pollya Skrevet 11. oktober 2008 #1 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg har en gammel "lukket" vedovn. Har hørt at disse vedbrikettene inneholder så mye kompakt energi, at de kan skade denne type ovn. Men jeg har så lyst å kjøpe briketter, er lei av halvvåt ved, der det kravler ut allslags kryp. Noen her inne som vet hvilde ovner briketter passer til. Noen med gamle ovner (sånne som lukkes etter at du har fyrt opp (etg.ovner i smijern), som har prøvd briketter?
Gjest Gjest_ally_* Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 Nå har ihvertfall jeg funet løsningen; Tar først vedbriketter som jeg deler opp i biter, får god fyr på disse før jeg legger inn vanlig ved. Da brenner det som bare det. MYE bedre enn opptenningsbriketter + ved
rabagast Skrevet 21. oktober 2008 #3 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg har en gammel lukket koksovn (sånn høy, sylindrisk) som har vært fyrt med ved så lenge jeg kan huske, men for første gang fyrte jeg delvis med briketter sist vinter. Det har gått bra så langt - men det trenger ikke bety at det er bra i det lange løp heller. Vedbrikettene brenner veldig varmt, så du trenger et mye mindre volum med ved for å varme opp. Vondt for å tro at ovnen tar noe videre skade av å fyre med briketter så lenge man ikke overdriver mengden - det blir uansett altfor varmt (ja, jeg har prøvd). Men noen få briketter om gangen (det er nok) - ovnen min har stått her i hundre år og jeg tror den tåler såpass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå