Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2008 #1 Skrevet 11. oktober 2008 Hva gjør en når sjefen har ansatt feil person?! Vi har fått en person til vår gruppe som ikke fungerer. Sjefen mente han ville passe bra, men fagbakgrunn og andre ting stemmer ikke med resten av gruppens. Hva gjør vi? Personen har jobbet med oss i et år og det er i et større selskap i hektisk forretningsvirksomhet. Sjefen sier bare vi må la det gå seg til. Fakta er at vi hadde klart oss bedre med en som hadde erfaring fra før!
Gjest misa Skrevet 11. oktober 2008 #2 Skrevet 11. oktober 2008 Heisann. Det er dessverre lite dere kan gjøre hvis det "bare" er generell misnøye med vedkommende. Kan du kanskje utdype litt mer hva problemene går ut på? Er sjefen enig i at personen ikke tilfredsstiller arbeidskravene? Har dere og/eller sjefen tatt opp problemene med den ansatte og gitt han mulighet til å forbedre seg? -misa
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2008 #3 Skrevet 11. oktober 2008 Nei, vi har ikke tatt det opp med vedkommende at vi er misfornøyd og vi har ikke sagt direkte hva. Han som ansatte er fornøyd fordi han ser for seg framtiden med en annen type kompetanse. Men vi andre behøver resultater nå, så vi er ikke så interessert i å vente. Kan vi gjør noe?
Gjest misa Skrevet 11. oktober 2008 #4 Skrevet 11. oktober 2008 Men hvordan mener du at vedkommende skal ha sjansen til å forbedre seg og passe bedre inn, hvis han ikke vet at han gjør noe galt? Jeg synes ærlig talt det blir veldig urettferdig at dere rotter dere sammen mot han, uten å gi han en mulighet til å jobbe på en annen måte. Hvis dere vil ha andre resultater så tar dere opp problemene med sjefen, eller bedre, direkte med personen det gjelder. Og ikke la det skinne gjennom at resten av gruppen har diskutert han bak ryggen hans, og at samtlige er misfornøyd med jobben han gjør. Nå synes jeg skikkelig synd på han stakkaren som uvitende jobber sammen med en gruppe (voksne?) mennesker som ønsker han ut av teamet, engang før han vet at han gjør noe galt. -misa
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2008 #5 Skrevet 11. oktober 2008 Vi mener sjefen har ansatt feil kompetanse i forhold til hva vi trenger. Hvordan løses det videre? Personen det gjelder har fått hint og aner at vi ikke er helt fornøyd..kanskje det er mulig å spørre om han vil jobbe i andre enheter i andre byer/land innen et annet fagfelt? Det er jo stort selskap så muligheten er mange.
Gjest misa Skrevet 11. oktober 2008 #6 Skrevet 11. oktober 2008 Det løses videre med at dere gjør som dere skulle gjort for lenge siden; nemlig ta problemet opp med sjefen. I en profesjonell bedrift så driver man ikke og hinter til hverandre! Hvordan skal man klare å fungere med hverandre hvis man skal basere livet på hinting, signaler og følelser? Og hvis jeg hadde vært den personen du sikter til, så hadde jeg tatt det ganske ille opp hvis gruppen min spurte om jeg ikke hadde lyst å flytte til en annen by, eller, enda verre; et annet LAND. Hittil har dere håndtert situasjonen svært kritikkverdig, og jeg får vondt i meg av å tenke på at vedkommende sikkert har plukket opp denne sure stemningen på jobben. Hvordan tror dere han føler seg? Jeg skjønner ikke at dere har samvittighet til å rotte dere sammen mot en person som ikke engang har fått sjansen til å forbedre seg. -misa
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2008 #7 Skrevet 11. oktober 2008 I privat sektor kan det bli tøffe tak. Om nødvendig kan vi fortelle vedkommende at han er ønsket i et annet land. Det er vel innenfor loven AML o.l. Alle synes jo ikke dette, et par av de andre, sjefen inkludert, synes det er greit at han får tiden på seg. Men vi er også et par-tre av oss som ikke orker å jobbe med en som ikke forstår hva vi holder på med.
