Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #1 Skrevet 12. oktober 2008 Jeg trodde ikke jeg var det, men har etterhvert oppdaget at jeg er det Jeg vil helst at samboeren min skal gjøre ALT for meg, som for eksempel hvis han lager mat og jeg ser søpla er full så kan jeg ta meg selv i å tenke at han må gå ut med søpla for jeg gjorde det sist! Han bidrar til fellesskapet med å betale lån, forsikringer og regninger. Han ordner alt med tekniske ting, data, TV, og fikser småting i huset. Han er ryddig og lager mat et par-tre ganger i uka og vi har vaskehjelp. Likevel går jeg å tenker han kunne gjort ditt og datt for da kunne jeg sluppet å gjøre det, og jeg blir rent skremt av meg selv når jeg oppdager hva jeg tenker Når vi har besøk av vennepar er det jeg som planlegger og slikt, og da tar jeg meg selv i å tenke at "håper han hjelper meg, at han ikke bare sitter å glor når gjestene er her" enda jeg veit at han dekker på og rydder bort og hjelper meg... Han har jo gjort dette så mange ganger før.. Dette resulterer i at jeg går å tenker og funderer og kan bruke en hel dag på å tenke på noe og være sur og som ikke blir noe av.. Dette går utover oss som par, og det vil jeg egentlig ikke for han er bare så god, men jeg veit ikke hva jeg skal gjøre med tankene mine Noen som kan gi meg noen råd?
Jigva Skrevet 12. oktober 2008 #2 Skrevet 12. oktober 2008 Vel, det beste for å få endret et problem er jo først å anerkjenne problemet, det har du gjort. Deretter kan du jo prøve å endre tankemønsteret. Altså istedet for å tenke at han må ta ut søpla, kan du tenke: så deilig at han tar oppvasken. Istedet for å tenke at du håper han hjelper til med å gjøre istand til fest kan du tenke: denne festen blir bare barnemat å arrangere når jeg har en mann som hjelper meg slik han pleier. Sånn som Dr. Phil sier, man må bytte ut en uvane med en bedre vane. Så bytt ut negativiteten med positiv tenkning.. Det kan gå. Og etter en stund med dette så vil kanskje den positive tankegangen ligge der automatisk for deg.
Nora Wind Skrevet 12. oktober 2008 #3 Skrevet 12. oktober 2008 (endret) Skift fokus. Slutt å se på alt du kunne krevd av ham, og se heller på deg selv. Han er et voksent menneske som tydelig tar sin del så du kan slippe taket der. La ham gjøre ting på eget initiativ i noen måneder og stans deg selv hver gang du merker at du prøver å få ham til å gjøre "alt". Istedet så fokuserer du på deg selv, det du kunne gjort bedre/mer av, og se gjerne på om du har det gøy nok. Mennesker som føler seg fysisk eller psykisk overbelastet tipper gjerne over til den "andre siden" til tilnærmet giddalaushet. Gjør du kjekke ting? Har du hobbyer, venninner du liker å være med, bøker du vil lese, filmer du vil se? Hvis du sjeldent tar deg tid til slikt så prøv å gjøre det. All work and no play makes Jane lazy! :gjeiper: På slutten av "prøvetiden" så ser du hvordan det har gått. Har han tatt sin del automatisk? Har du det litt bedre med deg selv? Er huset rent "nok"? Er alle glade? Hvis ja, så fortsett sånn! Hvis nei, så må dere snakke om det. Endret 12. oktober 2008 av Nora Wind
Gjest ts Skrevet 27. oktober 2008 #4 Skrevet 27. oktober 2008 Har gått bra nå siden siste jeg sendte inn her Brukte metodene som ble anbefalt og gikk fint, helt til å går... Vi hadde kaffebesøk. Jeg ordnet kake, og mens gjestene var her serverte min kjære de drikke.. Da de dro ryddet begge to bort, men han lot noen ting stå igjen på bordet da han gikk til tv'en... Jeg kjente jeg ble sint, og ble samtidig skremt! Han var da med å ryddet bort, selv om han gikk to ganger, mens jeg gikk tre. (når jeg leser det ser jeg hvor teit det må være!) Han serverte tross alt gjestene drikke også. Jeg har da ikke noe å bli sur for, det hadde jeg hatt hvis han ikke hjalp til, men det gjorde han jo.. Blir skremt av meg selv...
