Gå til innhold

Hvordan rengjøre ørene?

Gjest TittTitt

Anbefalte innlegg

Gjest TittTitt

Bestevenninnen min er sykepleier og hun fortalte meg at det ikke var lurt å bruke disse greiene de selger på apoteket, som man kan skylle ørene med. De vi spruter vann i, så renner det ut igjen.. Man kunne ødelegge noe inni ørene, sprenge trommehinnen eller hva hun sa. Husker ikke helt.

Uansett, hvordan rengjør man da, vis man helst ikke skal skylle de? Jeg er kjempe fæl på å bruke Q-tips, men no i det siste får jeg bare mer og mer vondt inni ørene. Og her endag da tok jeg Q-tipsen for langt inn i øret, så smalt det, og jeg fikk driiit vondt inni øret!

Kjenner at jeg er nødt å få renset inni der. Vet det er mye ørevoks langt inni der, klør mye inni øret osv.

Hva stemmer? Kan man skylle ørene, og hvordan gjør man dette?

Har dere noen andre forslag?

Hørte også fra en kompis at man kunne ta olivenolje i øret, så rant det bare ut av seg selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du har sprengt trommehinnen. Ta en liten tur til lege før du gjør for mye inni der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke bruke q-tips inne i øret. Du kan skade trommehinnen. I tillegg irriterer du de indre delene av øret, og disse vil da produsere mer ørevoks enn vanlig. Noe som kan føre til at du får propper av voks i øret.

Du trenger faktisk ikke vaske de indre delene av øret. Når du dusjer/vasker håret får du vann inn i ørene, og dette er faktisk nok. Det -skal- være voks inne i øret, det er der for å fange opp smuss og bakterier og drit. Vasker du det vekk, gjør du øret ditt en bjørnetjeneste. Du produserer neppe så mye voks at det er synlig, og derfor skal du bare la det være helt ifred. Om det er voks inne i øret ditt, så er det bare bra.

De ytre delene av øret kan du vaske med q-tips, altså inni hudfoldene på den delen av øret som står ut av hodet. Men ikke stikk noe inn i øregangen.

Trond Viggo hadde vel en sang med regelen "man skal aldri putte noe mindre enn en albu inn i øret". Det er et godt råd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TittTitt
Du må ikke bruke q-tips inne i øret. Du kan skade trommehinnen. I tillegg irriterer du de indre delene av øret, og disse vil da produsere mer ørevoks enn vanlig. Noe som kan føre til at du får propper av voks i øret.

Du trenger faktisk ikke vaske de indre delene av øret. Når du dusjer/vasker håret får du vann inn i ørene, og dette er faktisk nok. Det -skal- være voks inne i øret, det er der for å fange opp smuss og bakterier og drit. Vasker du det vekk, gjør du øret ditt en bjørnetjeneste. Du produserer neppe så mye voks at det er synlig, og derfor skal du bare la det være helt ifred. Om det er voks inne i øret ditt, så er det bare bra.

De ytre delene av øret kan du vaske med q-tips, altså inni hudfoldene på den delen av øret som står ut av hodet. Men ikke stikk noe inn i øregangen.

Trond Viggo hadde vel en sang med regelen "man skal aldri putte noe mindre enn en albu inn i øret". Det er et godt råd ;)

Hehe :)

Takk for svar! Jeg må slutte ut med de der Q-tipsene mine. Men føler meg liksom bedre og etterpå, føler meg tørr :P

Men takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker ørene når jeg dusjer. Såper inn kluten og legger den mot øret og vasker i vei, etterpå tar jeg dusjen og setter den mot øret så jeg får vekk all såpa. Tar en kjapp runde med q-tips etterpå, for å få vekk siste rest med vann. Ellers bruker jeg q-tips med måte, ikke hver dag, men noen ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TittTitt

Hvordan bruker du Q-tipsen da? For jeg syntes det er så godt å stikke den litt inn, også rulle Q-tipsen.. Men vet jo det ikke er bra...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan bruker du Q-tipsen da? For jeg syntes det er så godt å stikke den litt inn, også rulle Q-tipsen.. Men vet jo det ikke er bra...

Nå måtte jeg prøve før jeg kunne svare. :ler:

Jeg stikker den nesten helt inn, men ikke hardt. Så trykker jeg den mot ørekanalen (eller hva det heter) mens jeg drar den ut igjen mens jeg ruller den rundt. Gjør det ca rundt hele ørekanalen.

Jeg ahr brukt q-tips i årevis, og har ikke noen overproduksjon av ørevoks, så det der tror jeg bare er skremsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Du trenger ikke å rengjøre ørene for ørevoks, ørevoksens funksjon er å fange opp støv og skitt og frakte det ut av øret. Det er bare det som kommer ut man trenger å fjerne. Jeg pleier bare å bruke q-tips helt ytterst i øret, stikker den ikke inn. Man kan også risikere å dytte ørevoks lenger inn hvis man dytter q-tipsen inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker kun øreinngangen med klut uten såpe.

Jeg vasker den øvre delen av det ytre øret med q-tip for å få vekk støv og smuss.

Øret er selvrensende, og i verste fall kan man få hørselstap dersom man stikker q-tipen for lang inn. Vil tro det er smertefult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TittTitt

Ja, jeg vakser jo ørene hver dag. Har vel dyttet litt mye inn, tenker jeg.. Vet ikke..

Men hvorfor klør jeg av og til inni øret? Jeg tenkte jeg gjorde det, pga det var på tide med en sånn "øre-skylling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk ørevokslys.

du putter røret i øret og sett fyr i den ytre enden.det blir et vakum som sug all ørevoks ut.

kjempebra.bruker de på sønn min 2 gng i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle regelen med albu er nok avvist for lenge siden (har jeg hørt fra tre forskjellige ørespesialister ihvertfall), men det er lurt å være forsiktig. Har du ikke grunn til å stikke noe inn i øret, så ikke gjør det.

Jeg bruker mye q-tips selv, men det er fordi jeg har naturlig høy produksjon av voks og trange, svingete øreganger, så det hender det klumper seg. Men rådet jeg har fått fra legen er:

- ikke rens før du må. Å drive å pirke rundt med q-tips kan faktisk øke voksproduksjonen.

- overdreven rensing kan skape infeksjoner

- og stikk for guds skyld ikke ting langt inn! Er du usikker - ta bare ytre delen av øret.

Sånne ballonger (og olje) kan være greit å bruke OM du har en vokspropp og øret er tett. Hvis ikke, er det ingen vits i, og som noen over her sa: det skal faktisk være litt voks i øret. Man må ikke bruke ballongen heller, det holder å dryppe litt olje (vanlig matolje fungerer faktisk) inn i øregangen, tette med en bomullsdott, og skylle det ut i dusjen.

Ørelys vet jeg ikke mye om, men som sagt: det skal være voks i øret, så det bør ikke brukes uten grunn. Håper du som bruker det på barnet ditt vet hva du gjør, for om han har f.eks. eksem i øregangen kan det bli verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom forresten på at ørelys har blitt avslørt som en kjempebløff, og at det ikke fjerner noe voks i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 år senere...

Annonse

På 10.10.2008 den 18.54, Pingting skrev:

Kom forresten på at ørelys har blitt avslørt som en kjempebløff, og at det ikke fjerner noe voks i det hele tatt...

Kan bare avkrefte at ørelys er en kjempebløff, da det kom ut en hel masse til meg da jeg prøvde det. Det knitret til og med i øret og jeg "hørte" at voksen ble dratt ut av øret mitt. Så for min del har det fungert kjempe bra. Men som de sier ovenfor, så skal man jo ikke fjerne det helt, så jeg gjør det kanskje 2 ganger i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...