Gå til innhold

Svart avføring

Fremhevede innlegg

Gjest Undrende_gjest
Skrevet

Hei,

Jeg har vært veldig trøtt de siste dagene, uansett hvor mye jeg sover, opplever jeg at jeg vil sove mer. Nå oppdaget jeg at min avføring er helt svart. Virkelig, helt svart, jeg fikk helt sjokk. Er det noen som har opplevd dette før?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_randi_*
Skrevet

ring legen, jeg fikk konstantert blødende magesår med disse symptomene pluss slange i halsen

Skrevet

Må man ikke ha vondt i magen eller noe?

Jeg har gått på jerntabletter før, og da har avføringen blitt noe misfarget, en litt grønn/svart farge, men ikke på denne måten.

Skrevet

dra til legen!det kan være rift og.

Skrevet

Hvis du spiser jerntabletter kan det gi svart avføring.

Hvis ikke kan det være tegn på magesår.

Se her: Helsedoktoren.no - magesår

Jeg ville ta kontakt med fastlegen for en sikkerhets slyld.

Skrevet

Jeg tok en jerntablett for et par dager, men ikke etter dette, og har vært på toalettet med vanlig avføringsiden. Og som sagt, jeg har hatt en mørkere avføring etter jerntabletter før, men ikke på denne måten. Det var helt svart. Syns dere jeg skal vente og se om neste avføring er ok? ..

Skrevet

Ta kontakt med lege, enkelt og greit!

Skrevet
Jeg tok en jerntablett for et par dager, men ikke etter dette, og har vært på toalettet med vanlig avføringsiden. Og som sagt, jeg har hatt en mørkere avføring etter jerntabletter før, men ikke på denne måten. Det var helt svart. Syns dere jeg skal vente og se om neste avføring er ok? ..

Nej! Ring til legen imorgen.

Skrevet

Om du har tatt jerntab og dette bare har skjedd en gang er det sikkert ingen fare.

Om du har spist mye drit kan avføringen bli mørk.

Jeg hadde sett det ann, om det var en gang bare så tror jeg ikke det er farlig. Skjer det igjen får du ta en tur.

Gjest sykepleier student
Skrevet
Ta kontakt med lege, enkelt og greit!

Lege er det beste. Svart avføring kan komme av flere ting, jern (som nevnt), enkelte matvarer, men også blødning. Blødningen vil være friskere i fargen jo nærmere tarmåpningen det er. Så siden din avføring er svart, vil det jo si at om det er en blødning så er den langt opp, og kan godt komme av ett magesår som blør eller lignende. Om du i tilegg har vondt i magen, plages av sure oppstøt (særlig etter mat, og når du legger deg ned) kan dette tyde på magesår. En annen ting er om du går på medisiner som er sterke for magen. Det sier du ingenting om... MEN uansett må du til legen. Der vil de ta en avføringsprøve mest sannsynlig for å teste for blod, og du må nok til videre utretning.

Hjalp dette?

Skrevet

Jeg føler et lite ubehag i magen nå, vet ikke hva det kommer av, men jeg begynner å bli litt stresset. :P

Skrevet
Lege er det beste. Svart avføring kan komme av flere ting, jern (som nevnt), enkelte matvarer, men også blødning. Blødningen vil være friskere i fargen jo nærmere tarmåpningen det er. Så siden din avføring er svart, vil det jo si at om det er en blødning så er den langt opp, og kan godt komme av ett magesår som blør eller lignende. Om du i tilegg har vondt i magen, plages av sure oppstøt (særlig etter mat, og når du legger deg ned) kan dette tyde på magesår. En annen ting er om du går på medisiner som er sterke for magen. Det sier du ingenting om... MEN uansett må du til legen. Der vil de ta en avføringsprøve mest sannsynlig for å teste for blod, og du må nok til videre utretning.

Hjalp dette?

Ja, takk for et fullstendig svar - jeg vil ta kontakt med legen i morgen. Jeg går ikke på noen medisiner. Er en frisk, ung jente, som i det siste har følt meg trett og nå dette. Har ikke spist noe uvanlig enn det jeg alltid spiser, så jeg vet ikke om det kan eksluderes.

Skrevet
Jeg føler et lite ubehag i magen nå, vet ikke hva det kommer av, men jeg begynner å bli litt stresset. :P

Det er sikkert stresset:) Du hadde jo ikke vondt isted.

Slapp av, vent til neste dobesøk!

Gjest sykepleier student
Skrevet
Ja, takk for et fullstendig svar - jeg vil ta kontakt med legen i morgen. Jeg går ikke på noen medisiner. Er en frisk, ung jente, som i det siste har følt meg trett og nå dette. Har ikke spist noe uvanlig enn det jeg alltid spiser, så jeg vet ikke om det kan eksluderes.

det kommer som sagt helt ann på. Men i de fleste tilfeller så er det ingen verdens ting, men da vet du i hvertfall det og slipper å gå og lure.... Og som sagt avføringsprøve er ingenting å grue seg for... Det er bare bittelitt som trengs...

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
det kommer som sagt helt ann på. Men i de fleste tilfeller så er det ingen verdens ting, men da vet du i hvertfall det og slipper å gå og lure.... Og som sagt avføringsprøve er ingenting å grue seg for... Det er bare bittelitt som trengs...

Jeg gruer meg ikke for det, det er ikke akkurat smertefullt :) Tror ikke det er noe, eneste jeg ble litt bekymret for var som sagt fargen. Jeg skal ta kontakt med legen og høre hva h*n syns, så får vi se videre derifra.

Skrevet
Jeg gruer meg ikke for det, det er ikke akkurat smertefullt :) Tror ikke det er noe, eneste jeg ble litt bekymret for var som sagt fargen. Jeg skal ta kontakt med legen og høre hva h*n syns, så får vi se videre derifra.

Har du vært på fylla i det siste?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Har du vært på fylla i det siste?

Nei, hvordan det? :)

Skrevet
Nei, hvordan det? :)

Fyllakule og skitmat kan gi mørk avføring.

:)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Men flott at du sjekker bæsjen din da;)

Ja, sjekker og sjekker. Tror alle legger merke til unormale farger i toalettskåla.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...