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #5 Skrevet 27. oktober 2008 Dessverre trenger mange menn å få åpnet øynene gang på gang når de ikke tar sin del av arbeidet i huset. De er nærmest blinde for det som må gjøres i boligen og må mases på for å ta sin del. Dette kan naturligvis ikke aksepteres, selv om typen din neppe er blant de verste i så måte. Trolig er det noe galt med oppdragelsen av gutter som gjør dem håpløse når det gjelder blikk for hva som må gjøres i et hjem, uten at dette er noen unnskyldning for at de ikke tar sin halvdel av husarbeidet. Du må i hvert fall ikke la ham slippe unna med sin slendrian ved at du gjør den delen av hans jobb som han lar stå ugjort.
Nora Wind Skrevet 27. oktober 2008 #6 Skrevet 27. oktober 2008 Flink du har vært når det gikk bra en stund! Så var det den lille "nedturen": er det noe annet du føler deg maktesløs eller underdanig angående i forholdet? Kan det hende du er så nøye/overfokusert på dette fordi du prøver å beholde litt makt? Er det noe annet i livet ditt som du tenker mye på eller sliter litt med?
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #7 Skrevet 27. oktober 2008 Så var det den lille "nedturen": er det noe annet du føler deg maktesløs eller underdanig angående i forholdet? Kan det hende du er så nøye/overfokusert på dette fordi du prøver å beholde litt makt? Er det noe annet i livet ditt som du tenker mye på eller sliter litt med? Det er slemt av deg å antyde at problemet ligger hos TS så lenge hun entydig viser at problemet er at han neglisjerer husarbeidet og lar TS måtte ta seg av oppgaver han selv skulle utført. Kvinner må aldri akseptere at menn ikke tar sin del av arbeidet i hjemmet!!
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #8 Skrevet 27. oktober 2008 Flink du har vært når det gikk bra en stund! Så var det den lille "nedturen": er det noe annet du føler deg maktesløs eller underdanig angående i forholdet? Kan det hende du er så nøye/overfokusert på dette fordi du prøver å beholde litt makt? Er det noe annet i livet ditt som du tenker mye på eller sliter litt med? Jeg har i hele livet hatt dårlig selvtilit, også i andre forhold, og det har ikke noe med åssen jeg blir behandlet, men hva som sitter i hodet mitt.. Men jeg føler meg ikke underdannig Må bare jobbe videre med det jeg gjorde fram til i går, det er lov til å falle tilbake i gamle synder innimellom, men nå er jeg klar over det
Gjest ts Skrevet 27. oktober 2008 #9 Skrevet 27. oktober 2008 Det er slemt av deg å antyde at problemet ligger hos TS så lenge hun entydig viser at problemet er at han neglisjerer husarbeidet og lar TS måtte ta seg av oppgaver han selv skulle utført. Kvinner må aldri akseptere at menn ikke tar sin del av arbeidet i hjemmet!! Det er TS på svaret over her også! Jeg vil vel ikke akkurat si at han neglisjerer meg når det var han som vartet opp gjestene med drikke og var med å rydda bort... Jeg gikk tre ganger til bordet og ryddet og han to, og jeg presterer faktisk å bli sint for det.. Som jeg skrev i første innlegg så er det faktisk hos meg problemet ligger og det ser jeg veldig godt når jeg leser mine egne innlegg!
Nabodama Skrevet 27. oktober 2008 #10 Skrevet 27. oktober 2008 Det er TS på svaret over her også! Jeg vil vel ikke akkurat si at han neglisjerer meg når det var han som vartet opp gjestene med drikke og var med å rydda bort... Jeg gikk tre ganger til bordet og ryddet og han to, og jeg presterer faktisk å bli sint for det.. Som jeg skrev i første innlegg så er det faktisk hos meg problemet ligger og det ser jeg veldig godt når jeg leser mine egne innlegg! Egentlig ganske skremmende, og veldig lite raust å skulle måle at han gjør nøyaktig like mye som deg, og helst litt mer. Vet han hvordan du tenker, og lar du surheten og sinnet gå utover ham, eller later du som ingenting?
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #11 Skrevet 27. oktober 2008 Egentlig ganske skremmende, og veldig lite raust å skulle måle at han gjør nøyaktig like mye som deg, og helst litt mer. Vet han hvordan du tenker, og lar du surheten og sinnet gå utover ham, eller later du som ingenting? Ja, jeg veit, det er jævelig skremmende når jeg leser innleggene mine selv, ser ut som den latsabben og en kjempestor egoist!! Fordelingen i huset kan jo aldri bli 50/50, poenget er jo at det deles litt på det så en ikke gjør alt, og det er langt i fra tilfelle her... Jeg får opp øynene på meg selv når jeg leser det... Noen ganger merker han det, men som regel så prøver jeg å late som ingenting fordi jeg innert inne ser at det er galt av meg..
Gjest ts Skrevet 27. oktober 2008 #12 Skrevet 27. oktober 2008 Ja, jeg veit, det er jævelig skremmende når jeg leser innleggene mine selv, ser ut som den latsabben og en kjempestor egoist!! Fordelingen i huset kan jo aldri bli 50/50, poenget er jo at det deles litt på det så en ikke gjør alt, og det er langt i fra tilfelle her... Jeg får opp øynene på meg selv når jeg leser det... Noen ganger merker han det, men som regel så prøver jeg å late som ingenting fordi jeg innert inne ser at det er galt av meg.. Er forresten TS, glemmer å skrive det...
Nabodama Skrevet 27. oktober 2008 #13 Skrevet 27. oktober 2008 Ja, jeg veit, det er jævelig skremmende når jeg leser innleggene mine selv, ser ut som den latsabben og en kjempestor egoist!! Fordelingen i huset kan jo aldri bli 50/50, poenget er jo at det deles litt på det så en ikke gjør alt, og det er langt i fra tilfelle her... Jeg får opp øynene på meg selv når jeg leser det... Noen ganger merker han det, men som regel så prøver jeg å late som ingenting fordi jeg innert inne ser at det er galt av meg.. Men det er jo bra du ser problemet selv og vil gjøre noe med det. Ikke alle har såpass innsikt, så jeg tror du kommer til å få det til jeg:)
Gjest ts Skrevet 27. oktober 2008 #14 Skrevet 27. oktober 2008 Men det er jo bra du ser problemet selv og vil gjøre noe med det. Ikke alle har såpass innsikt, så jeg tror du kommer til å få det til jeg:) Tusen takk, det hjelper å høre det Ja, jeg ser det selv og jeg veit at sånn skal man ikke oppføre seg overfor den man elsker så her blir det enda mer jobbing framover!
Nora Wind Skrevet 27. oktober 2008 #15 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg har i hele livet hatt dårlig selvtilit, også i andre forhold, og det har ikke noe med åssen jeg blir behandlet, men hva som sitter i hodet mitt.. Men jeg føler meg ikke underdannig Må bare jobbe videre med det jeg gjorde fram til i går, det er lov til å falle tilbake i gamle synder innimellom, men nå er jeg klar over det Kan jeg bare få si at jeg syns du er knallflink. Jeg studerer og jobber med slike problemstillinger ( eksamen om to uker, iiiiiiik)og slik du skriver om og jobber med problemet virker som en sunn og konstruktiv måte å endre atferd langvarig på. Det er bare ved å jobbe med det at du vil bli kvitt det, men på denne måten er jeg veldig håpfull til dine sjanser til permanent forbedring. Etterhvert som man endrer atferd sier noen vitenskapsmenn at man kan endre nervecelle-forbindelser. Det vil i praksis si at du etterhvert får ett annet følelses- og tankemønster. Bedre selvtillit. Alt som skal til er litt arbeid fra din side.
Jigva Skrevet 27. oktober 2008 #16 Skrevet 27. oktober 2008 jeg synes du er kjempe flink jeg TS, det er små skritt vet du. Du vil nok oppleve flere tilbakefall, men forskjellen nå er at du selv er klar over denne problemstillingen og er villig til å jobbe for å unngå den. Det er en inspirasjon at du klarer og er villig til å jobbe med deg selv, det krever modenhet og en selvinnsikt veldig mange ikke har. Bare fortsett å tenke positivt og etter en stund skal du se at tankegangen kommer automatisk.
Gjest ts Skrevet 28. oktober 2008 #17 Skrevet 28. oktober 2008 Kan jeg bare få si at jeg syns du er knallflink. Jeg studerer og jobber med slike problemstillinger ( eksamen om to uker, iiiiiiik)og slik du skriver om og jobber med problemet virker som en sunn og konstruktiv måte å endre atferd langvarig på. Det er bare ved å jobbe med det at du vil bli kvitt det, men på denne måten er jeg veldig håpfull til dine sjanser til permanent forbedring. Etterhvert som man endrer atferd sier noen vitenskapsmenn at man kan endre nervecelle-forbindelser. Det vil i praksis si at du etterhvert får ett annet følelses- og tankemønster. Bedre selvtillit. Alt som skal til er litt arbeid fra din side. Tusen takk for støtte fra både deg og Jigva Hjelper å ha litt støtte! Og i dag er alt mye bedre Lykke til med eksamen Nora Wind Og håper jeg og min situasjon kan ha hjulpet litt ti forbredelsene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå