Gå til innhold

Er det flere med dårlig råd her?


Anbefalte innlegg

Gjest Fortvila
Skrevet

Jeg jobber som selvstendig næringsdrivende i mitt eget selskap. Den siste tida har det gått trått fordi "alle" andre har fått dårligere råd og vil ikke bruke mine tjenester like mye som før. Jeg har trua på at det skal ta seg opp, det er ikke det som er problemet. Jeg synes det bare er så vanskelig å ikke vite hvor mye penger som kommer inn hver måned.

Har lest en del rundt her og det er flere som sliter med økonomien, men det fleste som gjør det har "faste" inntekter (dvs årslønn) og kan styre utgiftene deretter.

Jeg vet ikke hvor mye jeg har tjent før siste dag i måneden.

Mannen min og jeg (han jobber i samme firma som meg) lever for ca 10 000 kroner i måneden (inkl husleie, mat etc).

Det må sies at vi bor i spania og levekostnadene er lavere enn i norge, men det er ikke stor forskjell lenger. Bensin koster 11 kroner litern og et grovbrød koster 24 kroner..Ihvertfall her jeg bor.

Vi har begge familie i norge og ta en tur hjem koster fort vekk 5000 for oss begge pluss at vi mister inntekter for når vi ikke har "butikken" åpen.

Jeg trengte bare å lufte tankene mine litt her. Mannen min og jeg prøver så godt vi kan å hjelpe hverandre med å holde motet oppe.

Er det noen som har noen fornuftige innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du har gode tanker rundt dette selv.

Forsøk å ha et positivt syn også i fortsettelsen. Se på dette som en periode i livet, ikke som noe varig.

Forsøk å gjøre noe hyggelig så ofte som mulig, det trenger ikke å koste penger.

Forsøk å være så sparsommelig som mulig.

Lag mat fra bunnen av og bak brød.

Og når dere kommer ovenpå igjen, så må dere jobbe for å ha en økonomisk buffer i nedgangstider. Det er viktig for alle, men spesielt viktig for folk som er selvstendige næringsdrivende.

Kutt ned på unødvendig bilkjøring.

Skrevet

Er det eventuelt noe mer som kan inkluderes i bedriften som kan øke fortjenesten...?

Skrevet

Takk for konstruktivt svar!

Det er sant det du nevner om at det er en fase i livet, og jeg bør vel snarest akseptere det, for å komme meg litt ovenpå.

Er godt å skrive litt her for "alle" vennene min som er i samme sektor som meg selv tjener gress og spør til en hver tid "hvordan det går" og jeg svarer OK fordi jeg ikke helt tør å se at jeg har drit dårlig råd.

Bil bruker vi kun 3 ganger i uken for jobb ellers bor vi sentralt og slipper å kjøre så langt:-)

Skrevet

Håper det tar seg opp for deg snart.

En del av inntekten min er svært variabel, bl.a. med sesongarbeid og overtid, og jeg skrev tidligere en artikkel på bloggen min om det å sette opp et budsjett når man har en variabel inntekt. Jeg kopierer det inn her og håper det kan være til nytte for deg. Lykke til!!

Det du trenger er:

* En bank som gir deg nettbank som lar deg skape flere kontoer og som gir deg gratis overføringer mellom egne kontoer og gratis betaling av regninger.

* Et program (som Buddi), regneark eller rett og slett en notisbok eller perm som lar deg holde kontroll over inntekter og utgifter.

Slik virker systemet:

1. Lag en liste over forpliktelser, utgifter og økonomiske mål. Sett opp listen i prioritert rekkefølge, etter hvor viktige de er for deg. For eksempel:

* Mat

* Bolig/Husleie

* Strøm

* Bil/Transport

* Forsikring

* Klær

* Sparing

* Telefon/TV/Internett

* Underholdning/Fritid

* Ferie

Hvordan du vil prioritere vil variere mye fra familie til familie, men det er viktig at du prioriterer utgiftene dine. Det er også viktig at du ikke glemmer uregelmessige (eller ikke månedlige) utgifter som årsavgift for bilen og lignende. Disse forskjellige postene på listen din blir nå til de forskjellige kategoriene i budsjettet ditt.

2. I listen fører du så opp de månedlige utgiftene til hver kategori slik at du vet hvor mye du må sette av til hver kategori. (Om du har betalt på kvartals- eller halvårsbasis eller om du kanskje bare får betalt en gang i året så må du dele betalingen på antall måneder mellom hver betaling slik at du vet hvor mye du skal sette av for hver måned for å ha nok til å dekke utgiftene dine.)

3. Når du så får lønning (eller utbetaling av annen slags inntekt) setter du den inn på hovedkontoen din (lønnskonto?). Bruk listen din over prioriterte utgifter og betal regninger som ligger til forfall. Lag en budsjettkonto til de andre utgiftspostene som ikke har forfall denne måneden og sett pengene du har til overs inn på denne kontoen. (Eller en konto for en eller flere av de forskjellige kategoriene sammen. Feriekonto, forsikringskonto, sparekonto osv.) Om du ikke har egen konto for daglige utgifter som mat, bensin og diverse, så la det stå igjen nok penger på primærkontoen din til å dekke dette frem til neste gang du får betalt.

4. Om du har selvdisiplin, følger budsjettet ditt, og ikke har et høyere forbruk i løpet av året enn det du tjener vil det gradvis bygge seg opp midler på budsjettkontoen din (eller kontoene om du lager flere). Når inntekten din går ned har vil du etter hvert ha midler stående på budsjettkontoen slik at du kan dekke de forskjellige utgiftene isteden for å sette inn ekstra penger på denne kontoen.

Ble du forvirret? I så fall, unnskyld at jeg ikke kan forklare bedre, men så prøver jeg igjen: Det er egentlig ganske enkelt. I de månedene du har ekstra penger tilgjengelig betaler du deg nedover listen din og setteroverskuddet inn på budsjettkontoen (kontoene) din. I de månedene du har mindre inntekt bruker du budsjettkontoen til å dekke utgiftene dine om det trengs.

Til slutt skal du med litt budsjettdisiplin bygge opp nok penger på budsjettkontoen slik at du ikke trenger å bekymre deg for når du får lønningen din. Målet ditt må være at du hele tiden skal være minst en måned (eller aller helst flere måneder) på forskudd slik at du er forberedt på alle regninger som kan havne i postkassen din.

Og ja, jeg vet at jeg av og til tenker raskere enn jeg skriver og at jeg skriver mer rotete enn jeg tenker. Men du skal få et lite sammendrag:

* Har du en bra måned: Legg penger til side på budsjettkontoen.

* Har du en dårlig måned: Fokuser på de budsjettkategoriene du MÅ betale, og bruk så det du trenger av budsjettkontoen.

Her er noen hjelpemidler som kan være nyttige for deg når du skal sette opp budsjettet ditt:

Buddi - Gratis budsjettprogram som også lar deg holde regnskap med utgiftene dine.

Personlig budsjett - Regneark i Excel-format (.xls Microsoft Office).

Personlig budsjett - Regneark - Open Document-format (.ods Open Office).

Skrevet

Jeg skal ta rådene dien Kai H. til etterretning. Har laget budsjett og kommer alltid innenfor de månedlige utgiftene, men ikke alltid enkelt når man får utgifter som man ikke hadde foresett, sånn som hjemreise pga begravelse i norge etc.

Husleie 4500

Strøm/gass 300

Mat 3500

Trening 300

Klær/gaver 100

Ekstra til "ikke faste" utgifter slik som hjemreise, ting til hus, etc 500

Totalt 9200, for 2 personer.

Vi har studielån på 19 000 i kvartalet, men det er det jo bare å glemme å betale for tida.. Mine foreldre har hjulpet litt med forrige avdrag ettersom min del er på 11 000 i kvartalet.

Jeg tror løsningen på problemet mitt er å øke inntektene i firmaet, og det er det vi holder på med å diskutere nå. Hvordan gjøre oss mer attraktive, få flere kunder.

Uansett, det er litt godt å få lufta det her ute, takk:-)

Skrevet

Det høres ikke ut som om det for tiden er jobb for to personer i dette firmaet deres. Hva med at den ene skaffer seg en vanlig jobb? Dere har nå så dårlig inntekt at alternativet vil med stor sannsynlighet være konkurs eller avvikling om ikke veldig lang tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...