Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste ukene vært plaget med smerter under høyre ribbein. De har ikke vært veldig sterke, men i går kveld begynte det å gå over i kraftigere, og mer uutholdelige smerter. Midt på natten våknet jeg av at det verket noe sinnsykt i ryggen, på en måte på samme plass, men nå altså er det ryggsmertene som er vondest. Jeg klarte nesten ikke å sove igjen, og når jeg våknet i dag tidlig var de der fremdeles. På ryggen kjennes det ut som om det kan være muskulære smerter, men jeg er ikke sikker? Har tenkt på at det kanskje kan være gallestein? Noen som vet? Jeg er gravid i uke 22, og er jo redd for at noe skal gå galt.. Har ringt legen, men får ikke time før på tirsdag.. :( Så mulig jeg må gå slik frem til det. Er det virkelig ingenting annet sterkere enn paracet man kan ta mens män går gravid uten resept fra lege? Har vondt!!

Skrevet

Jeg er ikke gravid, men har hatt gallestein (fjernet hele galleblæren for en måned siden), og det du beskriver ligner mye på de anfallene jeg hadde: Sterk smerte (ikke støtvis, men vedvarende) på høyre side under ribbeinet, og vondt i ryggen, noen ganger som et smertebelte rundt ryggen, andre ganger midt mellom skulderbladene, og andre ganger igjen bare som vondt i hele ryggen.

Mange vil spørre deg om du har spist mat med mye fett i, fordi det er tradisjonelt forbundet med gallesteinsanfall. Jeg fikk derimot anfall av både suppe, grønne epler, kyllingsalat og diverse annen mat som ikke skulle inneholde så mye fett, så det trenger ikke å henge sammen.

Gallestein er enkelt å se på ultralyd, så det skulle være mulig å finne ut av det. Håper det bare var vanlige graviditetsvondter!!!

Skrevet
Jeg er ikke gravid, men har hatt gallestein (fjernet hele galleblæren for en måned siden), og det du beskriver ligner mye på de anfallene jeg hadde: Sterk smerte (ikke støtvis, men vedvarende) på høyre side under ribbeinet, og vondt i ryggen, noen ganger som et smertebelte rundt ryggen, andre ganger midt mellom skulderbladene, og andre ganger igjen bare som vondt i hele ryggen.

Mange vil spørre deg om du har spist mat med mye fett i, fordi det er tradisjonelt forbundet med gallesteinsanfall. Jeg fikk derimot anfall av både suppe, grønne epler, kyllingsalat og diverse annen mat som ikke skulle inneholde så mye fett, så det trenger ikke å henge sammen.

Gallestein er enkelt å se på ultralyd, så det skulle være mulig å finne ut av det. Håper det bare var vanlige graviditetsvondter!!!

Men hadde du da vondt hele tiden under høyre ribbein? Har hørt at man får smerteanfall når man har gallestein? Her har jeg vondt HELE tiden. Det er på en måte veldig ømt, og som om det "brenner" der. Men ryggen kommer og går litt, og ja, det legger seg som en halvsirkel rundt ribbeina, fra foran til bak. Når jeg trykker bak på ryggen kan jeg treffe punktet jeg har vondt på. auauau!!! Da plagene begynte for noen uker siden var jeg hos lege, og han tok blod og urinprøver og vet ikke hva. Da fant han ingenting... Men nå som smertene har gått over til ryggen er det mye mer uutholdbart!!! Gallestein kan kun vises ved ultralyd i tilfelle det er det?

Skrevet

Jeg fikk anfall som kunne vare fra noen minutter og opp til 24 timer (da var jeg ikke mye høy i hatten, nei). Med en gang anfallet (smertene) gikk over, var jeg like fin igjen. Det kunne gå både dager og uker mellom hvert anfall, hvis det er det du mener?

Jeg tror man bare kan fastslå det på ultralyd, ja.

Skrevet

Jeg synes du skal ringe føden og spørre jeg. Det kan være greit å utelukke at det er svangerskapsrelatert så fort som mulig.

Skrevet (endret)

Smerter under høyre ribbensbue kan være et tegn på svangerskapsforgiftning- du må dra til legen med en gang!

Men, forhåpentligvis er det noe annet- jeg har smerter der du beskriver som går bakover på samme sted på ryggen. Har vært og tatt ul av området men de fant ingenting.

Endret av Mamma1
Skrevet
Smerter under høyre ribbensbue kan være et tegn på svangerskapsforgiftning- du må dra til legen med en gang!

Men, forhåpentligvis er det noe annet- jeg har smerter der du beskriver som går bakover på samme sted på ryggen. Har vært og tatt ul av området men de fant ingenting.

Hjelp! Tror jeg drar til legevakten eller ringer føden! Men kan det være svangerskapsforgiftning så tidlig i svangerskapet??? Det begynte jo også for noen uker siden... Men du sier du har hatt lignende smerter? Hva forklarte de smertene som da? Er de konstante?

Skrevet

Ring føden, legevakt og legekontor har ikke nok kunnskap om gravide og tar deg ikke like seriøst.

Skrevet
Jeg fikk anfall som kunne vare fra noen minutter og opp til 24 timer (da var jeg ikke mye høy i hatten, nei). Med en gang anfallet (smertene) gikk over, var jeg like fin igjen. Det kunne gå både dager og uker mellom hvert anfall, hvis det er det du mener?

Nja, mine smerter er der hele tiden, men noen ganger er de sterkere enn andre. Slik som nå!!!!! Eller, bedre sagt, siden i går! Er så dritt lei av å gå slik! Når jeg dro til legen for noen uker siden (og smertene ikke var spredt seg til bak på ryggen) sa han bare at det var normale svangeskapsplager. Han tok meg ikke seriøst, og virket nesten som om han ikke trodde meg. Har nå byttet lege, men har ikke fått time før tirsdag.

