Gå til innhold

Uten barn i julen

jørnsi

Anbefalte innlegg

Denne julen blir min første jul (på åtte år) uten barn og jeg gruer meg ...

Har delt 50% samvær med barnefaren og i år er det hans tur til å ha dem. Leverer barna 9 desember og får dem ikke igjen før 30 des.

Vi bor 1 km fra barnefaren og jeg vil helst ikke sitte å savne barna like ved. Tror jeg forlater landet 10 desember og returnerer 29 des. Lar jul være jul og tar det heller igjen neste år med 7-slag, juletre og full pakke.

Hva gjør dere andre i samme situasjon?

Frister meg heller ikke å tilbringe jul med min bror med familie og se barn på mine barns alder løpe rundt i jule-lykke-rus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest*Lilla

Skjønner deg veldig godt jeg!

Neste år er det min tur til ikke å ha min lille, første gang... og jeg kan ikke si jeg gleder meg, akkurat. I tillegg har jeg en familie som er på størelsen med en peanøtt, så det blir vel til at jeg gjør slik som du planlegger å gjøre: reise en eller annen plass i utlandet, lar jul være jul og ta det igjen!

Håpar du får gjort noe gøy i jula da! Og det kan vel ikke være slik at du ikke kan ha barna en dag eller to i jula? Jeg og barnefaren her har jula litt fleksibel... denne jula er det i følge planen jeg som skal ha lillemor, men om han vil ha henne en dag i familielunch eller noe, er det ingenting i veien for det! Skulle bare mangle!

Kan du ikke høre med han da? Så kan du kanskje feire jul med barna 1.juledag? Det hadde jo vært koselig! Spare pakkene til ungene fra din side av familien til julefeiring hos deg?

Uansett, god jul når den tid kommer!

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke selv barn, men har både venner, slekt og en samboer som er uten barna sine annenhver jul. De sier alle at det er veldig rart og litt trist første gangen, men så går det seg til, og det blir en vane. De lærer seg å nyte "alene-jul" også. Selvsagt skulle de helst feiret med barna sine hvert år, men når det ikke går så klarer de likevel å glede seg over jula sammen med venner eller annen familie.

Kanskje det er lurt av deg å finne på noe annet i jula, reise bort og ikke få jula trykket opp i fjeset hele tida. Eller kanskje det er lurt å feire jul med familie og konfrontere seg selv med julefrykten. Begge deler kan være riktig å gjøre, du må kjenne på hva som er best for deg. Kanskje legge planer for begge deler og så ta avgjørelsen når tida nærmer seg?

Ofte blir ikke ting like ille som man hadde fryktet på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det slik i 9 år allerede. Første julen var værst husker jeg. Men vet du hva? Barna har det bra; for de er jo hos sin andre forelder. Moralen blir; la ditt savn være ditt problem. Ikke la barna vite at du er lei deg, for da ødelegger du muligens litt av julegleden for dem. Ikke det at jeg fikk følelsen av at du ville gjøre det, men bare en tanke jeg fikk. Lykke til. :)

Men på den andre siden siden synes jeg det var lenge du skulle være borte fra barna. Selv har jeg delt omsorg, og barna drar til far lillejulaften og kommer til meg 3 juledag. Så er de her nyttår, i fjor var det motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også slik. Synes julaften uten jentene er grusomt alene. Istedenfor å sitte hjemmme og synes synd på meg selv har jeg heller blitt med på å arrangere julaften hos Kirkens Bymisjon. Det har vært utrolig koselig og ikke minst, det setter ting i perspektiv. Mitt lille savn er smuler mot hva andre opplever. Og jeg er glad for at jeg kan bidra til å gjøre andres liv litt mere levelig for en stakkars stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemelding

Det hjeper (rart nok..!) at det er andre i samme båt. Faren og barna har planer for hele julen. Ifra lillejulaften til 27 des. Så det blir vanskelig for meg å låne barna. Men det skal gå fint alikevel. Barna har det fortreffelig hos sin far med familie .

Det er jeg som har det vanskelig, og det er jo en ørliten trøst. Barna er veldig vant med at det kun er en forelder som er hjemme i julen, men det har bestandig vært meg som har vært hjemme. (Faren jobber offshore)

Min kjære skal komme hjem og ta fri i julen så alt ligger til rette for at vi kan fine på noe uvanlig. Håper vi reiser utenlands. Kan bli fint å feire jul på en helt annen måte:-)

Jeg får barna igjen 30 desember. Jeg får nyttårsfeiringen og alle tre barneselskapene som er i januar. Gleder meg veldig :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_lovis_*

Blir første jul uten barn her også. Men de reiser til pappaen på julaften formiddag, og kommer igjen 2. juledag. Ikke så gale det da. Rekner med det blir gaveåpning på julaften morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fryktelig lenge uten barna hvis dere har 50/50? Helt fra 9. - 30. desember??? Hvorfor så lenge? Eller har dere 14 dagers turnuser?

Vi bor også rett i nærheten av hverandre og bytter julaften i to-tre tiden. Da får den som ikke har de på kvelden hatt de lillejulaften og formiddagen med pakker fra den siden hos seg. Så er det hos mor eller far fra ettermiddagen julaften til 4. juledag før vi bytter og lar den andre ha nyttår før vi igjen 2. nyttårsdag er over i normale gjenge med uker igjen. Har inntrykk av at noe rundt disse dagene vi har som er normalt i vår vennegjeng i alle fall.

Jeg har reist bort noen år, og det er greit, men som flere sier her, det er det første året som er værst, og dersom du fokuserer på at barna har det bra og ikke lar deg selv synke ned i medlidenhet skal du se at du får en fin jul du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på en ting ang. gaver for dere som har delt samvær: Jeg synes det virker veldig rart å gi barna gaver andre ganger enn på julaften. Jeg kjenner til flere som har gavene fra en familiegren samla, og gir dem til barna f.eks. på første juledag eller lille julaften. Er det ikke dumt å smøre det utover sånn? Mine barn får også iblant litt vel mange gaver, men jeg prøver heller å få folk til å spleise (for å begrense mengden) og så åpnes gavene på julaften, og da er vi ferdig med det. Tenker også på at den delte utdelinga dekker giverens behov (for å se barnet åpne gaven), ikke barnets. Eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ikke skal ha barna på kvelden julaften har jeg som regel invitert mine foreldre hjem til oss på formiddagen for pakkeåpning fra min side før de drar til sin far.

Jeg vil at barna skal ha EN julaften, dette er vel årets høydepunkt for alle barn tenker jeg (i alle fall de som lever i trygge gode rammer) og da får de masse pakker den dagen, bare at vi begynner tidlig.

Jeg kunne virkelig ikke tenke meg å ha utdeling av gaver lille julaften, da er det oppheng av strømpe og siste pynting før den store dagen. Og resten av jula skal jo gå med til å leke med gavene eller ta de i bruk som ski og skøyter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt min sønn på julaften de siste årene. Dette står min eks fritt fram å velge selv om min sønn vil til meg, men denne julen har hun sagt seg villig til at jeg skal få ha ham!!

Nå gjenstår det å se om det virkelig blir slik men jeg lever å håpet.

Uansett så går det å feire jul uten barna. Man mister kanskje litt av den gleden det er å se ansiktet på barna når julekvelden nærmer seg, men man overlever.

Jeg har i tillegg praktisert at min sønn har to julaftener. En hos meg og en hos mor. Ser egentlig ikke så mye annet valg ettersom jeg ikke har fått lov å ha ham på julen (merkelig nok så er det aldri problem å få ham på nyttår ;) ). Dette plager moren en del da hun vil at jeg skal sende alle gavene til henne men det kommer bare ikke på tale! Ting har en tendens til å forsvinne når dem kommer dit så da tar jeg heller å holder en fin feiring her på nyttår. Min sønn synes også det er helt greit med 2 julaftener. Nå pleier jeg dog å sende en presang til ham slik at han har noe å åpne på julaftenen fra meg.

Men jeg står veldig for å holde savnet for seg selv. Sist jeg hadde sønnen min på julaften ringte moren for å snakke med ham og det endte opp med at han ble stående i telefonen å tute da hun gråt å la ut hvor mye hun savnet ham. Jeg tok røret fra min sønn, sa god jul til eksen og la på. 5 minutter etterpå så var han like glad og løp rundt og sprudlet.

Neste gang hun ringte så ga jeg henne klar beskjed om å kutte ut deppetonen og da gikk det helt fint.

Det er viktig for barna å høre at foreldrene også har det fint vettu:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fryktelig lenge uten barna hvis dere har 50/50? Helt fra 9. - 30. desember??? Hvorfor så lenge? Eller har dere 14 dagers turnuser?

Vi bor også rett i nærheten av hverandre og bytter julaften i to-tre tiden. Da får den som ikke har de på kvelden hatt de lillejulaften og formiddagen med pakker fra den siden hos seg. Så er det hos mor eller far fra ettermiddagen julaften til 4. juledag før vi bytter og lar den andre ha nyttår før vi igjen 2. nyttårsdag er over i normale gjenge med uker igjen. Har inntrykk av at noe rundt disse dagene vi har som er normalt i vår vennegjeng i alle fall.

Jeg har reist bort noen år, og det er greit, men som flere sier her, det er det første året som er værst, og dersom du fokuserer på at barna har det bra og ikke lar deg selv synke ned i medlidenhet skal du se at du får en fin jul du også.

Vi har barna 3 uker hver. Faren jobber 2/4 turnus i nordsjøen. Det er lenge å være uten barn i tre uker, men utrolig deilig å ha barna i tre uker:-)

Har kort vei mellom oss , og barna kan "besøke" meg når som helst når de er hos faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer meg som faen. :tristbla: Har ingen å feire jul med på mange mils omkrets, ikke har jeg råd til å dra noe sted heller. Tror det blir enklere med årene, men første gang er definitivt verst. Eksen og barnet feirer jul hos hans foreldre, hvis ikke kunne vi feiret sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner deg veldig godt Jørnsi!

Datteren min skal være hos faren hele juleferien i år, for første gang ever... Hun er 7 år neste uke...

Jeg vil helst bare reise til utlandet og vekk fra alt som heter Jul... Min bror og jeg har snakket om det, får se om vi får råd ;)

Men du er i hvertfall ikke den eneste, om det er noen trøst... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg veldig godt Jørnsi!

Datteren min skal være hos faren hele juleferien i år, for første gang ever... Hun er 7 år neste uke...

Jeg vil helst bare reise til utlandet og vekk fra alt som heter Jul... Min bror og jeg har snakket om det, får se om vi får råd ;)

Men du er i hvertfall ikke den eneste, om det er noen trøst... :)

Det er veldig god trøst i dere :klemmer:

Har ikke noe stort behov forå diske opp med 7-slag, ribbe og pynte huset når ikke barna er her. "Julesmaken" kan jeg få ved å trøkke i meg litt julemarsipan fra bensin-stasjonen:-)

Håper min kjære er like giret som meg på å forlate landet i julen.

Hadde vært digg å ligget på en strand på Maldivene og bare slappet av. Gå på restaurant med min kjære og spise en bedre middag. Og ikke minst fryde oss over å slippe å ta jule-oppvasken etterpå:-D

Og det er lov å spise jule-marsipan og mandariner fra 1 til 9 desember, er det ikke? :sjenert:

Kansje jeg skal lage litt før-juls-kos med barna den siste helgen jeg har dem før jul..!! Lage litt jule-godter, pynte med stjerner/stake og lage julekort.. hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...