Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskrifta forteller, er jeg lærervikar (nyutdannet, men "godt voksen"). I senere tid har jeg tatt sporadiske vikartimer på flere forskjellige skoler i nærheten, og jeg elsker å undervise.

Men tror dere det lønner seg å satse alt på en skole - og å si fra at "det er dere jeg prioriterer heretter" - eller fortsette å farte fra skole til skole, og svare ja til den første som ringer? Jeg får mer enn nok vikartimer med å farte fra skole til skole - er ikke "lat" og arbeider mye.

Jeg er svært usikker. Målet er jo fast lærerjobb - det er det jo ingen tvil om.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

altså, du tjener på å jobbe på fler forskjellige. men kutter du ut alle og holder deg til en vil du jo ikke fylle opp jobbkvota di...

du tjener jo ikke noe mer på å holde deg til en skole, ihvertfall ikke slik jeg ser det.. regner ikke med at det er sykdom der hver dag, eller i nærheten av dette.. men du kan jo si ifra at dersom det er no langtids sykdom eller sykemelding så kan de gjerne si i fra om dette, så er du "bestilt" denne tiden eller den tiden de tror vedkommende er borte der (hvis det er en skole du liker best)

for alle skjønner jo at du må ha fler skoler å jobbe på så lenge du ikke har fast noe sted. du må jo livnære deg selv du også :)

Skrevet
for alle skjønner jo at du må ha fler skoler å jobbe på så lenge du ikke har fast noe sted. du må jo livnære deg selv du også :)

Jeg skjønner ikke det. ;)

Jeg har selv jobbet som lærervikar i to år. Jeg startet med tre skoler, men oppdaget snart at jeg ble rotløs på den måten. Det var greit helt i starten, de første par månedene, sånn at skolene får se at man er seriøs og pålitelig. Etter det holdt jeg meg til en skole, det ble mer enn nok jobb der. Og siden jeg var lojal mot denne skolen fikk jeg etterhvert vikariater av lengre art. Jeg tjente på dette i lengda. Mens andre jeg kjenner som løp fra skole til skole brukte mye lenger tid på å få innpass og muligheten til å få lengre vikariater.

Skrevet
regner ikke med at det er sykdom der hver dag, eller i nærheten av dette.. men du kan jo si ifra at dersom det er no langtids sykdom eller sykemelding så kan de gjerne si i fra om dette

Du har ikke jobbet på en skole noengang, har du?

På en skole med 20-30 lærere er det ofte noen som er borte. Noen er borte en dag, andre er borte ei uke. Det er egen sykdom. Så er det barnas sykdom, som gjør at lærerforeldrene blir hjemme. I tillegg er det stor kursvirksomhet på norske skoler i dag. Pga kunnskapsløftet er det mange lærere som går på kurs for å heve egen kompetanse. Dette kommer i tillegg til den type kurs og seminarer som alltid har vært der.

De fleste skoler av en viss størrelse trenger minst en vikar hver eneste dag, ofte flere vikarer hver dag.

Skrevet

Enig med frk her; sambo har vært vikar på samme skolen i litt over halvannet år nå, og han har fått flere tilbud om lengre vikariat/egne klasser, dessverre har han ikke hatt tid fordi han går på skole selv. Tror i alle fall det er større sjanse for å bli spurt om dette om man holder seg til én skole, men om du må være på flere for å tjene noe i det hele tatt så blir det en sjanse du kanskje ikke tør ta...

Skrevet

Jeh jobber på en skole - og en del av jobben har vært å ha ansvar for vikarer. Vikarer som jobber på flere skoler, og som man derfor ofte får "nei, beklager men jeg kan ikke jobbe i dag" - blir ofte nedprioritert på ringelista. Man har rett og slett ikke tid og ressurser til å ringe til disse hver gang - til slutt blir det til at man tar dem fram når det er absolutt krise.

Hvis jeg var deg, ville jeg ha prioritert en skole - hvor jeg trivdes og hvor jeg visste at de andre lærerne likte meg og syntes at jeg gjorde en god jobb. Vær lojal mot den ene skolen, og du vil etter hvert få masse jobb - sannsynligvis mer enn du klarer. Det er mangel på lærervikarer (vikarer til å jobbe med barn i det store og hele) - så skolene verner om de de har på lista. Og har du først vært vikar på et sted i et par år - så kan det fort lønne seg når det kommer til ansettelser. Man velger oftest de man kjenner og som man vet hva står for.

Skrevet
Jeh jobber på en skole - og en del av jobben har vært å ha ansvar for vikarer. Vikarer som jobber på flere skoler, og som man derfor ofte får "nei, beklager men jeg kan ikke jobbe i dag" - blir ofte nedprioritert på ringelista. Man har rett og slett ikke tid og ressurser til å ringe til disse hver gang - til slutt blir det til at man tar dem fram når det er absolutt krise.

Hvis jeg var deg, ville jeg ha prioritert en skole - hvor jeg trivdes og hvor jeg visste at de andre lærerne likte meg og syntes at jeg gjorde en god jobb. Vær lojal mot den ene skolen, og du vil etter hvert få masse jobb - sannsynligvis mer enn du klarer. Det er mangel på lærervikarer (vikarer til å jobbe med barn i det store og hele) - så skolene verner om de de har på lista. Og har du først vært vikar på et sted i et par år - så kan det fort lønne seg når det kommer til ansettelser. Man velger oftest de man kjenner og som man vet hva står for.

Enig enig enig!

Gjest annemarie
Skrevet

Er også enig med gyda.

Er selv lærervikar på 3.året ved en og samme skole. Startet opp med få timer og idag må jeg si nei til flere timer.

Folk blir syke, har barn som er syke, de skal på rehab, de skal på kurs, etterutdanning, velferdspermisjon - you name it - og det har bare ballet på seg.

Har også følelsen av at jeg er godt likt, og jeg står nå øverst på vikarlista, har jeg sett. Hehe, hvilken forfremmelse.- (Men jeg driver også med andre ting ved siden av da.)

Skrevet

Sier meg enig med flertallet her!

Jeg skulle bare jobbe "litt" på skolen der min mor jobber, og endte opp med å jobbe så godt som full tid. Det er alltid noen som er syke eller borte av andre grunner, så i løpet av en måned hadde jeg maks en-tre fridager. Lurer på hvorfor skolene ikke bare ansetter faste vikarer, det hadde spart dem for mye bry. Og en sånn stilling kunne jeg faktisk tatt, men ringevikar ble for dårlig betalt og for ustabilt for meg i lengden. Men mens jeg jobbet der, var jeg som sagt aldri arbeidsløs :) Jeg fikk også større ansvar etterhvert, var klassestyrervikar for flere klasser i lengre perioder. Så jeg tror det er smart å holde seg til en skole. Da får du det sosiale også (jeg var innbudt på både påskelunsjer og julebord). Hvis det mot formodning skulle vise seg å være for lite jobb på den skolen du velger, så kan du jo begynne å jobbe på flere igjen? Lykke til da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...