Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #1 Skrevet 9. oktober 2008 Er IKEA kjøkken like bra som de dyrere, norema,kvik,hth osv? Vi skal bytte kjøkken og har sett på IKEA og har kommet opp i 50 000 for ca 14-15 kvm. Da er alt inkl også hvitevarer. Synes det er en veldig god pris. Men er de like god kvalitet på det? Og hvordan er det å sette det opp?
Gjest Portis Skrevet 9. oktober 2008 #2 Skrevet 9. oktober 2008 Har bare gode erfaringen med IKEA kjøkken. Flere jeg kjenner godt har IKEA kjøkken, så jeg har vært med på det meste - sette det opp, montering og bruk av kjøkkenet og har til dags dato ikke sett eller hørt noe negativt om det. Har selv hatt ett IKEA kjøkken og var superfornøyd.
Gjest Ingeniøren Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 Noen av kjedene har modeller med skrog i heltre, som jo opplagt er mer eksklusivt en de vanlige belagte sponplatene. Men da blir jo prisen klart høyere også. De fleste ender jo opp med disse hvite kassene uansett og da er kvaliteten dønn lik. Dørhengsler, kolonialskuffer osv kommer i all hovedsak fra østerriske Blum uansett om du velger HTH eller IKEA så der er kvaliteten lik. Jeg har ingen problemer med å anbefale IKEA-kjøkken. Jeg ville dog tenkt meg to ganger om før jeg hadde kjøpt hvitevarer der. Veldig mange er lite brukervennlige. Innredninger i oppvaskmaskiner som er uhensiktsmessige, platetopper med streker/brytere så svakt markert at det blir ett slit og stekeovner der vifta er dårlig programmert.
Gjest Elastica Skrevet 9. oktober 2008 #4 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg tror IKEA er helt ok med tanke på prisen. Imidlertid tror jeg ikke det er noen tvil om at dyrere merker rent objektivt sett er av bedre kvalitet enn IKEA. Det synes jeg nesten sier seg selv. Jeg ser selv at IKEA har en finish som ikke kan sammenlignes med de dyrere merkene. Dette blir rett og slett en avveining av hva man ønsker å prioritere å bruke pengene sine på.
flickan Skrevet 10. oktober 2008 #5 Skrevet 10. oktober 2008 leiligheten vår hadde IKEA-kjøkken før vi kjøpte det, og det er fortsatt like fint etter 3 år. Har ingenting å utsette på det. Har også stekeovn derfra, også den er helt super. Kan ikke si jeg hr lagt merke til noe dårligere finish her enn hos dyrere kjøkken heller, men til syvende og sist det blir jo en prioriteringssak. Om jeg noen gang skal pusse opp kjøkken, og ikke har ubegrenset med penger, så vil jeg uten tvil velge IKEA. Man har da nok å bruke penger på.
Gjest Elastica Skrevet 10. oktober 2008 #6 Skrevet 10. oktober 2008 leiligheten vår hadde IKEA-kjøkken før vi kjøpte det, og det er fortsatt like fint etter 3 år. Har ingenting å utsette på det. Har også stekeovn derfra, også den er helt super. Kan ikke si jeg hr lagt merke til noe dårligere finish her enn hos dyrere kjøkken heller, men til syvende og sist det blir jo en prioriteringssak. Om jeg noen gang skal pusse opp kjøkken, og ikke har ubegrenset med penger, så vil jeg uten tvil velge IKEA. Man har da nok å bruke penger på. Vi har ett kjøkken med Ikea, og ett med Marbodal. Jeg har forsåvidt heller ikke noe å utsette på Ikea-kjøkkenet, og synes det absolutt innfrir forventningene i forhold til prisen. Imidlertid er det ikke vanskelig å se at det er bedre kvalitet over Marbodalkjøkkenet. Det virker mer solid, det er overhodet ikke skranglete, slik Ikea-kjøkkenet kan virke når det sammenlignes på nært hold, og det har en finere finish enn Ikea-kjøkkenet. Videre har er selve skapstammen mye finere hos Marbodal. Men som sagt, i forhold til pris er Ikea helt topp, og jeg ville ikke nølt med å velge det dersom jeg måtte prioritere strengt. Nå er jeg imidlertid veldig glad for at jeg kan ha et annet kjøkken enn Ikea.
Gjest New Dawn Skrevet 11. oktober 2008 #7 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg bor i mitt andre hus med Ikea-kjøkken og kunne ikke tenkt meg å velge noe annet. Det er fordi det er SÅÅÅ vanvittig stor forskjell i pris på Ikea og de dyrere kjøkken-løsningene at jeg prioriterte helt annerledes da vi bygde drømmehuset vårt for noen år siden. Men jeg hadde snekker som satte opp alle modulene og han bygde inne diverse utstyr og vitrineskap, ol .. slik at kjøkkenet idag fremstår som både rent, fint og eksklusivt .. Hvitevarer har jeg valgt i et dyrt merke og alle soklene er bygget av snekker slik at jeg skulle få like og solide sokler på hele kjøkkenet mitt. Skrogene, dørene, hengslene og skinnene på Ikea-kjøkken er utrolig bra og de har garantier som gjør at det er et av de enkleste stedene å få nytt dersom noe skulle gå istykker. Nå forstår ikke jeg helt den oppramsingen til TS her .. for Kvik er vel et billigkjøkken? Jeg fikk mitt Ikea-kjøkken for 48.000,- - inkl. snekkerarbeid, prisen jeg fikk for samme løsning hos HTH var nærmere 200.000,- - da var ikke valget så vanskelig for oss. Hvitevarer kom i tillegg begge steder.
Ciara Skrevet 11. oktober 2008 #8 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg har vært veldig fornøyd med Ikea-kjøkken. Jeg skal derimot aldri ha vask derfra, heller ikke kraner og hvitevarer.
Fat Sally Lee Skrevet 11. oktober 2008 #9 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg er utrolig fornøyd med mitt IKEA kjøkken, og i forhold til prisen er det virkelig helt topp, kunne ikke bedt om noe mer. Men det er nok ingen tvil om at vi hadde fått et enda finere kjøkken dersom vi var villige til å betale fire ganger så mye for det, - men fire ganger så bra er virkelig ikke f.eks et Marbodal-kjøkken! Så relativt sett i forhold til prisen får man mest for pengene hos IKEA. Jeg vil, i likhet med flere i tråden her, anbefale å styre unna kranene fra IKEA. Det er det eneste jeg ikke er førnøyd med, og vurderer å bytte ut. Vi valgte kjøle- og fryseskap fra IKEA/Whirpool, og er godt fornøyde med det. Andre hvitevarer kan jeg ikke uttale meg om, annet enn at jeg synes de var mindre pene å se på, og derfor valgte vi å kjøpe hvitevarer et annet sted (målene er omtrent standard, så det var ikke noe problem å bygge inn stekeovn, platetopp og microbølgeovn kjøpt et annet stad). Jeg vil absiolutt anbefale IKEA-kjøkken, selv om jeg var skeptisk selv før vi fikk prøvd!
Gjest Elastica Skrevet 11. oktober 2008 #10 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg er utrolig fornøyd med mitt IKEA kjøkken, og i forhold til prisen er det virkelig helt topp, kunne ikke bedt om noe mer. Men det er nok ingen tvil om at vi hadde fått et enda finere kjøkken dersom vi var villige til å betale fire ganger så mye for det, - men fire ganger så bra er virkelig ikke f.eks et Marbodal-kjøkken! Så relativt sett i forhold til prisen får man mest for pengene hos IKEA. Nei, Marbodal var langt rimeligere enn Ikea-kjøkken ganger fire. Marbodal var ikke engang dobbelt så dyrt. Jeg synes likevel det er langt finere enn Ikea-kjøkkenet. Det er en finere finer, hengslene er mer solide, stammen kan ikke sammenlignes osv. (Vi har altså begge typer kjøkken i to forskjellige rom, så det er lett å sammenligne.) Men for all del, Ikea er absolutt konkurransedyktig på kvalitet i forhold til pris. Hvis jeg skal gange med fire må det bli et Unoform-kjøkken, jeg tror ikke det finnes noe finere enn det.
Fat Sally Lee Skrevet 11. oktober 2008 #11 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg aner ikke priser på Marbodal-kjøkkener, men noen nevnte 200.000 kr vs. 48.000 kr her et sted. Var visst HTH-kjøkken det var snakk om i den sammenheng. Beklager.
Muffinsdilla Skrevet 11. oktober 2008 #12 Skrevet 11. oktober 2008 IKEA kan absolutt anbefales! Eneste bakdelen er hvis man har et kjøkken hvor det trengs mange spesialtilpasninger. Da er det enklere fra et annet merke som kan ordne mål og løsninger som ikke er helt standard. Men som sagt, IKEA er supert!
Gjest Gaby Skrevet 11. oktober 2008 #13 Skrevet 11. oktober 2008 Benkeplater i heltre, vask, blandebatteri og hvitevarer er det man bør styre unna på Ikea. Når det gjelder pris er Kvik og Ikea veldig lik i prisen på skrog, Kvik ligger litt høyere på de tingene jeg nevnte innledningsvis.
