Gå til innhold

Hoster så mye. Desperat her.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Janne_*

Jeg har en eller annen form for forkjølelse. En type som føles som om den vender innover. Slimete i halsen, men kun tett i nesa. Tidvis så setter det seg i bihulene med bl.a. smerter. Ringte lege nå, men fikk ikke time før til uka.

Hovedproblemet mitt er at jeg hoster og hoster. Det kiler og klør i halsen. Får ikke hostet opp noe slim. Virker som om det bare ligger der uten å komme noen vei. Verst er det når jeg legger meg.

Jeg sover dårlig og lite pga dette. For det første så tar det veldig lang tid å sovne pga hoste. Så kan jeg våkne etter et par timer pga hosten. Må da være våken og oppreist en tid. Prøver så igjen å sove videre.

Nå er jeg så sliten og utkjørt. La meg i stad, men måtte stå opp etter en time. Hadde så vidt rukket og sovne. Jeg hoster til jeg nesten spyr. Det som om jeg aldri slutter. Nå sitter jeg faktisk og gråter. Er så sabla sliten og vil bare sove, men tørr/orker ikke. Jeg vet at da blir hosten verre.

Jeg bruker nesedråper for å åpne luftveiene i nesa. Tar hostedempende medisin uten at det hjelper så mye. Jeg har prøvd ut astmamedisin og allergimedisin. Nå vet jeg ikke hva jeg mer kan gjøre. Må jo på ett eller annet vis holde ut 5 netter til.

Noen råd eller tips?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/366093-hoster-s%C3%A5-mye-desperat-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

...det er jo ikke rart at ikke astmamedisin eller allergimedisin ikke hjelper - de er jo laget for å hjelpe mot astma og allergi. Selv om hoste riktignok er ett av symptomene ved disse sykdommene, årsakes den av helt andre mekanismer.

Jeg pleier å drikke varm melk med honning, men jeg er usikker på hvor godt det fungerer når du har slimete hals. Ingefærte (skiver med fersk ingefær trukket i kokende vann) er også ganske bra. Generelt tror jeg noe varmt å drikke rett før leggetid kan være lurt. Også går jeg med skjerf (og sover med det).

Ellers er det ikke så mye å gjøre, såkalt hostedempende medisin har liten effekt. Men du kan jo prøve å google det, kanskje det dukker opp noen flere råd der?

Gjest Gjest_Janne_*

Tar astma og allergimedisin fordi det er enkelte ting som ikke helt stemmer med forkjølelse. Blandt annet nysing og med påfølgende blank slim fra nesa. Er klar over at jeg kan ha en kombinasjon av ulike ting. Nå er jeg mest på jakt etter å få dempet hosten slik at jeg får sovet og har noe å gå på i hverdagen.

Hostedempende fungerer ikke for meg har jeg skjønt.

Skal prøve det med ingefær og varm drikke før leggetid. Honning tåler jeg ikke.

Til gjest. Fikk du med deg det at jeg har vært i kontakt med lege, men må vente til uka før jeg kommer inn?

Er faktisk så desperat at jeg har sjekket ut om det er private leger her i byen eller om jeg ev. skal dra på legevakta i helga. Ikke normalt noe jeg ville tatt med legevakta, men som sagt så er jeg rimelig nedkjørt og sliten etter uker med det her.

Sender deg en varn klem :klemmer:

Inger fortjener å hoste så mye!!!

Jeg pleier å suge på drops, og å unngå å trkke pusten så dypt... Vet det høres rart ut, men det funker for meg. Ellers,sett på favorittfilmen din, ta dyna i sofaen, drikk te og synes litt synd på deg selv, det synes jeg du har rett til.

Ta for all del nesespray. Tett nese er enkelt å fjerne;) Har du ikke det ta saltvann gjennom nesa(høres ekkelt ut, men mye bedre enn å gå rundt tett i huet.

Ofte hjelper deg å meditere...

God bedring:) :regn:

Gjest Gjest_Janne_*

Takk mor :-)

Har sterk, sukkerfri drops på nattbordet.

Er på overtid i forhold til de 10 dagene med nesespray. Skal kjøpe meg saltvannsspray.

Da prøver jeg igjen å få litt søvn. Har funnet fram en av de store Ikeaputene så jeg satser på en natt i sittende stilling.

Annonse

Gjest Gjest_mariluu_*
Jeg har en eller annen form for forkjølelse. En type som føles som om den vender innover. Slimete i halsen, men kun tett i nesa. Tidvis så setter det seg i bihulene med bl.a. smerter. Ringte lege nå, men fikk ikke time før til uka.

Hovedproblemet mitt er at jeg hoster og hoster. Det kiler og klør i halsen. Får ikke hostet opp noe slim. Virker som om det bare ligger der uten å komme noen vei. Verst er det når jeg legger meg.

Jeg sover dårlig og lite pga dette. For det første så tar det veldig lang tid å sovne pga hoste. Så kan jeg våkne etter et par timer pga hosten. Må da være våken og oppreist en tid. Prøver så igjen å sove videre.

Nå er jeg så sliten og utkjørt. La meg i stad, men måtte stå opp etter en time. Hadde så vidt rukket og sovne. Jeg hoster til jeg nesten spyr. Det som om jeg aldri slutter. Nå sitter jeg faktisk og gråter. Er så sabla sliten og vil bare sove, men tørr/orker ikke. Jeg vet at da blir hosten verre.

Jeg bruker nesedråper for å åpne luftveiene i nesa. Tar hostedempende medisin uten at det hjelper så mye. Jeg har prøvd ut astmamedisin og allergimedisin. Nå vet jeg ikke hva jeg mer kan gjøre. Må jo på ett eller annet vis holde ut 5 netter til.

Noen råd eller tips?

Hei på deg, stakkars slitne hoster

Skjønner at du er supersliten, det er pyton å ha det sånn!!

Jeg har alltid hatt stor hjelp av homeopatisk medisin ved hoste, utrolig effektivt og virker raskt. Jeg vet ikke om du har noen erfaring med homeopatisk medisin, men det er virkelig verdt å prøve.

Det finns hundrevis av middel å velge mellom, det er symptomene som avgjør valg av middel.

Her er noen alternativer:

Spongia D-12, hard tørr hoste som starter med kiling i halsen, voldsomme hosteanfall ofte verre om natten.

Coccus cacti D-12, hosteanfall som ofte er verre tidlig på kveld/natt, og som blir bedre av å drikke.

Drosera D-12, hosteanfall som er så voldsomme at man nesten mister pusten, smerter i brystet ved hoste. Ofte verre så snart man legger seg ned.

Disse fås kjøpt på apotek. Vet ikke hvor i landet du bor, med de fleste apotek kan skaffe.

Har du noen spørsmål, så bare spør :fnise::)

Riktig god bedring til deg.

Hilsen Mariluu

• 1 år senere...
Gjest Gjest_Lisa_*

hei! har det på akkurat samme måten selv! helt forferdelig slitsomt.

det kiler og klør på et lite område i halsen, og man får ikke pustet verken inn eller ut, og når man gjør det, hoster man litt og brekker seg. inatt har det vært så ille at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg! måtte stå opp og lete etter råd.

de fleste tipsene jeg har fått, har ikke funket, fordi plagene er i luftveien, ikke i svelget. så da hjelper det ikke å drikke noe, som mange mener skal hjelpe.

jeg har prøvd hostedempende medisin, uten effekt. det ble bare værre siden det demper hosterefleksen. da ligger man der og ikke får til å hoste når man må når det klør som værst!

jeg er ikke sikker på hva som virkelig hjelper.

god bedring :)

Gå på legevakten, de er der for å hjelpe. Greit nok at du har legetime, men som du forteller om her, er det "akutt nok" til å gå på legevakta, det er ikke din feil at du må vente så lenge på legetime. De sender inn de mer akutte tilfellene først uansett..

Gjest Gjest_Tuppelure_*

Eeeeeh... Ikke for å skremme deg, men har du tenkt på at dette kan være litt mer seriøse saker enn enn forkjølese? Bronkitt eller lungebetennelse, f.eks? Det er ikke alltid man får feber eller andre symptomer når man har dette. Kom deg til legen og få sjekket om du trenger antibiotika! God bedring.

Når du er såpass medtatt som du beskriver her, ville jeg gjort følgende: 1) Ringe legen på nytt (ring med en gang de åpner om morgenen), forklare situasjonen og spørre om de har mulighet til å ta deg inn på akutt-time. Det kan hende du må vente litt på legekontoret da, men er vel bedre enn å måtte vente flere dager. 2) Hvis de ikke har mulighet til dette, dra på legevakten.

Det trenger ikke være noe alvorlig, kanskje du har utviklet irritasjonshoste etter en forkjølelse? Men kan være greit å få sjekket CRP, kanskje ta prøve for Mycoplasma pneum. og Chlamydia pneum. (selv om det tar tid før du får svar på dette, som regel) og kanskje få resept på f.eks. Cosylan som hemmer hosten bedre og gjør at du blir litt søvning (og gjerne sover bedre). Imidlertid er det viktig å huske på de generelle tipsene når man er forkjølet (og som flere har nevnt her): hold deg varm, gå med skjerf inne, slapp av og drikk mye (både varmt og kaldt).

God bedring!

• 1 år senere...

Annonse

Stakkart deg! Eg høyrt av ein spesialist for lunge at ein må leggje seg enten med sidestilling eller ved å leggje pute® under ryggen og evt. nakken (og kanskje hodet) slik at lungene ikkje leggjast flat, men skjeive for å unngå å oppstå hoster. Prøv dette! Håpar du snart vert betre!

God betring!

Ein som har opplevd akkurat same ...;)

• 1 måned senere...

Har det akkuratt slik nå selv.. Hoster og hoster til jeg brekker meg og føler jeg nesten må spy:/ det klør og skiler i halsen og hoste dempene funker heller ikke. Er også verst nå når jeg skal legge meg. Har så vidt sovet de to siste nettene. Rett før jeg sovner vakner jeg igjen av at jeg må hoste. Gjør også veldig vondt i bryste! :-( men nå har jeg googlet litt og lest litt her og funnet ut at jeg må ligge høyt med hodet. Så håper inderlig at jeg får sove godt i natt:-)

• 10 måneder senere...

Jeg har selv det samme! Jeg hadde først løshoste den første uka, og nå de siste dagene har jeg fått sånn irritasjonshoste. Hvis jeg legger meg på siden, hoster jeg, blir det for varm, hoster jeg.. Halspastiller hjelper ikke, og jeg har knapt sovet på 2 døgn. Men går jeg ut i frisk luft, så gir det seg med en eneste gang!

Jeg er så sliten at jeg veit ikke hvor jeg skal gjøre av meg snart!!! :grine: .

Annonse

Jeg pleier å drikke vann og hive i meg halstabletter (fisherman's friend, doc' (doc gjør det verre noen ganger, så obs!), vekk i morgen osv. Synes egentlig fisherman funker best).

Jeg håper TS ikke hoster fortsatt.

Anonym poster: d24d6393120d69933b9e4bac39dbc7ef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...