Skrevet
Ring føden, legevakt og legekontor har ikke nok kunnskap om gravide og tar deg ikke like seriøst.

Men kan sekretærene som sitter der kunne svare på spørsmål da? Eller får man snakke med jordmor? Hvis man drar til legevakten (kan vel ikke dra før etter kl.16?) har man da mulighet til å få ultralyd med en gang er det noen som vet det?

Skrevet

På føden er det enten jordmor, lege eller sykepleier som tar tlf. De kan mer. De jobber jo med dette hver dag. De vil ta stilling til om de vil du skal komme inn med en gang slik at de får sett på deg, eller om du skal gå til legevakta/legen din.

Jeg har hatt alvorlig svangerskapsforgiftning og det kunne gått riktig ille nettopp fordi jeg ringte legekontoret istedenfor fødeavdelinga.

Skrevet

Men er det mulig å få svangerskapsforgiftning så tidlig som i uke 22? Hva var symptomene dine?

Skrevet

Da jeg skulle ha lillegutt, sparket han så jeg fikk brist i ribbeinet, det var vondt slik som du beskriver. Han lå ofte og sparket på samme sted...

Mulig det er litt tidlig i ditt svangerskap da...

Sjekk med lege du, og lykke til :)

Skrevet

Snakket akkurat med føden. De sa at jeg burde dra til legevakten. De var veldig korte og spurte ingen spørsmål da... Jaja. Da blir det legevakten i ettermiddag..

Annonse
Skrevet

Jeg hadde nerver i klem under høyre ribbeinsbue, og hadde et punkt med konstante smerter, samtidig som huden over var følelsesløs. Det forsvant 8 mnd etter fødselen.

Jeg fikk det rundt uke 34 og kontaktet føden og fikk en skikkelig undersøkelse av både fødselslege, nevrolog og gastrokirurg.

Skrevet

Oppdatering:

Dro til legevakten igår ettermiddag kl.15.30, og kom inn nesten med en gang legen kom kl.16. Han trykket her og der og sa det var godt mulig det var gallestein. Han ville sende meg på ultralyd for å være sikker, så han sendte meg til akutten. Der målte de blodtrykk, tok blodprøver etc etc. Legen her sa at det kunne også være nyrebetennelse.

Følte meg litt dum der de rullet rundt på meg i en seng fra rom til rom men men. Jeg følte ikke jeg var så dårlig at jeg måtte være sengeliggende akkurat! Deretter ble jeg sendt på oberservasjonsavdelingen.. Ca.1930 hentet de meg for å dra på ultralyd, denne gangen i rullestol.. (jeg kunne jo gå da, men tror det var standard rutiner, dessuten, når jeg sa til han som rullet senga, at jeg kunne gå selv så han bare rart på meg) På ultralyden fant de heller ingenting, verken gallestein eller noe galt med nyrene.

Etter å ha ligget på oberservasjonen en lang stund til, sendte de meg hjem ca kl.22.30 -23.00 da de ikke hadde funnet tegn på infeksjoner eller betennelser på blodprøvene heller. De hadde visst funnet litt spor av hvite blodceller i urinen, men det var så lite sa de.

Så; Ingen vet hva det kommer av... :( Skal jo til legen allikevel på tirsdag, så får se hva som skjer da. Det er ubehagelig og gå rundt slik som nå. Får på en måte ikke gjort noen ting. Har liten lyst til å gjøre mange mange ting, verken å lage middag eller å gå ut å handle. Jeg og samboeren som hadde lyst til å gå ut å se etter vogn idag. Jaja, får se hvordan formen blir!

Skrevet

Hei! Smertene du beskriver høres ut som akkurat det samme som jeg har! Er nå gravid for tredje gang og har fått dette hver gang. Denne gangen kom det heldigvis ikke før rundt uke 31, men de to foregående gangene har det kommet i uke 17-18. Det jeg har fått fortalt er at det er fordi ting dyttes oppover og klemmes inni der. Det som kan hjelpe er å legge seg ned og strekke seg godt ut. Jeg ble sjekket ift svangerskapsforgiftning+ an haug med blodprøver, men ingenting galt. Tror alle barna mine har likt seg best til høyre i magen og derfor det kommer på den siden.

Skrevet
Hei! Smertene du beskriver høres ut som akkurat det samme som jeg har! Er nå gravid for tredje gang og har fått dette hver gang. Denne gangen kom det heldigvis ikke før rundt uke 31, men de to foregående gangene har det kommet i uke 17-18. Det jeg har fått fortalt er at det er fordi ting dyttes oppover og klemmes inni der. Det som kan hjelpe er å legge seg ned og strekke seg godt ut. Jeg ble sjekket ift svangerskapsforgiftning+ an haug med blodprøver, men ingenting galt. Tror alle barna mine har likt seg best til høyre i magen og derfor det kommer på den siden.

Ok kanskje det er det da.. Uff, men det er så ubehagelig å gå rundt slik som det her HELE tiden. Det begynte med meg også rundt uke 17... begynte litt forsiktig, og ikke vondt hele tiden, mens nå er det konstant. Det er på en måte kjempeømt/det brenner under høyre ribbein hele tiden. Noe som gjør at jeg ikke kan fungere normalt føler jeg. Det tar på å måtte gjøre den minste ting..

Når jeg legger meg på kvelden, snur jeg meg fra den ene siden til den andre hele tiden, og blir aldri ordentlig. Ryggsmertene har forresten gitt seg litt.

Forsvant dette med en gang etter fødsel? Eller gikk det over etter hvert? Blir det verre etterhvert??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...