Gå til innhold

Spm om busker og nysådd plen

Mrs. B

Anbefalte innlegg

Endelig har de fått sådd plen og plantet hekk utenfor terrassen vår!

Hekken som er plantet heter visst Taxus Media Hilli og er fin, men den er litt lav synes vi... Nå er buskene (15 stk) på ca. 40 cm i høyden, og har hørt at de kun vokser 10 cm i året... Finnes det noen triks som kan få dem til å vokse mer?

I tillegg er det blitt sådd plen her i dag. Noen som vet hvor lang tid vi må regne med før det begynner å bli grønt? Vet at ikke vi får "bruksgrass" til denne sommeren - men likevel er det jo pent å se at det blir grønt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss tok det en uke før det begynte å spire litt på plenen. Etter 2-3 uker så vi mer grønt enn brunt tror jeg. Det gikk fortere enn jeg hadde trodd. Tipper at dere har bruksgress i august en gang jeg.

Ang. hekk, så har jeg hørt at den bør klippes ned hvert år for at den skal bli tett. Det er egentlig litt synd da, hvis dere vil ha den høy med en gang.

Tror ikke at det er noe som hjelper veldig på veksten, men spør på et gartneri. Der får dere sikkert svar på om den skal klippes ned også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natt til i går regnet det jo, og det var vel bra for gresset, men burde gresset vannes ellers også sånn nå i begynnelsen? Eller bør man vente til det har kommet seg opp litt slik at man ikke "drukner" det....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annem

Jeg er ikke helt enig med sistemann her, for det er viktig å vanne så mye at røttene får godt med vann helt ned, hvis ikke vil de "snu seg" oppover for å trekke vann. Resultatet er at plenen ikke får rotsatt seg skikkelig. Man må ikke vanne hele tiden, men når man vanner skal det vannes skikkelig!

Lykke til med plen og hekk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde

Vi sådde plen for noen uker siden og da fikk jeg beskjed om å vanne plenen om kvelden - etter at solen er gått ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke helt enig med sistemann her, for det er viktig å vanne så mye at røttene får godt med vann helt ned, hvis ikke vil de "snu seg" oppover for å trekke vann. Resultatet er at plenen ikke får rotsatt seg skikkelig. Man må ikke vanne hele tiden, men når man vanner skal det vannes skikkelig!

Lykke til med plen og hekk.  :D

Jeg mente ikke at de "ikke" skulle vanne, men er jorden fuktig i toppen så er den vel fuktig lengre ned. eller?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...