Grønt blad Skrevet 11. oktober 2008 #1 Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Noen som har en oppskrift på gode kanelboller/skillingsboller? Helst den til Ingrid Espelig Hovig, men andre oppskrifter tas imot med takk! Endret 11. oktober 2008 av Grønt blad
dema Skrevet 12. oktober 2008 #2 Skrevet 12. oktober 2008 Noen som har en oppskrift på gode kanelboller/skillingsboller? Helst den til Ingrid Espelig Hovig, men andre oppskrifter tas imot med takk! Ingrid Espelid Hovigs kanelboller..... Deig: 5 dl melk 100 gram gjær ca 1,7 liter hvetemel (ca 1 kg) 250 gram smør eller margarin 2 1/2 - 3 dl sukker 3-4 ts kardemumme 1/2 ts salt Fyll 1: 100 gram råmarsipan 25 gram smør eller margarin 2 ss eplemos Fyll 2: 2 ss smør eller margarin 1 ts kardemumme Fyll 3: 75 gram smør eller margarin ca 50 malte nøtter 1/2 dl sukker Fyll 4: 75 gram smør eller margarin 3/4 dl sukker 2 1/2 ts kanel Til pensling: 1 egg Til pynt: perlesukker hakkede nøtter eller mandler Varm halvparten av melken til ca 37 grader C. Hell den i arbeidsbollen. Ha i gjæren og rør til den er oppløst. Elt inn 1/3 av melet. Dekk med klede og la deigen heve i 30 min. Rør smør eller margarin og sukker mykt. Bland inn malt kardemumme. Lunk resten av melken. Ha i saltet. Bland alt i deigen. Elt i så mye av melet at deigen får god konsistens. Deigen skal slippe arbeidsbollen. Strø litt mel over og la den heve litt til Ta deigen på bordet og elt den med resten av melet. Vei opp deigemner på ca 400 gram og trill de til pøls er. Del hver pølse i 10 emner. Trill til runde boller. Legg dem på smurte plater. La dem heve 5-10 min under klede. Lag ett hull i hver bolle med fingeren og fyll hullet med fyll 4. La bollene heve videre til de er godt hevet. Pensle dem med sammenvispet egg. Stekes midt i ovnen ca 7 minutter ved 250 grader C. Avkjøles på rist....
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #4 Skrevet 29. september 2009 er det noen som kan oppskrift til kanelboller som har noe gult på jeg trenger den nå fort var så snil
superlady Skrevet 29. september 2009 #5 Skrevet 29. september 2009 er det noen som kan oppskrift til kanelboller som har noe gult på jeg trenger den nå fort var så snil Mener du gult som i eggekrem? I så fall, søk på nettet etter en eggekremoppskrift og ha på bollene før steking. Jeg har dessverre ingen oppskrift som jeg har prøvd ut der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå