Gå til innhold

Vaskemaskin

Gjest loreanna

Anbefalte innlegg

Gjest loreanna

Kan en vaskemaskin kobles til en vanlig stikkontakt (som de man har i stua f.eks.) eller kreves det noen spesielle kontakter? Der er ingen stikkontakter på badet mitt, så hvis jeg skal ha vaskemaskin der må jeg bruke skjøteledning for å få strøm fra en stikkontakt i stua, går dette greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må man så må man, men det er vel ikke akkurat noe jeg vil anbefale. En vaskemaskin er ment å tilkobles en jordet kontakt og det er det normalt ikke i stuer. (Med mindre huset er bygget de siste årene hvor det har blitt påbudt med jordede kontakter overalt...). I og for seg ikke noe problem, men vi snakker om en kombinasjon av vann og strøm.

En annen ting du kan få problemer med er at amperen på den elektriske kursen i stuen er for lav. En vaskemaskin trekker mye strøm og i eldre elektriske anlegg er det ikke uvanlig at amperen på "stuekursen" er på 10 mens en vaskemaskin bør ha 13 eller 16 for å unngå overbelasting (Og dermed at sikringen går til stadighet).

Hvis jeg haddet måtte ty til en slik løsning ville jeg ha sørget for å være til stede og våken til en hver tid mens vaskemaskinen var i gang og dessuten sørge for å trekke ut kontakten med en gang maskinen var ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loreanna

Sikringen til stua er på 10 A, og i bruksanvisningen til vaskemaskinen jeg hadde tenkt å kjøpe står det at den har maksimal effekt på 2200 W (og det er vel hva en 10 A sikring max tåler?) Vil det si at sikringen sansynligvis vil ryke hvis jeg setter på vaskemaskinen (uten å eventuelt slå av alt annet elektrisk utstyr og lys som står på i stuen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringen til stua er på 10 A, og i bruksanvisningen til vaskemaskinen jeg hadde tenkt å kjøpe står det at den har maksimal effekt på 2200 W (og det er vel hva en 10 A sikring max tåler?) Vil det si at sikringen sansynligvis vil ryke hvis jeg setter på vaskemaskinen (uten å eventuelt slå av alt annet elektrisk utstyr og lys som står på i stuen)?

Med kun vaskemaskinen i gang på kursen vil det kanskje gå, men med en gang du bruker annet elektrisk utsyr vil sikringen gå.

På mitt gamle bad hadde jeg riktig nok en kontakt til vaskemaskinen som gikk på en 10A kurs, men da gikk også sikringen hvis jeg skrudde på lyset.

I min nåværende bolig er det forresten lagt opp 16 eller 20A kurser til alle steder som kan tenkes å trekke like mye strøm som en vaskemaskin. Vaskemaskin på en 10A kurs var rett og slett ikke morsomt! (Men det fungerte som en nødløsning...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for hjelpen :)

Kontakten må være jordingskontakt, det er forbundet med stor fare for personer om en vaskemaskinikke er tilkoblet en jordingskontakt. Det kan, hvis det er feil i vaskemaskinen være direkte livsfarlig for personer å komme i kontakt med vaskemaskinen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontakten må være jordingskontakt, det er forbundet med stor fare for personer om en vaskemaskinikke er tilkoblet en jordingskontakt. Det kan, hvis det er feil i vaskemaskinen være direkte livsfarlig for personer å komme i kontakt med vaskemaskinen

Kontakten må være jordingskontakt, det er forbundet med stor fare for personer om en vaskemaskinen IKKE er tilkoblet en jordingskontakt. Det kan, hvis det er feil i vaskemaskinen være direkte livsfarlig for personer å komme i kontakt med vaskemaskinen hvis dener tilkoblet en vanlig kontakt

(måtte rette opp litt skrive leifer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...