Gå til innhold

Barnebursdag

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg stusser litt over en av vennene til min sønn. Min sønn har invitert han i alle sine bursdager, de er sammen kanskje i snitt 1 gang i uka/annenhver uke. Denne vennen har bursdag på samme dag som meg. Jeg har registrert meg at min sønn ikke har vært invitert i noen av hans selskaper (og ja, jeg vet at han feirer). Heldigvis har ikke min sønn tenkt noe over dette enda og jeg har ikke gjort han oppmerksom på det. Men nå når det snart er bursdag igjen så tenker jeg litt på dette.

Mest av alt har jeg lyst til å ta en telefon til moren og høre hvorfor han ikke blir invitert igjen, men jeg er litt redd for å gjøre det, og det blir kanskje dumt og unødvendig. Jeg har ikke helt lyst til å gjøre min sønn oppmerksom på dette heller, for det kan kanskje være litt sårt for han og jeg vil egentlig ikke lære han å tenke som oss. Noen med gode ideer eller forslag?

Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være at han blir bedt i så mange selskaper at han ikke har plass og anledning til å be alle de i sitt selskap? Kanskje han kun kan invitere en håndfull naboer el.l.?

Går de i samme barnehage eller skoleklasse? Kan det hende at han ber alle guttene i barnehageavd. eller klassen, og dermed ikke har plass til alle andre han er venner med og som har bedt han i bursdag tidligere?

Får håpe det er en naturlig forklaring. Godt han ikke har fått det med seg enda. Men etterhvert kan det blir veldig sårende hvis han er den eneste utelatte i en gruppe f.eks.

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)
Kan det være at han blir bedt i så mange selskaper at han ikke har plass og anledning til å be alle de i sitt selskap? Kanskje han kun kan invitere en håndfull naboer el.l.?

Går de i samme barnehage eller skoleklasse? Kan det hende at han ber alle guttene i barnehageavd. eller klassen, og dermed ikke har plass til alle andre han er venner med og som har bedt han i bursdag tidligere?

Får håpe det er en naturlig forklaring. Godt han ikke har fått det med seg enda. Men etterhvert kan det blir veldig sårende hvis han er den eneste utelatte i en gruppe f.eks.

Jeg vet ikke riktig. Jeg tror nok at det skulle vært plass til de han har lyst til å invitere. F. eks. så vet jeg at han inviterer min venninnes datter selv om de ikke går i samme klasse (går i parallelklassen). Han og hun jenten omgåes ikke noe egentlig, men mødrene er venner og de inviterer i bursdag til hverandre. Det var en av grunnene at jeg ble til å tenke på dette, fordi min venninne sa at hun hadde reagert litt på at min sønn ikke var der når hun leverte datteren sin der. Han og min sønn går i samme klasse.

For noen år siden så snakket sønnen min om at denne vennen hadde sagt at han glemte å invitere han. Ja, ja, tenkte vi, men det er 2-3 år siden nå og han har enda ikke invitert min sønn tilbake. Han er jo her relativt ofte og de omgås mye på skolen, så jeg skjønner ikke helt dette.

Er litt redd for å ta det opp med moren, men lurer på om jeg skal, eller om jeg bare skal la det være. Jeg har også tenkt på at min sønn kan si til denne vennen at han skal invitere han i sin bursdag om vennen inviterer tilbake, men da har jeg jo også gjort han klar over dette...

Endret av Chrizzy
Gjest Chrizzy
Skrevet

Kanskje denne gutten ikke vil ha min sønn der i bursdagen, det vil jo være litt dumt å presse han på også. Litt sårt synes jeg egentlig...

Skrevet

Tror ikke jeg hadde spurt foreldrene om hvorfor min sønn ikke ble bedt, i alle fall så lenge sønnen ikke reagerer på det selv.

Det kan være så mange grunner, vanskelig å spekulere i det.

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Jeg synes ikke du skal overlate dette til sønnen din, og be ham si til vennen at han skal invitere han til sin bursdag om han blir invitert tilbake. Det er jo foreldrene som har ansvaret for hvem som blir invitert, ikke barna.

Jeg hadde tatt en prat med moren til gutten, uten at noen av guttene hadde lagt merke til det. Kanskje det er fordi de tror han skal være hjemme i din bursdag, og prøver å være omtenksomme. Da kan du jo si at du ønsker at de inviterer ham, så får dere i familien finne ut av hvordan det skal løses rent praktisk. Du kan jo evt. si noe om at "hvis de ikke ønsker at guttene skal være venner og inviteres i hverandres bursdager, så kan jo det være en løsning". Men vær veldig forsiktig med å la det komme ut som en trussel.

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)
Tror ikke jeg hadde spurt foreldrene om hvorfor min sønn ikke ble bedt, i alle fall så lenge sønnen ikke reagerer på det selv.

Det kan være så mange grunner, vanskelig å spekulere i det.

Poenget er at det nok bare er et spørsmål om tid før min sønn reagerer på dette. Han har nevnt det, men regnet med at han hadde glemt det igjen. Jeg kan nok vente også, men jeg har litt lyst å finne utav dette før sønnen min kanskje gjør det.

Endret av Chrizzy
Gjest Chrizzy
Skrevet
Jeg synes ikke du skal overlate dette til sønnen din, og be ham si til vennen at han skal invitere han til sin bursdag om han blir invitert tilbake. Det er jo foreldrene som har ansvaret for hvem som blir invitert, ikke barna.

Jeg hadde tatt en prat med moren til gutten, uten at noen av guttene hadde lagt merke til det. Kanskje det er fordi de tror han skal være hjemme i din bursdag, og prøver å være omtenksomme. Da kan du jo si at du ønsker at de inviterer ham, så får dere i familien finne ut av hvordan det skal løses rent praktisk. Du kan jo evt. si noe om at "hvis de ikke ønsker at guttene skal være venner og inviteres i hverandres bursdager, så kan jo det være en løsning". Men vær veldig forsiktig med å la det komme ut som en trussel.

Jeg er enig med deg i at det ikke blir riktig å la sønnen min "ordne" dette, i alle fall ikke på oppfordring av meg. Jeg er ganske så sikker på at det ikke handler om at jeg har bursdag på samme dag, jeg tror egentlig ikke at moren til denne gutten vet det, men så klart, jeg kan ikke forsverge at det ikke er det at de tar hensyn.

Hm, lurer på om jeg kanskje bare skal ta en prat med henne. Kan jo spørre på en forsiktig måte og bare si det som det er at jeg er redd for at sønnen min skal bli lei seg når det går opp for han. Kanskje det er noen jeg ikke er klar over mellom de guttene. Kanskje min sønn betrakter denne gutten som en bedre venn en han andre gjør...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...