Gjest misa Skrevet 11. oktober 2008 #8 Skrevet 11. oktober 2008 På hvilken måte skal dere fortelle vedkommende dette? Jobber forresten innen privat sektor selv, vanligvis med 50-60 timer i uka, og opp til 80-timersuker. Hvis man vil opp og frem fort, så må man jobbe hardt. Jeg skjønner også godt frustrasjonen over å være i samme team med noen som ikke skjønner jobben, eller ikke er like effektiv som en selv. Men folk må få sjansen til å forbedre seg. Hvorfor kan dere ikke ta dette opp med han? -misa
Sekretæren Skrevet 11. oktober 2008 #9 Skrevet 11. oktober 2008 Du forteller ikke så mye om hva det egentlig dreier seg om. Så derfor sitter jeg med et dårlig inntrykk av deg, og ikke han du er misfornøyd med. For alt jeg vet har du gode grunner til å være misfornøyd, men da snakker man med vedkommende. Det du beskriver her, virker uprofesjonelt og barnslig. Jeg synes det sier en god del når sjefen vil gi vedkommende tid. Og jeg lurer på om dere er for rastløse og utålmodige. Jeg grøsser med tanke på stakkaren som ikke vet noe som helst, og som fortjener konstruktive tilbakemeldinger, og ikke bare hint. Som sagt, dette er mitt inntrykk av det lille du beskriver. Hvis du vil utdype mer for å få bedre råd, gjør endelig det. Men jeg tror ikke du får gjort så mye mer når sjefen ikke er enig.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2008 #10 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg synes det sier en god del når sjefen vil gi vedkommende tid. Og jeg lurer på om dere er for rastløse og utålmodige. Jeg grøsser med tanke på stakkaren som ikke vet noe som helst, og som fortjener konstruktive tilbakemeldinger, og ikke bare hint. Eller vi kan overse vedkommende og la vær å prate med han og drøfte ting. Utelate han fra møter og slikt går jo an. Da tar han kanskje hintet og slutter frivillig. Det er vanskelig å få sagt opp noen med det lovverket vi har i dag!
Gjest misa Skrevet 11. oktober 2008 #11 Skrevet 11. oktober 2008 Eller vi kan overse vedkommende og la vær å prate med han og drøfte ting. Utelate han fra møter og slikt går jo an. Da tar han kanskje hintet og slutter frivillig. Det er vanskelig å få sagt opp noen med det lovverket vi har i dag! Troll. Det er åpenbart at en person med et snev av profesjonalitet ikke kommer med et slikt utsagn. -misa
Gjest Yihaa Skrevet 11. oktober 2008 #12 Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Eller vi kan overse vedkommende og la vær å prate med han og drøfte ting. Utelate han fra møter og slikt går jo an. Da tar han kanskje hintet og slutter frivillig. Det er vanskelig å få sagt opp noen med det lovverket vi har i dag! Dette må være tull! Jeg er glad jeg ikke jobber i team med deg. Uansett hvor kompetent og effektiv du er. Og du har tydeligvis ikke peiling. For utelater du han fra møter, unnlater å gi ham informasjon og slutter å snakke med ham (les: mobber) vil du uten tvil få problemer med lovverket/arbeidsrett. Endret 11. oktober 2008 av Yihaa
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2008 #13 Skrevet 11. oktober 2008 Kanskje det ikke hadde blitt en så stor sak som du gir uttrykk for at det er hvis dere hadde gitt konstruktive tilbakemeldinger til fyren fra starten av? Men da hadde han fått en sjanse til å forbedre seg, og kunne blitt god. Kanskje du egentlig ikke vil det, men heller syns det er kjekt å ha en syndebukk?
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2008 #14 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg håper dette er tull. Ellers er tipset mitt å ta en samtale med sjefen om hva bedriftens mål egentlig er - er det de resultatene dere i teamet mener dere jobber mot, eller de målene sjefen har ansatt den nye personen på grunnlag av? Det virker jo litt rart at dere ser ut til å ha helt sprikende mål og heller ikke greier å lære opp den nyansatte brukbart nok i løpet av et år, når sjefen mente han passet inn.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #15 Skrevet 13. oktober 2008 Eller vi kan overse vedkommende og la vær å prate med han og drøfte ting. Utelate han fra møter og slikt går jo an. Da tar han kanskje hintet og slutter frivillig. Det er vanskelig å få sagt opp noen med det lovverket vi har i dag! Dette vil falle inn under begrepet mobbing. Dere kan se for dere en mindre hyggelig arbeidsrettssak fram i tid.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #16 Skrevet 14. oktober 2008 Gjør som vår sjef gjorde: han ga arbeidstakeren valget mellom ulike arbeidssteder i ulike byer og land slik at arbeidstaker kunne velge fritt. Hun valgte New York. Hun var ikke ønsket i teamet fordi hun bitvhet og sjefet - og kunne ikke samarbeide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå