Gå til innhold

Cruise i middelhavet -

Anbefalte innlegg

Gjest Løve66
Skrevet

Jeg og søsteren min lurte på å ta med mamme på cruise i middelhavet til våren, men så lurer vi på om dette egentlig er litt for strevsomt for henne å være med på. Grunnen til det er at hun er litt dårlig til bens og sliter derfor med trapper. I tillegg hører hun dårlig og "melder" seg litt ut og blir veldig sliten hvis det er mye støy, kjas og mas. Jeg er også litt redd for at hun kan komme til å "gå seg bort" fordi det er mange dører, ganger, rom etc. som for henne vil virke veldig like (og vi hadde jo tenkt til å ha ferie selv og da så hun må kunne klare seg litt på egen hånd innimellom!).

Ingen av oss har vært på cruise før så vi ville gjerne høre med noen som har vært på en av båtene til RCCL som går i middelhavet. Er det såpass stort, luftig og rolig at gamlemor også vil ha glede av dette? Er det mange heiser - eller er det "håpløst" å være på båten hvis man ikke fikser trappene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Go for it!

Er hun på ferie, så har hun vel all verdens tid på seg til å gå i trappene. Forresten så er det vel heiser på de cruiseskipene.

Vi hadde med oss svigerbestemor på baren på toppen av Grand i Oslo da hun var 88. Alle mente i ettertid vi var spinnville. Men dama koste seg som bare det og fikk masse oppmerksomhet. Gikk helt fint det, og hun hadde rullator.

Skrevet

Jeg har vært på cruise i middelhavet med rccl. Det er mange heiser ombord, så til og med rullestolbrukere kan være med, så akkurat det er nok ikke noe problem.

Men det er lett å rote seg bort, jeg gikk feil veldig mange ganger selv. Men så lenge man vet romnummer og etasje finner man alltids frem, og det er mange man kan spørre om hjelp. (Hvis hun snakker engelsk da, hvis ikke må hun kanskje ha med seg en lapp hun kan vise frem.)

Det er aldri slik at du må tilbringe noe særlig tid i folkemengder med mye bråk hvis du ikke velger det selv, man bør vel kanskje unngå å sette seg nærmest bassenget i sola der alle andre vil sitte og unngå showene ol, men det skal ikke være noe problem.

Det finnes også utflukter beregnet for de som er dårligst til bens, der det meste av tiden tilbringes ombord i en buss f.eks.

Jeg tror nok alt i alt at man må være ganske skrøpelig om man ikke kan dra på cruise.

Skrevet

Vi har nettop kommet hjem fra cruise i middelhavet. Dro hele familien, fra lillegutt på 3 mnd, til bestemor på 85, og alle koste seg. Nå dro vi med et selskap som het Costa, og var veldig fornøyd med det, men alle selskapene er nok ganske så like.

Bestemoren min er ganske dårlig til bens, og kan ikke gå i trapper, men det var ikke et problem i det hele tatt. Det var fullt av heiser, og man måtte sjelden vente. Noen områder kunne bli litt bråkete, men det var alltids stille steder å finne. Det eneste som var litt slitsomt var middagsrestauranten. Siden alle spiste sammtidig var det litt hektisk og bråkete der. Noe av det beste på dette cruiset var at vi hadde egen balkong. Når det ble for mye mas, så tok vi med oss en god flaske vin og sette oss ut for å nyte havet i stillhet.

Hvordan moren din vil takle å være alene, kommer jo veldig ann på hvordan hun er av personlighet. Vi hadde med oss to bestemødre som delte rom, så de hadde alltids noen å være sammen med. Dessuten er de veldig åpne mennesker som snakker med alle som er i nærheten av seg. Det finnes som sagt ofte rolige steder hvor hun kan ta seg en kaffe eller en drink, sitte og titte på menneskene, eller lese litt. Det finnes som regel noe spa-muligheter hvis hun vil pleie seg selv litt ekstra.

Crewet på vår båt var ekstremt hyggelig og hjelpsomme, så hvis hun vet hvor hun skal, eller skriver det ned på en liten lapp, så finner hun nok frem. Det er tross alt begrenset plass å gå seg vill på, så helt borte blir hun aldri. Dersom dere ikke skal ha med dere mobiltelefon (og det er ikke alltid de fungere ute på sjøen), så er det viktig å avtale tider og steder for å finne hverandre igjen. Vi ba fra tid til annen noen om å passe lillegutt, og så fant vi dem ikke igjen på flere timer :fnise:

Gjest Løve66
Skrevet

Tusen takk dere - dette var virkelig god og nyttig informasjon å ta med videre. Nå ser det jo ut til at vi kan se nærmere på cruise med henne likevel - hadde nesten slått det fra meg og begynt å se på andre alternativer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...