Bekkis Skrevet 11. oktober 2008 #14 Skrevet 11. oktober 2008 Hadde Ikea kjøkken den gang jeg bygde nytt hus, og var veldig fornøyd med det, både utseendemessig og kvaliteten. Men tror nok de typiske kjøkken kjedene har en litt kvalitetsforskjell. Har bestilt kjøkken nå til ett oppusningsprosjekt vi holder på med nå. Fant en nyetablert kjøkkenkjede, som tar inn kjøkken fra Polen (vet det er flere av de rundt om), veldig prisgunstige og virker som om de har en veldig god kvalitet, mange flotte løsninger og de spesialtilpasser. Har vært og målt hos oss 2 ganger for å ha alt eksakt. Blir ett ganske stort kjøkken, og betaler 50 000 kr for det. dette er inkl. en dyr ventilator, benkeplate, blandebatteri, vask, spesialtilpassede håndak, lys, skaper og dører med "lokke"mekanisme, og diverse innmat. Alt komplett ferdig.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #15 Skrevet 17. oktober 2008 Hei! Du kan få et "billig" kjøkken fra HTH, Marbodal, Kvik, Aubo o.l. også. Prisene varierer på frontene og innmaten. Så du kan få et kjøkken som har god kvalitet i skroget, men kanskje ikke de mest spennende finessene i innmaten. Hvis du går til en forhandler og gir de et budsjett kan du selv se hva du får for 50.000,- Men husk at kjøkkenet må være praktisk i forhold til hyller, kurver, skuffer o.l. Kolonialskuffer fordyrer en del i forhold til vanlige små skuffer f.eks., men om dette er noe du ønsker kan det være verdt å prioritere det. Hadde jeg vært deg ville jeg sjekket litt mer rundt før jeg bestemte meg. Jeg har selv IKEA kjøkken og merker godt at uttrekkbare hyller o.l ikke er av topp kvalitet, men helt greit. Samtidig er også skrogene av litt svakere kvalitet i forhold til motstand mot vann o.l. Hvitevarene er jeg ikke fornøyd med, stekeovnen streket etter 6 år. Koketoppen har falt ned på midten, så det å steke pannekaker f.eks funker heller dårlig da de blir tykkere på den ene siden Hvitevarer ville jeg kjøpt hos en forhandler som spesialiserer seg mer på sånt. Vasken er også vanskelig å holde ren da den ble fort ripete. En annen dum ting er at fronten jeg har, har gått ut av sortiment. Jeg trenger å bytte en dør som har svellet, men får altså ikke tak i samme dør lenge. Selv om kjøkkenet bare er 6 år gammelt. Det er som regel mulig å få det laget hos andre forhandlere som spesialiserer seg på sånt. Men det er absolutt en prioriteringssak, jeg ser den... men det siste jeg ville spart inn på er kjøkken og bad. Det er såpass viktige rom som må fungere. Og da er det synd om det ikke holder mål... lykke til med valget!
Majabeth Skrevet 19. oktober 2008 #16 Skrevet 19. oktober 2008 Jobba på en kjøkkenfabrikk før, og der fikk vi ofte henvendelser fra folk som hadde kjøpt Ikea-kjøkken. Det gikk på alt fra tilpassing av benkeplater (de hadde kutta benkeplatene selv, og det er ikke alltid like enkelt for enhver å gjøre), hjelp til mangler og diverse andre ting. har inntrykk av dersom du har et kjøkken som trenger forskjellige tilpassinger er det best å kjøpe fra de litt dyrere leverandørene. Vi spesialtilpasset flere skap for at det skulle passe inn på kjøkkenet (endra høyde, bredde). Det er ikke like fint på et kjøkken dersom du må ha en foring på nesten 10 cm på enden bare for at det ene skapet ikke kunne bli bredere. Det er ikke bare-bare å ombygge et skap for man må omprogrammere på maskiner, og alt skal stemme på mm til slutt. Det er også viktig at dørene f.eks harmonerer med resten av kjøkkenet til slutt. Altså at fronene på skapet ikke er skjeve i forhold til resten. Vi har også levert kjøkken med helfinerte skrog (samme farge på skrogene som på frontene), vi leverte kjøkken med bare spesialhøyde på skapene pga takhøyde... Ikea-kjøkken er helt sikkert gode kjøkken, men velger du en dyrere leverandør, kan du få tilpasset kjøkkenet til å passe akkurat DEG. Det er ikke sikkert alle er så opptatt av detaljene, men jeg vet at jeg legge veldig merke til finishen på et kjøkken når jeg er på besøk hos folk Men det er kanskje bare meg...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå