Nadir Skrevet 10. oktober 2008 #21 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg hilser alle på festen og jeg presenterer meg.
Silmarill Skrevet 10. oktober 2008 #22 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg reagerer på at folk som kommer til en evt. privarfest ikke tar vertskapet i hånden? Hva er det for noe? Klart man bør gjøre det! Om jeg kommer på en privatfest, så er det første jeg gjør er å ta vertskapet i hånden for å si hvem jeg er-selvfølgelig!!! Uansett privatfest eller ei så tar jeg "fremmede" i hånden for å si hvem jeg er.Blander meg ikke inn i samtaler der folk ikke aner hvem jeg er, men hilser på den høfflig først+presenterer meg! Selvsagt!
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #23 Skrevet 10. oktober 2008 Kommer jeg på en fest der alle sitter i en samlet gruppe håndhilser jeg på alle fremmede. Er de så mange at de er i mindre grupper hilser jeg kun på de nærmeste.
Gjest *Mim* Skrevet 10. oktober 2008 #24 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg er ikke så flink til å presentere meg, dessverre. Har fått en ganske fri oppdragelse, og ikke fått inn sånt i barndommen. Dumt, for det er litt ekstra bøyg for meg, og jeg ønsker å gjøre det. Blir stadig flinkere, da! Det går fint an å lære seg teknikker for å huske navn, om man ønsker det.
Gjest Elastica Skrevet 10. oktober 2008 #25 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg presenterer alltid meg selv, med mindre det er en veldig stor fest. Da tar jeg det heller i plenum. Dessuten liker jeg å presentere mennesker for hverandre, det synes jeg er en hyggelig gest. Også har jeg alltid scenen der Brigdet Jones lærer å presentere mennesker for hverandre av vennene sine i bakhodet.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #26 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg sier hei og smiler samlet til de som er i rommet når jeg kommer inn, men som regel tar jeg ikke alle i hånden. Det er kanskje vanligere at gamlinger (les: folk over 30 :gjeiper:) gjør slikt? I mer formelle sammenhenger håndhilser jeg selvsagt; jeg føler bare ikke det er så naturlig i festlig lag med folk på min egen alder.
Frey Skrevet 10. oktober 2008 #27 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg sier hei og smiler samlet til de som er i rommet når jeg kommer inn, men som regel tar jeg ikke alle i hånden. Det er kanskje vanligere at gamlinger (les: folk over 30 :gjeiper:) gjør slikt? I mer formelle sammenhenger håndhilser jeg selvsagt; jeg føler bare ikke det er så naturlig i festlig lag med folk på min egen alder. Et vesentlig skille i alder for når folkeskikk begynte å bli mangelvare i oppdragelsen da kanskje? Selvfølgelig gjør jeg det. Er det store sammenkomster som bryllup, konfirmasjoner osv hvor det er mange ukjente tar jeg det pø om pø - flyr ikke rundt for å skynde meg å håndhilse på alle fortest mulig.
Strix Skrevet 10. oktober 2008 #28 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg pleier å hilse på de det faller seg naturlig å hilse på. Er de en stor fest tar jeg det alt ettersom hvem jeg kommer i snakk med. Er det en mindre fest hilser jeg på alle. Ikke alltid me en håndhilsen, men presentering etc. ja
¤flicka¤ Skrevet 10. oktober 2008 #29 Skrevet 10. oktober 2008 Selvfølgelig gjør jeg det. Er det store sammenkomster som bryllup, konfirmasjoner osv hvor det er mange ukjente tar jeg det pø om pø - flyr ikke rundt for å skynde meg å håndhilse på alle fortest mulig. Enig. Jeg føler ikke for å "bryte opp" store selskap bare for at jeg skal få hilst på alle sammen med en gang. Da hilser jeg heller litt etterhvert og presenterer meg hvis det er noen jeg ikke kjenner. Jeg var på et stort seminar en gang hvor en sent ankommende deltaker brukte mange minutter på å gå rundt og håndhilse på hver enkelt person og si navnet sitt og "hyggelig". Det var over 70 personer der og for å være helt ærlig føltes det veldig merkelig.
Pingting Skrevet 11. oktober 2008 #30 Skrevet 11. oktober 2008 Hvorfor da, når jeg ikke engang husker navnene? Synes nesten det er falskt Husker du ikke noen navn, du da? Uansett er det ikke bare pga navnene, det er vanlig høflighet, rett og slett.
Visiter Skrevet 11. oktober 2008 #31 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg husker aldri hvem jeg har hilst på tidligere (hvis jeg ikke har pratet spesielt med dem eller de har et utseende som skiller seg ut), så jeg tør ikke hilse med lankeristing og greier hvis jeg er usikker. Det er så pinlig når det blir sånn "ja, vi har jo hilst før, da". Uansett tar jeg alltid et "hei!" til hele forsamlingen dersom jeg dropper hilserunden. Jeg synes ærlig talt det er en smule frekt å ikke gjøre det, med mindre det er en av de festene der gjestene er altfor mange og kryper rundt i mange forskjellige rom.
Visiter Skrevet 11. oktober 2008 #32 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg sier hei og smiler samlet til de som er i rommet når jeg kommer inn, men som regel tar jeg ikke alle i hånden. Det er kanskje vanligere at gamlinger (les: folk over 30 :gjeiper:) gjør slikt? I mer formelle sammenhenger håndhilser jeg selvsagt; jeg føler bare ikke det er så naturlig i festlig lag med folk på min egen alder. Hæ? Hvor gammel er du, da? Jeg er 23, og helt fra jeg var 17 eller noe kan jeg huske at håndhilsing har vært vanlig. Jeg, og alle jeg har pratet med dette om, blir overrasket når en eller annen kjiping ankommer og bare setter seg ned og prater med den ene hun kjenner fra før uten mer enn et kort smil til de andre.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2008 #33 Skrevet 11. oktober 2008 Hæ? Hvor gammel er du, da? Jeg er 23, og helt fra jeg var 17 eller noe kan jeg huske at håndhilsing har vært vanlig. Jeg, og alle jeg har pratet med dette om, blir overrasket når en eller annen kjiping ankommer og bare setter seg ned og prater med den ene hun kjenner fra før uten mer enn et kort smil til de andre. Jeg er 24 og jeg har aldri opplevd at noen kommer inn på en fest der de ikke kjenner noen og går rundt og håndhilser på 15 stykker etter hverandre. Da holder det lenge med et hei. Det er noe helt annet hvis det bare er snakk om noen få personer.
Gjest Gjest_aina_* Skrevet 11. oktober 2008 #34 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg sier hei og smiler samlet til de som er i rommet når jeg kommer inn, men som regel tar jeg ikke alle i hånden. Det er kanskje vanligere at gamlinger (les: folk over 30 :gjeiper:) gjør slikt? I mer formelle sammenhenger håndhilser jeg selvsagt; jeg føler bare ikke det er så naturlig i festlig lag med folk på min egen alder. Hei du.. jeg er 21 og håndhilser stort sett på ALLE på festen, om det går ann og aller ikke er helt spredd til alle kanter. Som regel ikke,så som regel håndhilsning fra meg!!! Synes det er hyggelig og koselig.... dessuten blir jeg kjent med maaange koselige mennesker på den måten.. hilsen Aina
Gjest Heloise Skrevet 11. oktober 2008 #35 Skrevet 11. oktober 2008 Hei. Om du kommer på en fest (eller en annen sammenheng), kjenner to stykker eller flere, men fire eller flere er ukjent: Hilser du på dem alle? Tar du dem i hånda og presenterer deg? Eller ikke? Og om ikke, hvorfor? Prøver alltid å gjøre det, ja. Men jeg sliter med sosial angst og hater å bli sett og hørt, så innimellom hender det jeg ikke gjør det. Kommer an på hvor mange det er der, som jeg ikke kjenner.
Gjest Sativa Skrevet 11. oktober 2008 #36 Skrevet 11. oktober 2008 Pleier å hilse på alle, men grensen går ved et visst antall lanker å riste. Noen ganger blir det for mange rett og slett, og da hilser jeg når jeg evt senere snakker med vedkommende.
missLynch Skrevet 11. oktober 2008 #37 Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Ja. Håndhilser som regel på alle. Og tar initiativet til dette. Gøy i sammenhenger der det er litt rølpete folk som regelrett blir tatt på senga fordi man er litt "formell"... Endret 11. oktober 2008 av missLynch
Daria Skrevet 11. oktober 2008 #38 Skrevet 11. oktober 2008 Kommer jeg på en fest der alle sitter i en samlet gruppe håndhilser jeg på alle fremmede. Er de så mange at de er i mindre grupper hilser jeg kun på de nærmeste. Dessuten kommer det litt an på anledning og hvorfor jeg er der/hvem jeg kjenner. Var i bryllup i sommer med over 70 gjester, hvor jeg og to andre bare kjente bruden og hverandre. Jeg håndhilste på de som datt i nærheten av meg ved bordet og de jeg kom i snakk med i løpet av kvelde, men å gå fra gruppe til gruppe og hilse på alle der synes jeg bare hadde vært sært og unødvendig.
Mystical Skrevet 11. oktober 2008 #39 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg hilser alltid ved å ta folk i hånda og presenterer meg. Reagert et par ganger der folk har virket totalt uinteressert og bare sagt hei eller noe. Det virker helt merkelig på meg. Normal folkeskikk er å presentere seg og være høflig.
Muffinsdilla Skrevet 11. oktober 2008 #40 Skrevet 11. oktober 2008 Presenterer meg alltid og tar folk i hånda hvis det er mulig! Irriterer meg over de som bare kommer inn og setter seg rett ned.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå