Gå til innhold

Små hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet
Har du googlet "liten hunderase" da? Eller "miniatyrhund"? Å finne et utall rasenavn er jo ufattelig enkelt - hvis man faktisk er interessert.

Så utrolig hyggelige folk har vært her da.

Gjest Christabelle
Skrevet

Jeg blir helt sjokkert over oppførselen til folk her inne. Går det virkelig ikke an å spørre om et enkelt spørsmål uten å bli steinet? Skjerpings!!

TS: Jeg har bestemt meg for å gå til anskaffelse av Pomeranian. Jeg har lest en bra bok som heter "Living with a Pomeranian". Den er på engelsk. Veldig lurt å lese bøker om rasen, i stedet for generelle hunde-bøker, da ingen raser er like.

Skrevet

Hei! Så fint at du skal skaffe deg hund :) Er alltid hyggelig med en liten valp i huset..og noe slitsomt, men oftest verdt det! Ville bare tipse deg om at i mange små hunderser ligger det en kjempestor hund, som i fks. chihuahua. Det er mange som leter etter en liten hund som ikke er klare over at det kreves mye trening og opplæring fordi hunden er liten i størrelse, men KJEMPESTOR i gemytt :) Man kan få ultrakoselige hunder, men jeg har møtt altfor mange "devil-dogs" med eiere som skulle ha en liten hund "sånn at de slapp all treningen" :P Siden du har hatt hund før, er du sikkert klar over dette. Ellers kan det være lurt å lese seg opp om de forskjellige rasers helseproblemer og sånt (mops-øye problemer, pusteproblemer, dacks-ryggproblemer osv osv) før man bestemmer seg, så man ikke sitter med en haug av dyrlegeregninger, det setter ofte en demper på entusiasmen. Lykke til :)

Skrevet

Jeg har nylig anskaffet meg en hund som er blanding av Pekingeser og Japansk Chin.Han er den vakreste skapningen på jord.Godt lynne og veldig renslig.Han vil ikke bli større enn 25-27 cm.En flott og liten hund :)

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

jeg forstår ikke helt hvorfor folk skal rakke ned på folk som stiller spørsmål til andre hundeeiere.hvis man synes innlegget var unødvendig,man man enkelt og greit la være å svare.

Så til deg som skal kjøpe hund:

koselig at du har bestemt deg for å kjøpe hund.jeg har selv en yorkshire terrier.leste masse på nettet og i forskjellige bøker om rasen før jeg kjøpte,men fant raskt ut at rasen passet til min livsstil.Da jeg var liten hadde familien flere mellomstørrelsehunder,så jeg var i utgangspunktet ikke veldig positiv til å ha en liten/miniatyrrase(rart med hva man er vant til).Er veldig fornøyd med valget av hunderase og har fått meg en tøff,nydelig liten hund :)

Lykke til med videre leting etter "den rette" hunderasen!!

Endret av mgr
Gjest Gjest_Catalina_*
Skrevet

Hei

Små hunder er ufattelig nydelig og kan absolutt være lettere å ha med å gjøre enn store, du blir også generellt møtt med mer entusiasme hos folk.

Men! pass på, det finnes mye "devil dogs" som nevnt før her, for alt du gjør ikke kjøp Papillon, har enda til gode å møte en som ikke biter når man skal gjøre ting den ikke liker, (klippe klør osv) Bichon Frise ville jeg også være skeptisk til , litt mye diva og ganske høyt lyd niva. De er også mye syke.

Vil absolutt abefale Puddel, de er smarte lettrente og sjelden aggresiv, men husk at ALLE hunder har litt ulv i seg og må ha disiplin og basic lydighetstrening.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har en hel "haug" med chinese crested, eller kinesisk nakenhund om du vil... :gjeiper: Du får de jo både med og uten pels.. Jeg har selv begge varianter...

Fantastiske hunder! Livlige, spretne og de er humørspredere uten like...

Søk på Chinese crested du... ;)

Skrevet

Det finnes mange små hunderaser, synes det er vanskelig å komme med noen spesifikke uten å få litt mer informasjon. Hvor liten er lite nok? Vil du ha en hund som krever mye eller lite aktivisering? En hund som er sta eller enkel å trene? Mye eller lite pelsstell?

Gjest Fugl Fønix
Skrevet

Hvor liten er en liten hund for deg? til knærne, elle høyere? Litt kjekt å vite med tenke på anbefalinger :)

Jeg har selv blitt anbefalt dachs flere ganger, og har ett veldig positivt inntrykk av denne rasen. Ellers aler en venninne av meg opp dvergpinchere. Ho er veldig fornøyd med disse, men jeg sysn kanskje at de har ett litt for høyt lydnivå til at jeg er helt frelst på de.

Selv tror jeg jeg ville valgt en cairn terrier. Det er mange i familien min som har av denne rasen, og den tøff, sosial, leken og snill :)

Skrevet (endret)

Jeg har 2 dvergpinscere selv, og kjenner meg ikke igjen på det med lydnivå ;)

Det kommer jo helt an på om du gidder å lære hunden at det ikke er ok å bjeffe eller ikke. Jeg har lært mine at det ikke er lov å bjeffe , og dermed er de stille :)

Dvergpinscheren er en kvikk liten hund uten dvergpreg. Den må selvsagt ha disiplin slik som alle andre hunder og jeg har ikke lyst å anbefale dvergpinscher til noen som bare vil ha en liten hund for å slippe å gå mye tur(sier ikke at Trådstarter har sagt noe om mengde mosjon). Dvergpinscheren er nemlig veldig glad i å gå tur i rett vær. Mine "nekter" å gå tur dersom det regner og blåser skikkelig. De er veldig rolige og gode innendørs og elsker å ligge på fanget mitt og kose.

Chinese crested nevnes lengre oppe, og her er jeg fullstendig enig. Kjenner noen som har 5 stk, og de er herlige alle som en! Både med og uten pels.

Dersom du liker "den type pels" kan jeg også anbefale Dvergschnauzer.

Alle disse tre rasene er uten dvergpreg. (d.v.s. hunder med korte, ofte krokete ben og relativt store hoder i forhold til kroppen)

Viktig for alle typer hunder uansett størrelse er å ta deg god tid med å finne en passende oppdretter. Kjøp for all del ikke en kosehund uten stamtavle på finn. Mange som kjøper hund tenker at de ikke har bruk for stamtavlen fordi de ikke skal på utstilling. Mangel på stamtavle er for meg for det første en pekepinn på useriøs avl. At "oppdretter" bare er ute etter å tjene noen ekstra kroner. En useriøs oppdretter har som regel ikke tatt seg bryet med å helsesjekke hundene som blir parret, og dermed kan valpene få med seg arvelige sykdommer.

Sørg for at oppdretter har sjekket avlshundene sine for de sykdommene som er kjent for den rasen du anskaffer deg. Da slipper du å få noen ubehagelige overraskelser og store dyrlegeregninger som kunne vært unngått bare du hadde vært litt nøyere med valg av oppdretter :)

Endret av L_C
Skrevet
Jeg har 2 dvergpinscere selv, og kjenner meg ikke igjen på det med lydnivå ;)

Det kommer jo helt an på om du gidder å lære hunden at det ikke er ok å bjeffe eller ikke. Jeg har lært mine at det ikke er lov å bjeffe , og dermed er de stille :)

Dvergpinscheren er en kvikk liten hund uten dvergpreg. Den må selvsagt ha disiplin slik som alle andre hunder og jeg har ikke lyst å anbefale dvergpinscher til noen som bare vil ha en liten hund for å slippe å gå mye tur(sier ikke at Trådstarter har sagt noe om mengde mosjon). Dvergpinscheren er nemlig veldig glad i å gå tur i rett vær. Mine "nekter" å gå tur dersom det regner og blåser skikkelig. De er veldig rolige og gode innendørs og elsker å ligge på fanget mitt og kose.

Chinese crested nevnes lengre oppe, og her er jeg fullstendig enig. Kjenner noen som har 5 stk, og de er herlige alle som en! Både med og uten pels.

Dersom du liker "den type pels" kan jeg også anbefale Dvergschnauzer.

Alle disse tre rasene er uten dvergpreg. (d.v.s. hunder med korte, ofte krokete ben og relativt store hoder i forhold til kroppen)

Viktig for alle typer hunder uansett størrelse er å ta deg god tid med å finne en passende oppdretter. Kjøp for all del ikke en kosehund uten stamtavle på finn. Mange som kjøper hund tenker at de ikke har bruk for stamtavlen fordi de ikke skal på utstilling. Mangel på stamtavle er for meg for det første en pekepinn på useriøs avl. At "oppdretter" bare er ute etter å tjene noen ekstra kroner. En useriøs oppdretter har som regel ikke tatt seg bryet med å helsesjekke hundene som blir parret, og dermed kan valpene få med seg arvelige sykdommer.

Sørg for at oppdretter har sjekket avlshundene sine for de sykdommene som er kjent for den rasen du anskaffer deg. Da slipper du å få noen ubehagelige overraskelser og store dyrlegeregninger som kunne vært unngått bare du hadde vært litt nøyere med valg av oppdretter :)

Akkurat det du nevner her med å finne en seriøs oppdretter selv om du bare skal ha en kosehund, er jeg HELT FULLSTENDIG enig i!

Jeg skjønner bikkjer med stamtavler er dyre, men det som skjer er at folk begynner å avle på dårlige bikkjer som hverken har godt gemytt eller er sykdomsfrie. Det at blandingsbikkjer avles på bevisst, syns jeg heller ikke er bra. Det er virkelig for mange hunder i verden!

Undersøk nøye før du velger hvilken hunderase du vil ha og gjerne treff folk som har/har hatt rasen så du får ett bedre inntrykk på åssen bikkja er "live".

Skrevet

Hunden kan se så "ekte" ut som det bare går an, og den kan være ekte også, men det hjelper ikke dersom den 4 mnd gammel får hjerteproblemer. Eller hvis den må avlives 1 år gammel på grunn av kneleddsykdom eller hoftesykdom.

Det er alfa omega at oppdretter helsesjekker hundene h*n bruker i avl.

På dogweb kan jeg søke på avlshundene og finne resultatene på de helsesjekkene som kreves for rasen . Man kan søke på registreringsnummer og på navn.

Det er også lurt å faktisk dra hjem til oppdretter for å se hvilke forhold valpene lever i. Har oppdretteren 10 voksne hunder og 20 valper i en låve kan du bare snu med en gang.

• 6 måneder senere...
Gjest kvinne20
Skrevet

Du burde skaffe deg en tibetansk spaniel!

En familievennlig hund som er glad i barn og som aldri blir stor :D Den er utrolig kosete, men kan være sta. Men det positive er at den lærer fort. Du burde så absolutt lese om den, jeg er veldig fornøyd med min som snart er 2 år!

Skrevet (endret)

Vist det er den TittTitten jeg tror det er, så har hun skaffet seg chihuahua :) Bare sånn for å oppdatere :fnise: Tror hun er veldig fornøyd med den!

Er jo forsåvidt en fin tråd for de som vuderer mindre hunderaser senere også!

Jeg stemmer forresten på cavalieren om noen vil ha flere tips! :jepp:

Endret av Miam
  • 1 måned senere...
Skrevet
Vist det er den TittTitten jeg tror det er, så har hun skaffet seg chihuahua :) Bare sånn for å oppdatere :fnise: Tror hun er veldig fornøyd med den!

Er jo forsåvidt en fin tråd for de som vuderer mindre hunderaser senere også!

Jeg stemmer forresten på cavalieren om noen vil ha flere tips! :jepp:

Ja det er vel kun en titt :ler: Har nok fått meg en chihuahua og elsker det :) Takk for hjelpen og tilbakemeldinger til dere folk i denne trden :nigo:

Skrevet

Vi har en cavalier og han er helt nydelig! Absolutt en rase jeg anbefaler! cavalierene er kjempeglade, utrolig sosiale, og veldig kosete. kriteriene våre da vi valgte rase, var rett og slett at vi ønsket oss et nytt familiemedlem, en lillebror :-) Begrenset krav til mosjon og pelsstell. Vi ville ikke stille ut, og fikk kjøpt han uten stamtavlen, og fikk han derfor til halv pris. Vi ville heller ikke ha valp, for den jobben m tiss og bæsj og alt det der, gadd vi rett og slett ikke! han var 2 år da vi fikk han, ferdig oppdratt og renslig :-)

jeg har nettopp blitt tante til en chihuaua-valp. Med han opplever jeg at størrelsen gjør det vanskelig å trene han som andre hunder. Glemmer rett og slett at han er en hund som trenger dressur som alle andre; det er litt for lett å behandle han som en liten "koseting" eller baby el ;-) Eierne sier det samme, og de jobber bl.a. med å ikke løfte han opp i armene hele tiden, slik at han ikke får stå selv og møte utfordringer og bruke instinktene sine på egen hånd. Det vanskeliggjør bl.a. sosialiseringen.

Han er for øvrig en liten prosent chi tzu, ikke så mye at det synes, men nok til han ikke er renraset. Derfor fikk de han billig, og forsikringen er også billigere.

Andre små raser jeg liker (men ikke har mye kunnskap om!) er pomeranian, jack russel, tib. spaniel, langhåret dachs og bichon frise! Den siste er nok favoritten :-)

Men hunden over alle hunder er for meg cavalier king Charles!

Lykke til!

(Og bare ignorer de som prøver å lage dette til en krangletråd!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...