Frey Skrevet 11. oktober 2008 #21 Skrevet 11. oktober 2008 Hadde jeg vist hvor latterlig enkelt det var, tror du jeg ville skrevet her? Tror ikke du jeg VET det går ann å goole "små hunder"? Hvorfor gjorde du ikke det da? Det hadde gitt deg navnet på 50 små raser det. Pluss info om disse rasene..
Gjest TittTitt Skrevet 11. oktober 2008 #22 Skrevet 11. oktober 2008 Da googler du "hunderaser", får opp en side med en lang liste, så går du inn på en og en hunderase og leser. Ikke veldig vanskelig. Det står hvilke som er små og hvilke som er store. Okey. Ska sjekke det ut. Takk
Gjest Gjest_Tora_* Skrevet 11. oktober 2008 #23 Skrevet 11. oktober 2008 Å ha hatt hund i 11 år, sier ingenting om hva slags hundeeier man er, eller hvor mye man kan om hund. Men trenger du vite hva slags hundeeier hun er? Hva slags hundeeier er du? Skal si det er mange bedrevitere her .. Hvis man blir så irritert over et spørsmål så er det vel bedre å trekke seg tilbake uten å svare?
Kamelia83 Skrevet 11. oktober 2008 #24 Skrevet 11. oktober 2008 Men trenger du vite hva slags hundeeier hun er? Hva slags hundeeier er du? Skal si det er mange bedrevitere her .. Hvis man blir så irritert over et spørsmål så er det vel bedre å trekke seg tilbake uten å svare? Jeg bryr meg ikke en døyt om hva slags hundeeier hun er, men hvorfor trekke frem at man har hatt hund i 11 år, ved spørsmål om hjelp til å finne frem til mindre hunderaser? Man trenger ikke vite en dritt om pelsstell osv heller selv om man har hatt hund i 11 år, så vet ikke hvorfor hun brukte det som grunn til å forsvare seg selv.
Leo Skrevet 11. oktober 2008 #25 Skrevet 11. oktober 2008 Det finnes vel faktisk flere små hunderaser enn utpreget store, så det er bare å lete! Hvis du ikke har noe særlig erfaring med hunder. så bør du også tilstrebe å møte noen eksemplarer av den rasen du vurderer før du bestemmer deg. Jeg har selv en liten hund og liker de litt mindre fordi de er lettere å ta med seg og virker mindre truende og dominante på omgivelsene. Hadde jeg imidlertid lagt stor vekt på f.eks. lydighet, ville jeg ikke ha valgt den dachsen jeg har. Det du også må huske på er at mange små hunderaser er avlet frem for å være selvstendige og at en liten hund derfor ofte kan være vanskeligere å dressere enn en stor. Terrierraser og dachser er f.eks. avlet frem som skadedyrbekjempere og enslige jegere i tunneller i jorden og kan være langt tøffere å oppdra enn f.eks. en typisk stor vakthundrase som er avlet frem for å lyde sin eier/fører til en hver tid. Hvis du vil ha mye hund i en liten kropp som tåler det meste, så vil jeg imdilertid anbefale en dachs eller en liten terrier. Vil du ha noe mer "selskapshundaktig", synes jeg King Charles Cavalier Spaniel er blant de mest trivelige hundene jeg har truffet.
Gjest TittTitt Skrevet 11. oktober 2008 #26 Skrevet 11. oktober 2008 Takk for svar Leo:) Høres interessangt ut det =) Har da ikke tenkt å få hund før om kansje 1 år, så har god tid. Har også hunde "kjennere" i familien og på siden hos kjæresten min. Ska lese litt om de rasene du nevnte. Takk
la Flaca Skrevet 11. oktober 2008 #27 Skrevet 11. oktober 2008 Hvis du vil ha en systematisk oversikt over raser som er lovlige i Norge kan du gå inn på www.nkk.no. Om hund -> rasestandarder. http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ART...D=1086195989321 Rasene er del inn i grupper etter type og bruksområde, og du finner små raser i nesten alle gruppene men flest i selskapshundgruppen - gr.9. Det viktigste er å finne ut hva slags type hund det er du matcher best og deretter se på rase. Typiske småraser som har bomstret opp i det siste er chinese crested, chinese crested powder puff, pomeranian, silky terrier, yorkshire terrier, tibetansk spaniel, malteser, bichon frisé, bichon havanaise, mops, papillon/phalene, cavavlier og pekingeser, for å nevne noen. Ellers kan du også ta rasevelgertesten på www.canis.no. Selv om du bør ta omtalen av rasene med en klype salt vil du få en oppramsing av rasene som passer deg, og den viktigste infoen om dem. Spennende å lete etter rase. Lykke til!
Lagrima Skrevet 14. oktober 2008 #29 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg har nettopp vært "barnevakt" for en 2 år gammel Jack Russel i tre uker, og må si at jeg har falt fullstendig for rasen! Skal absolutt ikke påstå at jeg vet alt om rasen, og heller ikke om andre raser, men vil du ha en aktiv, klok og kosete hund så bør du absolutt sjekke ut Jack Russel. Men denne hunden krever sitt, den blir rastløs dersom den ikke får brukt seg godt hver dag. Ingen typisk sofahund altså. Man bruker veldig lite tid på pelsstell på denne, men desto mer tid på aktiviteter. Ellers så jeg at noen her har nevnt papillon. Søsteren min har en slik, vil bare nevne at dette er jo en mer typisk sofahund. Trenger ikke så mye mosjon men desto mer pelsstell. Og den er sta! Tror at slike sofahunder lett blir sett på som pynt framfor faktiske levende vesener, og derfor blir mange papilloner slike gneldrebikkjer man ser så mange av. Eieren av en slik hund må passe på å dressere den godt, slik at den ikke blir sjefen i huset og dermed ganske utålelig. Men får man et godt forhold til hunden, er den veldig kosete og kryper gjerne opp i fanget ditt for å få nærkontakt:) Elsker småhunder, skal absolutt ha en selv en gang. Må bare ha litt bedre tid enn jeg har nå. Håper du finner hunden for deg!
nessi Skrevet 15. oktober 2008 #30 Skrevet 15. oktober 2008 Nå vet jeg ikke hvor liten rase du er ute etter, men jeg har skaffet meg dansk-svensk gårdshund, og hun er bare helt herlig. Snill som et lam, masse liv, lærevillig, lydig + + + + + + Masse hund i en liten kropp
Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #31 Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Her er en artikkel på wikipedia angående selskapshunder, de fleste der er jo små.. http://no.wikipedia.org/wiki/Selskapshunder De fleste hundene på listen har også en videre link til info om den rasen. Endret 15. oktober 2008 av Gjest
Gjest TittTitt Skrevet 15. oktober 2008 #32 Skrevet 15. oktober 2008 Tusen,tusen takk for all hjelp Men har da ikke tenkt å kjøpe hund no på ihvertfall 1 år, men vil lese litt, og finne ut hvilken rase jeg vil ha. Takker for all info :D
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #33 Skrevet 18. oktober 2008 Sjekk ut Pomeranian En nydelig rase i både utseende, gemytt og størrelse Jeg er iallefall veldig fornøyd etter flere år med rasen Lykke til med letingen.
Star:D Skrevet 22. oktober 2008 #34 Skrevet 22. oktober 2008 Sjekk ut Pomeranian En nydelig rase i både utseende, gemytt og størrelse Jeg er iallefall veldig fornøyd etter flere år med rasen Lykke til med letingen. Helt enig; de er nyydelige! Jeg har for min del lyst på en større hund, men skulle jeg hatt en liten hund, så hadde valget vært enkelt!
Gjest Elastica Skrevet 22. oktober 2008 #35 Skrevet 22. oktober 2008 Kan dere ikke heller ha diskusjonen om hvordan man skal finne informasjon i denne tråden. Det er fritt for alle om de vil svare eller ei. Jeg kan ikke forstå hvorfor det var så håpløst å stille spørsmål om noen kjente til ulike små hunderaser? Og for å ta litt ot, når tråden likevel er på vei til å skli ut; av og til er det ok at denne type tråder ligger på kg også, slik at det blir mer søkbar informasjon her inne enn "Tror dere mannen min er utro?" Beklager, ts, men jeg kan ikke navnet på noen små hunderaser, bortsett fra mops.
Gjest TittTitt Skrevet 22. oktober 2008 #36 Skrevet 22. oktober 2008 Tuusen takk for fint og kult svar! Jeg skal google "mops"
Gjest Gjest_Mononoke_* Skrevet 2. november 2008 #37 Skrevet 2. november 2008 Heisann! Jeg har selv ei tibetansk spaniel tispe på 3 år, de er nok kjent som typiske gneldre-bikkjer, men hun er fantastisk! Nå skal jeg ikke ta på meg all ære for dette ettersom jeg har ei veldig avbalansert rhodesian ridgeback tispe som har vært med på oppdragelsen og nærmest fungert som mor for tibben min. Men.. Tilbake til poenget, dette er en rase jeg vil anbefale. Det kommer selfølgelig an på hva du er ute etter, og hunder er jo forskjellige de og. Men jeg er veldig fornøyd med min hund iallefall, hun er rolig og avbalansert, og liker å ligge i sofaen å kose, men er også med ute på lange ski- og fjellturer. Hun er heller ikke så vanskelig å trene, men har fått samme oppdragelse som den store hunden min. Jeg ser jo at du har hadd hund før, men om du ikke har hatt en liten hund før så er det viktig å huske at de trenger vel så mange grenser som en større hund, om ikke flere.. Lykke til!
Helen Skrevet 3. november 2008 #38 Skrevet 3. november 2008 Jeg har en Shih tzu det er en herlig hunderase. Men den krever en del pelsstell.
Mdm Mim Skrevet 3. november 2008 #39 Skrevet 3. november 2008 Noen få små raser... Hvor små skal de være forresten? Nå har jeg sett bort fra aktivitet, gemytt og bruksområde... Engelsk toy terrier Dvergpincher Pomeranian Silky terrier Phalene norfolk terrier Tibetansk spaniel west highland white terrier cairn terrier jack russell terrier parson russell terrier boston terrier coton de toulear lhasa apso petit brabancon russisk toy mops dverg schnauzer skye terrier yorkshire terrier
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #40 Skrevet 3. november 2008 Jeg har papillon. Anbefales på det sterkeste!! Utrolig snill og søt hund. Ikke noe tull eller "stress" med en slik hund
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå