tingeling Skrevet 10. oktober 2008 #1 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg er en av de som ikke kan fordra smatting. Samtidig har jeg er toåring som tygger med åpen munn. Jeg har lurt på når og hvordan man skal begynne å gripe dette fatt. Jeg har ikke lyst til at spisesituasjonen skal bli utrivelig på noen måte, samtidig er det noe jeg ønsker skal endres. Pr i dag har han ikke nok kontroll over slike ubevisste ting til at jeg tror det er noen vits i. Han glemte feks ofte å lukke munnen når han hoppet i vannet i sommer. Men hvordan har andre gjort dette?
Gjest nettopp Skrevet 11. oktober 2008 #3 Skrevet 11. oktober 2008 Klart et så lite barn kan ha problemer med å ha kontroll, men vil si jo tidlige jo du lærer ham jo lettere blir det naturlig og vanlig å ikke smatte. Husker ikke helt når jeg begynte å lære mine å ikke smatte, men det var et par ganger jeg så min 3 åring smatte, og da sa jeg bare fra at han skulle spise med munnen lukket. De lærer det i barnehagen også. Men i og med din er så liten, hadde jeg bare demonstrert det om jeg var deg. "Se vennen, mamma spiser sånn. Vil du også prøve?" Tipper han lærer det fort:) Lykke til!
Gjest New Dawn Skrevet 11. oktober 2008 #4 Skrevet 11. oktober 2008 Det er noe jeg har fortalt barna mine fra de var store nok til å forstå hva jeg sa. En toåring bør ikke sitte å smatte ved bordet - de forstår godt hva man sier til dem lenge før de er to.
la Flaca Skrevet 11. oktober 2008 #5 Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Jeg er en av de som ikke kan fordra smatting. Samtidig har jeg er toåring som tygger med åpen munn. Jeg har lurt på når og hvordan man skal begynne å gripe dette fatt. Jeg har ikke lyst til at spisesituasjonen skal bli utrivelig på noen måte, samtidig er det noe jeg ønsker skal endres. Pr i dag har han ikke nok kontroll over slike ubevisste ting til at jeg tror det er noen vits i. Han glemte feks ofte å lukke munnen når han hoppet i vannet i sommer. Men hvordan har andre gjort dette? Har hørt fra fagfolk at barn under 3 år sjelden er i stand til å lære seg å tygge konsekvent med lukket munn. Jeg er tilhenger av å la unger være unger og har ikke lyst til å stresse med den slags manerer. Sitte orntig og rakrygget ved bordet og bøye seg over tallerkenen for å unngå søl er én ting. Men å forby albuer på bordet, snakking med mat i munnen og kreve at de spiser med lukket munn får de bare ta når de syns det er naturlig. Eldstemann på 4 er veldig stolt av at hun tygger med lukket munn og har funnet på det helt selv, så det kommer etter hvert. Ned Dawn; ja, en toåring forstår hva man sier til dem. Men de har ikke tilstrekkelig kontroll på fininnstillinger som slike munnbevegelser enda. De har nok med å læres seg grovmotorikk som å bruke kniv og gaffel og ikke miste maten i fanget. Spør på helsestasjonen, så får du høre hva du kan forvente av en toåring. Små barn skal føle at de lykkes, ikke at det stilles krav til dem som de fra naturens side er for unge til å kunne etterkomme. Endret 11. oktober 2008 av la Flaca
Gjest New Dawn Skrevet 11. oktober 2008 #6 Skrevet 11. oktober 2008 Har hørt fra fagfolk at barn under 3 år sjelden er i stand til å lære seg å tygge konsekvent med lukket munn. Jeg er tilhenger av å la unger være unger og har ikke lyst til å stresse med den slags manerer. Sitte orntig og rakrygget ved bordet og bøye seg over tallerkenen for å unngå søl er én ting. Men å forby albuer på bordet, snakking med mat i munnen og kreve at de spiser med lukket munn får de bare ta når de syns det er naturlig. Eldstemann på 4 er veldig stolt av at hun tygger med lukket munn og har funnet på det helt selv, så det kommer etter hvert. Ned Dawn; ja, en toåring forstår hva man sier til dem. Men de har ikke tilstrekkelig kontroll på fininnstillinger som slike munnbevegelser enda. De har nok med å læres seg grovmotorikk som å bruke kniv og gaffel og ikke miste maten i fanget. Spør på helsestasjonen, så får du høre hva du kan forvente av en toåring. Små barn skal føle at de lykkes, ikke at det stilles krav til dem som de fra naturens side er for unge til å kunne etterkomme. Jeg har født og oppdratt to unger så jeg vet jo litt om det. Det at en 2-åring ikke har kontroll på fininstillinger som munnbevegelser har jeg aldri opplevd og aldri hørt om. Min eldste sønn hadde så god finmetorikk at han kunne skrive navnet sitt fra han var 2 år - så hvordan skulle han ikke kunne kontrollere munnen sin nok til å la være å smatte? Jo lenger man lar ungene smatte, jo verre er det å få uvanen av dem senere .. En venninne av meg smattet sånn da hun var barn at jeg fikk vemmelse hver gang vi spiste sammen - og da var vi ikke så veldig gamle. Det å la være å smatte er endel av oppdragelsen på lik linje med å sitte fint ved bordet - synes nå jeg.
la Flaca Skrevet 11. oktober 2008 #7 Skrevet 11. oktober 2008 Min eldste sønn hadde så god finmetorikk at han kunne skrive navnet sitt fra han var 2 år - så hvordan skulle han ikke kunne kontrollere munnen sin nok til å la være å smatte? Når man spiser så beveger man munn, kjever og lepper helt instinktivt. Å skrive er en helt annen måte å kontrollere kroppsdeler på, det er vel der forskjellen ligger. Som sagt er det med tygging med lukket munn og 3 år noe jeg er blitt fortalt av helsepersonell. Ikke at jeg bryr meg, men det ble ihvertfall nevnt. Greit å vite er det jo. Jeg stresser uansett ikke med det der fordi jeg virkelig ikke er redd for at toåringen forsatt skal spise som en toåring om 5 år. Det er så mye annet å ta tak i, som jeg vet han er moden nok til å håndtere.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 11. oktober 2008 #8 Skrevet 11. oktober 2008 Det er val bare å si når man spiser med en hyggelig tone, at nå må du prøve å tygge med munnen igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå