Gå til innhold

Hjelper det å klage?!

Fremhevede innlegg

Gjest 0 på konto
Skrevet

Jeg fikk visstnok feilutbetalte ytelser av NAV da poden min var baby og det gikk til inkasso fordi det gjentatte ganger ble sendt regning til feil adresse.

Jeg inngikk en avtale med inkassobyrået og begynte å betale ned dette, noe jeg har gjort noen måneder.

Men forrige måned måtte jeg dra hjem for å besøke en dødssyk far. Jeg ringte inkassoselskapet og sa fra at jeg måtte hjem pga sykdom i familien og jeg fikk beskjed om at neste dato for innbetaling ville bli 25. oktober.

Men da jeg henta lønningsslippen min i går så jeg at jeg hadde blitt trukket hele summen på 5700 rett fra lønna!

Jeg føler dette er veldig urettferdig og feil, men hjelper det å klage?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NAV kan foreta trekk i dine ytelser på forlangende av andre. Det er dermed kreditor du må snakke med om dette.

NAV kan hverken stoppe trekk eller tilbakebetale deg uten at kreditor sier fra.

Gjest 0 på konto
Skrevet
NAV kan foreta trekk i dine ytelser på forlangende av andre. Det er dermed kreditor du må snakke med om dette.

NAV kan hverken stoppe trekk eller tilbakebetale deg uten at kreditor sier fra.

Jeg vet jeg skal snakke med inkassobyrået, men hjelper det? Det er jo en spesiell sak, men selv om jeg føler meg urettferdig behandlet så har jeg ikke mye håp om å få pengene tilbake. Noe som er veldig surt for jeg venter også på sykepenger fra NAV som aldri kommer. Så nå er jeg rett og slett blakk.

Skrevet

Venter du på sykepenger som skulle vært utbetalt, synes jeg du godt kan ringe dem og si fra. Da skal du se de betaler ut med en gang. Det er kaos på mange kontor nå for tiden, men sånne ting skal ikke skje likevel, så de retter nok opp det.

Gjest 0 på konto
Skrevet
Venter du på sykepenger som skulle vært utbetalt, synes jeg du godt kan ringe dem og si fra. Da skal du se de betaler ut med en gang. Det er kaos på mange kontor nå for tiden, men sånne ting skal ikke skje likevel, så de retter nok opp det.

Takk for fine svar, nabodama!

Ja, dette skulle vært utbetalt og jeg har ringt mange ganger men de har alltid en ny unnskyldning. "Har ikke fått noen papirer fra sjef", " Har ikke fått alle papirer fra lege". Håper de ordner opp i det de trakk fra meg og, for jeg kan fint avse det måntlige jeg pleier å gi de, men ikke stort mer disse tider.

Skrevet
Takk for fine svar, nabodama!

Ja, dette skulle vært utbetalt og jeg har ringt mange ganger men de har alltid en ny unnskyldning. "Har ikke fått noen papirer fra sjef", " Har ikke fått alle papirer fra lege". Håper de ordner opp i det de trakk fra meg og, for jeg kan fint avse det måntlige jeg pleier å gi de, men ikke stort mer disse tider.

Bare hyggelig det:)

Men for å utbetale sykepenger trenger de kun sykemeldingen din og inntekt- og skatteopplysninger fra arbeidsgiveren din.

Har de disse, tar det 1 min å utbetale sånn at det kommer på kontoen din et par dager senere. Har de ikke utbetalt til rett tid, bør de sørge for å gjøre det så fort som mulig!

Gjest 0 på konto
Skrevet
Bare hyggelig det:)

Men for å utbetale sykepenger trenger de kun sykemeldingen din og inntekt- og skatteopplysninger fra arbeidsgiveren din.

Det trodde jeg og, men neida. De påstår hardnakka at de trenger både det ene og det andre. Virker som de bare finner på ting, for de har sagt gjentatte ganger at de ikke har fått inntektsopplysninger fra arbeidsgiveren min, og når jeg sier at han har sendt så sier de "Åja, nå ser jeg at vi har mottatt det". Man kan jo begynne å lure hvor seriøse de som arbeider der er.

Men flere har sagt til meg at de tror ikke jeg kommer til å få de pengene fra inkassoselskapet igjen og dette er nesten verre enn sykepengene som er forsinka, for sykepenger kan jeg nok vente på - det er jeg vant med.

Men når jeg har inngått en avtale med inkassobyrået om at jeg blir fritatt en måned pga dårlig økonomi og dødssyk far som jeg må besøke, da føler jeg det blir noe helt annet at de bare trekker meg hele summen likevel. Synd jeg ikke noterte ned navnet på kundebehandleren jeg snakket med.

Skrevet

Utleggstrekk (trekk i lønn) blir alltid varslet skriftlig før de trekker. Du skal ha mottatt brev om at det vil bli avholdt en såkaldt utleggsforetning (som regel fra namsmannen). Du får anledning til å svare på dette og komme med et ønske om hvor mye de skal trekke hver måned. Dersom du ikke svarer trekker de hele summen (eller så mye de kan).

En utleggssak tar som regel et par måneder og dette er jo noe som skjer etter at du evt har brutt avtalen med inkassobyrået, eller evt ikke har kontaktet inkassobyrået eller bare latt være å betalet inkassokravet..

Skrevet
Det trodde jeg og, men neida. De påstår hardnakka at de trenger både det ene og det andre. Virker som de bare finner på ting, for de har sagt gjentatte ganger at de ikke har fått inntektsopplysninger fra arbeidsgiveren min, og når jeg sier at han har sendt så sier de "Åja, nå ser jeg at vi har mottatt det". Man kan jo begynne å lure hvor seriøse de som arbeider der er.

Men flere har sagt til meg at de tror ikke jeg kommer til å få de pengene fra inkassoselskapet igjen og dette er nesten verre enn sykepengene som er forsinka, for sykepenger kan jeg nok vente på - det er jeg vant med.

Men når jeg har inngått en avtale med inkassobyrået om at jeg blir fritatt en måned pga dårlig økonomi og dødssyk far som jeg må besøke, da føler jeg det blir noe helt annet at de bare trekker meg hele summen likevel. Synd jeg ikke noterte ned navnet på kundebehandleren jeg snakket med.

Har de inntektsopplysningene, så er det jo bare å utbetale, skjønner ikke hvorfor de ikke gjør det.

Skal ikke være noe problem da. Surt å måtte vente hvis du egentlig skulle hatt dem nå.

Gjest 0 på konto
Skrevet
Utleggstrekk (trekk i lønn) blir alltid varslet skriftlig før de trekker. Du skal ha mottatt brev om at det vil bli avholdt en såkaldt utleggsforetning (som regel fra namsmannen). Du får anledning til å svare på dette og komme med et ønske om hvor mye de skal trekke hver måned. Dersom du ikke svarer trekker de hele summen (eller så mye de kan).

En utleggssak tar som regel et par måneder og dette er jo noe som skjer etter at du evt har brutt avtalen med inkassobyrået, eller evt ikke har kontaktet inkassobyrået eller bare latt være å betalet inkassokravet..

Da jeg ringte de og fikk ordna denne nedbetalingsavtalen tidligere i år fikk jeg beskjed om at om jeg ikke kunne betale en måned så måtte jeg ringe og si fra ellers kunne hele summen bli trukket rett fra lønna.

Men jeg ringte og sa fra. Det er derfor jeg ikke skjønner det.

Han jeg snakka med virka veldig forståelsesfull og sa det var i orden.

Jeg spurte til og med "Ingenting blir trukket fra lønna nå som jeg sier fra, ikke sant?"

Da svarte han at det skjer ikke sålenge jeg holder avtalen eller snakker med noen om endringer i avtalen.

Gjest 0 på konto
Skrevet
Har de inntektsopplysningene, så er det jo bare å utbetale, skjønner ikke hvorfor de ikke gjør det.

Skal ikke være noe problem da. Surt å måtte vente hvis du egentlig skulle hatt dem nå.

Det er surt ja, men jeg er mest irritert over å bli trukket 5750 kroner fra lønna. Jeg fikk igjen 600 og hadde 300 på minus...så nå har jeg ingenting frem til...hm...når? :(

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Det er surt ja, men jeg er mest irritert over å bli trukket 5750 kroner fra lønna. Jeg fikk igjen 600 og hadde 300 på minus...så nå har jeg ingenting frem til...hm...når? :(

Da ringer du nok en gang til inkassobyrået og spør dem hvorfor de ikke har varslet NAV om at de ikke skulle trekke, og denne gangen noterer du navn på personen du snakket med.

Gjest 0 på konto
Skrevet
Da ringer du nok en gang til inkassobyrået og spør dem hvorfor de ikke har varslet NAV om at de ikke skulle trekke, og denne gangen noterer du navn på personen du snakket med.

Ja, jeg tror virkelig jeg må det. Jeg er bare redd for at ingen skal tro på meg siden jeg ikke har navnet på personen jeg inngikk avtalen med.

For det virker jo ikke som at han har "oppdatert" avtalen.

Gjest 0 på konto
Skrevet

Nå snakka jeg med nav og de kunne i hvertfall fortelle meg at sykepengene er på vei, så hurra for det.

Men jeg syns det var litt rart at NAV ikke kunne gi meg nummeret til de som har tatt over saken som har gått til inkasso...

Heldigvis husket jeg det etterpå, det er jo selvsagt arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral.

Prøvde å ringe dit men fikk beskjed om at de hadde problemer med hele datasystemet så det gikk ikke å finne ut noe... Håper det er grunnen til at denne feilen ble gjort og at de kan ordne opp så snart som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...