Donpedro Skrevet 10. oktober 2008 #1 Skrevet 10. oktober 2008 Skal ha med en rett i et selskap. Hva skal jeg ha med? Ikke fisk/sjømat.
Gjest Eurydike Skrevet 10. oktober 2008 #3 Skrevet 10. oktober 2008 Tabbouleh/couscoussalat? Bare middels spenstig, muligens, men veldig enkelt. Tabbouleh 250 gram couscous 2,5-3 dl nykokt vann saft av ca. 1/4 sitron 3 ss extra virgin olivenolje salt og pepper Ha couscousen i en bolle. Tilsett varmt vann (jeg pleier å koke det opp i vannkokeren først), presset sitron, olivenolje, salt og pepper. Dekk med plastfolie og la couscousen svelle mens du lager klar resten av salaten. 4 tomater i terninger 1/2-1 hakket rødløk (avh. av hvor sterk den er) evnt. grillet rød og gul paprika i småbiter (kan sløyfes) masse hakket bladpersille litt hakket frisk mynte (essesielt for å få den riktige smaken!) salt og pepper saft av 1/4 sitron 3 ss extra virgin olivenolje Bland sammen alle ingrediensene i den bollen du skal ha salaten i. Rør inn couscousen etter ca. 15-20 min, når den har absorbert all væsken og er litt avkjølt. Etter at salaten har fått stå en times tid, kan du så smake for å sjekke om den trenger mer sitron, salt eller pepper. Eller hvis du vil ha den lun: Spis med en gang!
Strix Skrevet 10. oktober 2008 #4 Skrevet 10. oktober 2008 Arrans kjøttboller Oppskrift eller butikk??
Donpedro Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. oktober 2008 Arrans kjøttboller Jadda, men de hadde jeg liksom med sist.... Og jeg er jo i det gorurmetiske hjørnet og klar for å lære å lage ny mat, som du sikkert har skjønt det siste året (har vel testet 3 av dine anbefalinger med 66 % hell).
Donpedro Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. oktober 2008 Tabbouleh/couscoussalat? Den hørtes jo nydelig ut! Liker couscous godt, men aldri laget det. Idiotspørsmål (Arran; ti stille!): Koker man ikke couscous som ris? Bare heller på vann og det er det? Hva slags couscous bør man kjøpe?
Gjest Eurydike Skrevet 10. oktober 2008 #8 Skrevet 10. oktober 2008 Den hørtes jo nydelig ut! Liker couscous godt, men aldri laget det. Idiotspørsmål (Arran; ti stille!): Koker man ikke couscous som ris? Bare heller på vann og det er det? Hva slags couscous bør man kjøpe? All couscous (i hvertfall den man får kjøpt her i landet) er forhåndsbehandlet slik at den bare trenger oppkok eller kokende vann, og svelling i tildekket gryte/bolle. Det er derfor kjemperask mat. Det du skal kjøpe er "couscous moyen" (altså middels gryn). Både vanlig av fint mel og fullkornsvariant som jeg har sett i det siste fungerer i salat. Dropp den grillede paprikaen, forresten - det er (minst) like godt uten, og mindre arbeid. Men gode, søte klasetomater (eller tilsvarende) er viktig. Og prøvesmak rødløken, ta lite i hvis den er sterk, slik at den ikke dominerer for mye. Sånn salat er enkel å ta med i en bolle, og er glimrende tilbehør dersom det finnes feks kjøttboller og kyllinglår på bufféen.
Gjest Zia Skrevet 10. oktober 2008 #9 Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Jeg har kjøpt mange forskjellige merker og typer couscous, men min tilberedningsmetode har vist seg å fungere uansett, uavhengig av hva slags type couscous det er, og uavhengig av hva som står på pakken. Og den er idiotenkel: Mål opp couscous og ha over i en bolle, mål opp samme mengde vann (altså i volum), hell over, dekk til og la stå i noen minutter. Skrap så overflaten med en gaffel, og skrap deg deretter nedover helt til bunnen slik at grynene blir litt adskilte. Tilsett hva nå enn som skal tilsettes i couscoussalaten. Edit: Jeg glemte å si at vannet som skal tilsettes må være kokende. Start derfor med å koke opp vann. Endret 10. oktober 2008 av Zia
Gjest Zia Skrevet 10. oktober 2008 #11 Skrevet 10. oktober 2008 Bruker du bare kaldt vann? Se "Edit".
Gjest Eurydike Skrevet 10. oktober 2008 #12 Skrevet 10. oktober 2008 Akkurat samme fremgangsmåte som min, Zia.
Donpedro Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter #13 Skrevet 10. oktober 2008 Idiotspørsmål nr 2 (jeg fr skylde på vinen): Kan den lages dagen i forveien?
Agurk Skrevet 10. oktober 2008 #14 Skrevet 10. oktober 2008 lag couscousen dagen i forveien(hvis du må) men tilsett grønnsaker, sitron, mynte osv samme dag, ellers kan den fort bli vassen.
Gjest Eurydike Skrevet 10. oktober 2008 #15 Skrevet 10. oktober 2008 Idiotspørsmål nr 2 (jeg fr skylde på vinen): Kan den lages dagen i forveien? Et par timer i forveien burde gå bra, men tomatene og de friske urtene m/vinaigrette i kjøleskap natten over er jeg mer skeptisk til. Det er dessuten et poeng å ha olivenolje og sitron i det kokende vannet sammen med couscousen - da trekker dressingen bedre inn i grynene.
Gjest Elfrida Skrevet 11. oktober 2008 #17 Skrevet 11. oktober 2008 Både vanlig av fint mel og fullkornsvariant som jeg har sett i det siste fungerer i salat.Hey, har det kommet fullkornsvariant av couscous! Det har gått meg hus forbi. Hvor?
Gjest Eurydike Skrevet 11. oktober 2008 #18 Skrevet 11. oktober 2008 Hey, har det kommet fullkornsvariant av couscous! Det har gått meg hus forbi. Hvor? Feks i Meny-butikker, om jeg ikke husker feil.
Donpedro Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #19 Skrevet 23. oktober 2008 Hm. Mynte viser seg å være vanskelig å få tak i. (For jeg går ut fra at det ikke er det samme som peppermynte). Skal gi stedets største og lekreste butikk et forsøk i morgen, hvis ikke vet jeg ikke helt hva plan B er.
Gjest Gjest_sunny_* Skrevet 23. oktober 2008 #20 Skrevet 23. oktober 2008 Plan B: couscous olje sitron tomat (ikke det i midten) oliven (en oliven delt i ca 6) fetaost salt, pepper Viktig med nok olje, sitron, salt og pepper så det ikke blir smakløst og tørt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå