aktuelt å bli i et sånt firma, man skal tross alt jobbe der ut graviditeten og glede seg til å komme tilbake dit etter fødselspermisjon. Dessuten så kan det ta flere måneder før jeg evt. blir gravid også. Så nå har jeg søkt en del jobber og skal bl.a. på et annengangsintervju til uken. Jeg og mannen min har derfor roet ned sexlivet fordi det ikke vil passe seg å bli gravid akkurat nå. Men samtidig så ønsker vi ikke starte opp igjen med hormonell prevensjon ettersom jeg ennå ikke har fått mensen etter å ha sluttet med det i sommer. For som jeg sier, det kan ta måneder før en graviditet sitter, og da er det tåpelig å hoppe av og på p-plaster. Jeg ønsker heller å være hormonfri og klar for å prøve på å bli gravid til våren når jeg forhåpentlig har vært i en jobb noen måneder. -Men det jeg lurer på er om vi burde begynne med å måle temperaturen eller noe? Er ikke det en prevensjonsmåte? Og hvordan fungerer det? Må man måle hver dag eller kun før sex? -Og om jeg skulle begynne i ny jobb i desember, og så oppdage under prøvetiden at jeg har blitt gravid selv om vi er forsiktige - da har jeg uansett krav på permisjon og fødselspenger ikke sant? For jeg har jo jobbet i hele 2008 og det beregnes penger ut av 6 av 10 måneder før babyen blir født? Dette ble et langt innlegg, men jeg har mye å tenke på i denne situasjonen. Det er kjipt at planen vår om å bli foreldre blir utsatt pga at jeg ikke orket bli i gamle jobben. Men man kan ikke sette et barn til verden uten at man har det bra selv og jobben er enormt viktig i det henseende.
Strix Skrevet 12. oktober 2008 #2 Skrevet 12. oktober 2008 Jeg hadde aldri begynt på hormonprevavnsjon igjen om jeg var deg. Jeg har selv erfart at man gjerne ikke blir gravid så fort som man hadde håpt på. Det er klart at dersom man absolutt ikke får en jobb og ikke har sjanse til å klare seg økonomisk på en lønn ved en evt. graviditet/svangerskapspermisjon så må en være ekstra forsiktig. Men ellers hadde nok jeg holdt meg til åf.eks bruke kondom dersom det er et alternativ (men det virker som om det er lite populært, inkl. hos oss ), eller måling av temperatur. Det er ikke en prevansjonsmetode, men kan gi deg en oversikt over syklusen din og hvilke dager du har el/er mest fruktbar. Om du ikke har fått tilbake mensen spørs det jo hvor godt det vil fungere for deg, mtp. at du ikke vil kunne vite når el faktisk er siden den plutselig er der og da kan det være "for sent". Bruker du Fertilityfriend på nett og legger inn temperaturen din der så vil den ikke merke av el før noen dager etter at den har vært avhengig av temperaturstigningene i dagene etter. Om du ikke vil bli gravid før du har fått ny jobb bør du kanskje ikke sjanse på noe. Temperaturene måles hver morgen til ca. samme tid
Redlady Skrevet 14. oktober 2008 #3 Skrevet 14. oktober 2008 Merker jeg kjenner med litt igjen her. Men vi har enda ikka begynt å prøve aktivt. Jeg jobber i vikariat som snart går ut, og vi har lyst til å begynne å prøve kanskje allerede i desember. Da har jeg gått 3 mnd på folat. Jeg er også som deg litt småbekymret for hva en ny arbeidsplass vil si om jeg skulle bli gravid ganske fort, men jeg tenker også litt at det er det som er livet og det er det som gjør at verden går videre. Du har rett i at for at du og din mann skal ha rett på lønnet permisjon, så skal du ha jobbet 6 av de 10 siste månedene før du går ut i permisjon. I forhold til å holde prøvingen litt på vent, uten hormonprevasnsjon, så kan jeg anbefale tempmåling om du har stabile sykluser. Vi har brukt dette siden februar i år. Det gir deg info om når dere må bruke eventuelt kondom eller andre barrieremetoder for å unngå å bli gravid, uten at du tilfører kroppen din masse hormoner og må vente enda lenger når du så ønsker å begynne å prøve igjen. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå