Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #1 Skrevet 9. oktober 2008 Nå har jeg nettopp kommet hjem fra butikken. Så ser jeg på kvitteringen, ettersom jeg fører regnskap. Da ser jeg at nå har de i butikken slått inn feil vare IGJEN. Jeg kjøpte to klementiner. Men det står ikke noen klementiner på min kvittering, det står "kurv med nektariner", 29,90 kr. Altså har jeg betalt 15 kr pr klementin! Det er ikke første gangen slikt skjer. De slår inn brokkoli i stedet for blomkål, gul paprika i stedet for epler (noe som jo blir svindyrt), vårløk i stedet for purre, osv osv. Slik kassen er kan jeg ikke se hvilken vare det er jeg betaler for. Når det er lang kø, og jeg må få varene opp i nett og sekk så fort som mulig før de andres varer kommer nedover båndet, så har jeg jo ikke tid til å sjekke kvitteringen når jeg står i butikken. Hva gjør man i sånne situasjoner? Jeg kan jo ta med meg kvitteringen ned og klage, men jeg kan ikke bevise at det ikke var en kurv med nektariner jeg kjøpte? Når jeg står i butikken og lurer på om jeg har råd til en frukt eller ikke, og står og teller på kroner og øre, er det gresselig irriterende når jeg plutselig betaler mye mer enn jeg egentlig skulle. Jada, det er sikkert småpenger for mange, men ikke for meg...
*Mocca* Skrevet 9. oktober 2008 #2 Skrevet 9. oktober 2008 Ta en sjekk på kvitteringen etter at du har pakket ned varene. Sjekk om alt stemmer, hvis ikke går du tilbake igjen med en gang.
Gjest Løve66 Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 Du kan også gå tilbake senere. De fleste butikker vil nok tro deg på ditt ord - tror ikke de mistenker folk for å spekulere i dette og komme i hytt og pine. Og jeg er helt enig med deg - kjempeirriterende. Kjøpte i går en sak som hadde en pris på kr. 35,- på hylla, men så på lappen etterpå at det var slått inn kr. 49,-. Om det var hyllelappen som var feil eller feil i pris som var lagt inn i strekkoden vet jeg ikke, men irriterende likevel selv om jeg selvsagt ikke dør av de kronene.
Amalie_85 Skrevet 9. oktober 2008 #4 Skrevet 9. oktober 2008 Ta med deg kvittering neste gang du er i butikken du Jeg ville trodd deg. Og selv om det er snakk om 3kr så er det 3kr for mye (syns jeg) tenkt deg om du skal betale 3kr for mye HVER gang du handler. Det blir penger det. Så skjønner du irriterer deg.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #5 Skrevet 9. oktober 2008 Dette skjer meg nesten hver eneste gang jeg handler. Og vet dere hva? Feilen er aldri i min favør: det er alltid jeg som betaler for mer enn jeg har fått. Og da begynner man å lure på om dette er bevisst fra butikkene sin side... Jeg sjekker alltid kassalappen, og hver eneste uke skjer det minst en gang at jeg tar meg bryet med å korrigere, mens jeg fortsatt står ved kassa.
Fluffie Skrevet 9. oktober 2008 #6 Skrevet 9. oktober 2008 Den der var litt grov synes jeg, selv om det ikke var store pengene. Derfor er det alltid lurt aa sjekke kvitteringen foer man gaar fra butikken (noe jeg hele tiden glemmer selv). Men man maa da kunne se forskjellen paa klementiner og nektariner, og paprika og epler, osv... Greit nok at man kan gjoere en liten feil i farta om det er mye ko, men likevel.
AnetteR Skrevet 9. oktober 2008 #7 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg skummer alltid gjennom kvitteringen på vei ut døren. Slike feil skjer dessverre alt for ofte. Jeg er glad i å kjøpe litt spesielle grønnsaker, og blir ofte spurt om hva det er. Senest i går "er dette aubergine?"... ehh, nei, sellerirot. Jeg synes det er ok når de spør, jeg har god forståelse for at du ofte ikke husker alle grønnsaker. Men misstenker at mange bare slår inn et eller annet fordi de ikke gidder å spørre... Men på den andre siden - aromasopp blir alltid til champiniong. Jeg pleier stort stt og si fra - men det kommer litt ann på hvor irritert jeg er på butikken som følge av andre feil....
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #8 Skrevet 9. oktober 2008 Den der var litt grov synes jeg, selv om det ikke var store pengene. Derfor er det alltid lurt aa sjekke kvitteringen foer man gaar fra butikken (noe jeg hele tiden glemmer selv). Men man maa da kunne se forskjellen paa klementiner og nektariner, og paprika og epler, osv... Greit nok at man kan gjoere en liten feil i farta om det er mye ko, men likevel. Ja, det er det jeg også synes, at det får da være måte på å bomme. De som sitter i kassen har jo en sånn liten skjerm foran seg hvor navnet på varen de bipper inn kommer opp. Så selv om de bommer på koden, så burde de reagere når det står kurv med nektariner, og jeg har en liten pose med to klementiner. Gule epler ligner heller ikke så mye på gul paprika, utenom fargen. Både fasong og innpakning er helt ulik. Jeg liker butikker hvor også kunden kan se på skjermen og følge med på hva som blir slått inn... Men det har de dessverre ikke her Skal ikke handle før på lørdag igjen, får se om jeg tør å klage da.. (synes slikt er så vanskelig, og det hjelper ikke om halve dalen står bak meg med hele lørdagshandelen sin..)
Leo Skrevet 9. oktober 2008 #9 Skrevet 9. oktober 2008 Når jeg ser på kvitteringene mine, så går det begge veier... Sjekket kvitteringen etter å ha kjøpt en bodylotion på apoteket, som på hyllen var priset til kr. 399, men som jeg hadde betalt kr. 199 for. Kan også erindre at jeg har betalt for 1 kg. hvetemel når jeg har kjøpt speltmel og for kneip når jeg har kjøpt italiensk landbrød. Det er heller ikke uvanlig at klasetomater blir slått inn som helt vanlige tomater... Betjeningen gjør neppe feil med vilje (Det skaper til syvende og sist merarbeid...) og i tidens løp vil jeg tro det jevner seg ut... Sjekker dere forresten kvitteringene for feil som går til deres fordel?
Gjest Miley Skrevet 9. oktober 2008 #10 Skrevet 9. oktober 2008 Sannsynligvis er halve dalen like irriterte som deg på dette. Jeg synes du skal klage. Vis ingen klager blir de aldri beviste på problemet.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #11 Skrevet 9. oktober 2008 Når jeg ser på kvitteringene mine, så går det begge veier... Sjekket kvitteringen etter å ha kjøpt en bodylotion på apoteket, som på hyllen var priset til kr. 399, men som jeg hadde betalt kr. 199 for. Kan også erindre at jeg har betalt for 1 kg. hvetemel når jeg har kjøpt speltmel og for kneip når jeg har kjøpt italiensk landbrød. Det er heller ikke uvanlig at klasetomater blir slått inn som helt vanlige tomater... Betjeningen gjør neppe feil med vilje (Det skaper til syvende og sist merarbeid...) og i tidens løp vil jeg tro det jevner seg ut... Sjekker dere forresten kvitteringene for feil som går til deres fordel? Jeg merker det om de slår inn helt feil. Om brokkoli er billigere enn blomkål aner jeg ikke. Jeg har dog aldri opplevd at jeg har kjøpt paprika og betalt for epler, eller kjøpt en kurv med noe og betalt for én kiwi, f.eks. Såvidt jeg vet har jeg aldri betalt mindre enn jeg skal i matbutikken. I andre butikker, hvor jeg gjerne bare kjøper én ting, så merker jeg jo med en gang om de slår inn feil, og da sier jeg alltid ifra, uansett hvilken favør det går i. Jeg tror ikke de slår feil med vilje for å svindle meg, men jeg tror derimot at en del av de som sitter i kassen driter i jobben sin og kundene, så lenge de får lønnen sin, og derfor så gidder de ikke anstrenge seg særlig hardt for å få det rett. (merk: en del, ikke alle).
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 9. oktober 2008 #12 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg er enig med de andre: se over kvitteringen på vei ut døren. Da kan du gå tilbake med en gang - selv om halve bygda står i kø bak deg. Siden dette skjer ofte tyder jo det på ukultur i butikken - enten uoppmerksom sjef, eller rot i ledelsen. Det står også ofte navnet på kassereren nederst på kvitteringen, sjekk om det er samme person som gjør feil når du handler. Da kan du også ta kontakt med butikksjefen. Når du får korrigert beløpet du har betalt, insister på å få begge kvitteringene. De kan ikke nekte deg det. Om de i kassen kjører med SafeGuard-system, kan de også gå inn i kassehistorikken og finne din originalkvittering, om de gir deg pes med at du vil beholde din. Og angående om det står en pris i butikkhyllen og du får opp en annen i kassen - det er alltid butikkhylleprisen du skal betale. Om butikkene har gjort den feilen og lagt inn ny pris i kassen og ikke ute i butikken hvor kunden ser det, er det en feil butikken må rette opp i. Du skal alltid få kjøpe varen til annonsert pris. Hadde jeg vært deg hadde jeg uten å nøle gått og klaget hver gang....
Pialill Skrevet 9. oktober 2008 #13 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg ville absolutt ha gått tilbake og snakket med dem=) eneste jeg har gått tilbake med er på kiwi. Sendte typen på butikken for å handle og han kom tilbake med en kurv brune druer, som egentlig sku vært grønne:P Jeg gikk bare ned igjen med kviteringen, og fikk dobbelt tilbake, i kontanter. på det området liker jeg kiwi veldig godt, selv om de har ganske dårlig utvalg:P
Gjest huff og huff Skrevet 9. oktober 2008 #14 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg jobbet lenge i butikk da jeg studerte og jeg gjorde av og til feil som kunden bemerket etter de hadde betalt. Ofte var det en vare som var gått inn til feil pris, noe jeg ikke hadde kontroll over siden jeg bare scannet varen og sendte den videre. Man kan umulig gå rundt å huske prisen på alle varene. Hvorfor de gikk inn til feil pris? Det får man heller spørre de som legger prisene inn i systemet..det er iallefall ikke den bak kassen sin feil. Når det gjelder frukt og grønt, så er jeg ganske sikker på at de bak kassen ser fint forskjell på hva som er hva (det er lite sannsynlig at hun TS refererer til trodde clementinene var nektariner). Det som imidlertid kan skje, når det går veldig fort i svingene og køen strekker seg langt bak i det fjerne, er at man taster inn feil kode. Det virker ikke som noen av dere som har svart her har jobbet i butikk før, men det er i hvert fall veldig mange like koder å huske på og noen ganger skjer det dessverre trykkleifer....men de som sitter i kassen går neppe inn for å gjøre det med vilje.. Det viktigste er at kundene pakker sakene sine fort, leser gjennom kvitteringen for å sjekke (man leser jo ofte gjennom hva man betaler for når man får feks strømregningen eller en hvilken som helst regning...er samme saken..) og dersom det er feil; kom tilbake med en gang eller neste gang. Butikkene vil som regel at kundene skal gå derfra fornøyd. Når det er sagt, så vil jeg bare få bemerke hvor få som faktisk kom tilbake når de betalte for mindre enn de skulle enn når de hadde betalt for mye. For det skjer en del feil som går til fordel for kunden også. Man klager jo bare når man har betalt for mye, ikke sant? Virker i hvert fall som de uten samvittighet tenker slik. Det jeg lærte som butikkansatt var at når man jobber i en slik jobb har man på ingen måte lov å gjøre menneskelige feil. Man skal kun være roboter som sitter som slaver og mottar kjeft fra sure kunder selv om man gjorde alt man kunne for å skape god stemning med et smilende "Hei!" i begynnelsen. De som klager over at kassedamer osv er så sure...de har aldri jobbet i butikk før og vet ingenting om hvor mye dritt man kan få i løpet av en dag. Ufortjent.
Olive Skrevet 9. oktober 2008 #15 Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Ser ikke helt hva TS vil med denne tråden. Er det ikke bare å gå i butikken å si ifra? Håper forresten du ikke kommer til butikken der jeg jobber, det verste jeg vet er sure folk som holder en lang tale over småkroner. Det holder å si: jeg har betalt feil - kan jeg få tilbake pengene mine. Spar den lange tiraden til noe viktig. Endret 9. oktober 2008 av Snorkefrøken
Leo Skrevet 9. oktober 2008 #16 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg merker det om de slår inn helt feil. Om brokkoli er billigere enn blomkål aner jeg ikke. Jeg har dog aldri opplevd at jeg har kjøpt paprika og betalt for epler, eller kjøpt en kurv med noe og betalt for én kiwi, f.eks. Såvidt jeg vet har jeg aldri betalt mindre enn jeg skal i matbutikken. Jeg er imponert! Du aner ikke hva ting koster, men du vet likevel at du alltid har betalt mer enn du skal! Det jeg lærte som butikkansatt var at når man jobber i en slik jobb har man på ingen måte lov å gjøre menneskelige feil. Man skal kun være roboter som sitter som slaver og mottar kjeft fra sure kunder selv om man gjorde alt man kunne for å skape god stemning med et smilende "Hei!" i begynnelsen. De som klager over at kassedamer osv er så sure...de har aldri jobbet i butikk før og vet ingenting om hvor mye dritt man kan få i løpet av en dag. Ufortjent. Det fikk jeg med meg også i min karriere i den bransjen... Nå om dagen er det jo slik at de som har tapt 250.000 på børsen den dagen, kan finne på å "klikke" på en tier i kassen i matbutikken. Lurer på hvem det sier mest om...
Pingting Skrevet 9. oktober 2008 #17 Skrevet 9. oktober 2008 Nå har jeg nettopp kommet hjem fra butikken. Så ser jeg på kvitteringen, ettersom jeg fører regnskap. Da ser jeg at nå har de i butikken slått inn feil vare IGJEN. Jeg kjøpte to klementiner. Men det står ikke noen klementiner på min kvittering, det står "kurv med nektariner", 29,90 kr. Altså har jeg betalt 15 kr pr klementin! Det er ikke første gangen slikt skjer. De slår inn brokkoli i stedet for blomkål, gul paprika i stedet for epler (noe som jo blir svindyrt), vårløk i stedet for purre, osv osv. Slik kassen er kan jeg ikke se hvilken vare det er jeg betaler for. Når det er lang kø, og jeg må få varene opp i nett og sekk så fort som mulig før de andres varer kommer nedover båndet, så har jeg jo ikke tid til å sjekke kvitteringen når jeg står i butikken. Hva gjør man i sånne situasjoner? Jeg kan jo ta med meg kvitteringen ned og klage, men jeg kan ikke bevise at det ikke var en kurv med nektariner jeg kjøpte? Når jeg står i butikken og lurer på om jeg har råd til en frukt eller ikke, og står og teller på kroner og øre, er det gresselig irriterende når jeg plutselig betaler mye mer enn jeg egentlig skulle. Jada, det er sikkert småpenger for mange, men ikke for meg... Hjelpes, høres ut som om det er noen skikkelige kløner i nærbutikken din? *sympati* Jeg har jobbet i butikk selv, og vi hadde noen der og som var...mindre begavet... men dette hørtes rimelig ekstremt ut. Det er nok som noen nevnte ovenfor her ikke det at kassereren ikke vet hva det er, men at det er fort gjort å taste feil. (butikken jeg jobbet i hadde veldig like koder for 5-kilos pakker med frosne reker og sånne bittsmå fyrstikkesker. Men den feilen merket jeg ganske fort, hehe) Ta med kvittering og spør om det du betalte for mye tilbake. Jeg hadde glatt gjort det da jeg satt i kassa. Som du sier er det jo ikke nødvendigvis snakk om mye penger, men det er en prinsippsak. Om det viser seg at det er en ansatt som skaper særlig mye feil, så vil jo butikken ta det med opp med h*n. Jeg pleier alltid å sjekke skjermen når jeg står i kassa (om jeg har tid) eller etter at jeg har betalt. Du kan også gå tilbake senere. De fleste butikker vil nok tro deg på ditt ord - tror ikke de mistenker folk for å spekulere i dette og komme i hytt og pine. Og jeg er helt enig med deg - kjempeirriterende. Kjøpte i går en sak som hadde en pris på kr. 35,- på hylla, men så på lappen etterpå at det var slått inn kr. 49,-. Om det var hyllelappen som var feil eller feil i pris som var lagt inn i strekkoden vet jeg ikke, men irriterende likevel selv om jeg selvsagt ikke dør av de kronene. Det med prisforskjeller skjer desverre fordi det skal byttes hyllelapper omtrent hver dag. Strekkoden (som kommer opp i kassa) er alltid "riktig" fordi prisene er lagt inn på nett av butikkjeden sentralt, så fort det skjer endringer vil disse komme opp i kassa. MEN: om det står en annen pris i hylla har du som forbruker krav til å få varen til denne prisen. Så det er det bare å si fra om
Gjest Huldali Skrevet 10. oktober 2008 #18 Skrevet 10. oktober 2008 Denne tråden har jeg tenkt en stund på å lage selv, bare fordi det er sykt irriterende når slik skjer og fordi det er noe som skjer med meg alt for ofte, men nå slipper jeg i hvert fall det Jeg går alltid igjennom kviteringen etter jeg har betalt, og alt for ofte finner jeg små feil. Det kan være at en vare er slått inn to ganger, at en vare har fått en høyere pris enn hva den var priset til inne i butikken osv. Som regel er det snakk om små penger, men fryktelig irriterende allikvel. Jeg sier alltid i fra, men da skaper jeg jo en kø og selv om det ikke er jeg som har gjort en feil syns jeg det ikke er noe artig å klage på 3 kroner. Men tre kroner her og tre kroner der blir mye etter hvert! I en av butikkene like ved meg lurer jeg på om de satser på at kundene ikke merker at de slår inn en vare ekstra eller en høyere pris. Har aldri handlet der uten at jeg har betalt for mye. Sist gang betalte jeg nærmere 30 kroner for mye. Så klart klaget jeg, og jeg fikk pengene tilbake, nå handler jeg ikke der lenger. Er lei av å måtte klage for hver gang jeg handler. Tar jo ekstra tid både for meg, for de andre kundene og for han/hun bak kassa. Vet ikke om det er annet vi kan gjøre enn å fortsette å skjekke kvitteringen etter vi har handlet og klage når vi finner feil. Hvis alle gjør det vil de som jobber i butikken kanskje etter hvert bli mer obs på at de må passe på å slå inn den riktige prisen.
miss_universum Skrevet 10. oktober 2008 #19 Skrevet 10. oktober 2008 Selvfølgelig skal ingen måtte betale mer enn de skal. Men mange gode poeng her, det er bare å gi beskjed. Og ikke vær sur eller kjeft på kassapersonen, hjelper fint lite for noen. Har jobbet i butikk selv, og vet det er mange butikker som slurver fælt med opplæringen av nytt kassapersonell.. Og som en annen sa, det er veldig mange koder og holde styr på, epler i hver sin farge har forskjellig kode osv.. Og er køen lang er det lett å overse at man har gjort en feil. Så som sagt, gå tilbake og si ifra på en kort og fin måte så ordner det seg veldig lett. Selvsagt irriterende, men alle gjør feil av og til, sånn er det bare. Og et lite tips, det er svært ofte mye lettere å (ville) hjelpe kunder som er hyggelige enn de som er sure og vanskelige.... Smil og vær glad, ikke gjør ting vanskeligere enn de må være sier nå jeg
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #20 Skrevet 10. oktober 2008 Ser ikke helt hva TS vil med denne tråden. Er det ikke bare å gå i butikken å si ifra? Håper forresten du ikke kommer til butikken der jeg jobber, det verste jeg vet er sure folk som holder en lang tale over småkroner. Det holder å si: jeg har betalt feil - kan jeg få tilbake pengene mine. Spar den lange tiraden til noe viktig. Det var jo det jeg lurte på: Kan jeg gå i butikken og si ifra, selv om jeg ikke kan bevise at det var klementiner jeg kjøpte og ikke nektariner? Og tydeligvis så kan jeg det, ifølge folket her. Men det var jeg altså ikke sikker på. Ergo spurte jeg. Hvor har du fått det ifra at jeg er sur mot de i kassen? Det har jeg aldri vært, faktisk. Jeg sier alltid hei og smiler når jeg kommer i kassen, selv til dem som ikke gidder å se på meg engang, langt mindre smile. Jeg har heller aldri klaget til dem i den butikken før, til tross for at de har slått inn feil mange mange ganger. Og det blir litt peng etterhvert. Kanskje ikke for deg. Men jeg har ikke så mye penger. Jeg er ung og har nettopp flyttet for meg selv. Jeg sto i butikken og hadde så lyst på druer, men fant ut at jeg ikke hadde råd, for det kostet nesten 20 kr for en kurv. Og når jeg da betaler 30 kr for 2 klementiner, altså mer enn 20 kr enn jeg egentlig skulle betalt, da plager det meg. Men jeg har da aldri tenkt å skjelle ut dem i kassen. Du kan godt la være å automatisk anta jeg er en sånn som er sur mot dem i kassen. For det er jeg ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå