Gå til innhold

Hva er sunnest? Melk eller juice?

Anbefalte innlegg

Skrevet
jeg bare påpeker at det kanskje ikke er helt meningen at vi skal drikke det.

Menneskets aller første føde, morsmelk, er jo animalsk, noe som tyder på at spedbarn trenger stoffer fra animalsk føde. Derfor bør også den faste føden man introduserer etterhvert også inneholde animalske produkter av noe slag.

Sannelig vet jeg hva det er meningen at vi skal spise og drikke. Mitt umiddelbare svar på dette vil være planter som vokser rundt oss, og fisk og dyr som lever i vann og skoger i nærheten, samt produkter fra disse, som fiskerogn, melk, egg, osv.

Melkeprodukter (spesielt fra ku, geit og sau), har vært en del av menneskers kosthold i titusenvis av år. Det finnes ingen kulturer som ikke har melk og/eller fisk og/eller kjøtt som en del av sitt tradisjonelle kosthold. Alle indiske vegetariske dietter inneholder en god del melkeprodukter. Den strengeste av dem, som jainistene følger, tillater også melk. Basert på dette vil jeg si at jo, det er meningen at vi skal spise melkeprodukter. Hvorvidt det er bra for oss å drikke pasteurisert og homogenisert kumelk, er en helt annen sak. Det kan godt være at det kan ha uheldige konsekvenser, det vet jeg ikke så mye om. Men det at melkeprodukter i andre former er bra for oss, er hevet over enhver tvil.

Det begynner å bli en stund siden vi fant på å nyttiggjøre oss melk fra husdyr, og siden mange av oss på denne kanten av verden har en genetisk variasjon som gjør at vi tåler melk også i voksen alder kan man nesten begynne å tro at det faktisk ER meningen at vi skal drikke det.

Enig.

Hvilket alternativ som er "best" kommer jo helt an på kostholdet for øvrig. Selv spiser jeg mye frukt, men sjelden/aldri kjøtt (alle typer egentlig) og ost feks. Også grønnsaker blir det desverre fint lite av for tiden. Så da er melk et bedre alternativ for meg enn juice (siden jeg spiser mye frukt fra før). Fra melka får jeg kalsium og proteiner, som jeg helt klart får for lite av uten melk.

Godt poeng.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Menneskets aller første føde, morsmelk, er jo animalsk, noe som tyder på at spedbarn trenger stoffer fra animalsk føde. Derfor bør også den faste føden man introduserer etterhvert også inneholde animalske produkter av noe slag.

Det finnes mange sunne og friske vegetariske og veganske barn, så at man er avhengig av å spise animalsk i oppveksten er vel ikke helt riktig. Det følger ikke automatisk at vi må ha kumelk som voksne siden vi trengte melka til mor som spedbarn. Det blir en litt for tynn konklusjon.

Ellers så kan jeg vel neppe påstå at melk er skadelig ernæringsmessig eller direkte usunt i moderate mengder. Men siden det faktisk krever en del av dyra vi utnytter er det ikke dumt å vurdere det etiske aspektet med melkedrikking.

Skrevet
Det finnes mange sunne og friske vegetariske og veganske barn, så at man er avhengig av å spise animalsk i oppveksten er vel ikke helt riktig. Det følger ikke automatisk at vi må ha kumelk som voksne siden vi trengte melka til mor som spedbarn. Det blir en litt for tynn konklusjon.

Innlegget mitt var en reaksjon på ditt utsagn om at vi kanskje ikke er ment å skulle drikke melk. Er det én ting som er sikkert når det gjelder hva vi er ment å skulle spise eller drikke, så er det at vi er helt avhengige av å innta animalske proteiner og fett de første månedene av livet. Det var det jeg mente om at melkefett og melkeproteiner kan ses på som en naturlig del av menneskers kosthold.

Jeg mener at vi er ment å skulle spise mat som er bra for oss og som holder oss friske. Dette kan være vegetarkost, eller det kan være et kosthold som også inkluderer fisk, kjøtt, og skalldyr og det kan definitivt inneholde melkeprodukter. Så lenge maten er sunn og bra for kroppen er det vel likegyldig hva man mener at vi fra naturens side er ment å skulle spise. Dessuten: Hvis man tar utgangspunkt i hva ville dyr spiser, utgår grønnsakswok, surkål, pizza, soyaburgere, pommes frites, sauser og krydder, og selvsagt all varmebehandlet mat. Det å avfeie melk fra kyr, hester, sauer og geiter med bakgrunn i at det bare er mennesker som drikker melk fra andre dyr blir slik sett meningsløst, med mindre man agiterer for raw foodism.

At barn vokser opp med et lakto-ovo-vegetarisk kosthold ser jeg bare ett problem med, nemlig fraværet av marine omega 3-fettsyrer som er veldig viktige for blant annet hjernens utvilkling. Et vegansk kosthold er jeg mye mer skeptisk til, idet barn som vokser og utvikler seg trenger mye proteiner og kalsium, noe det av åpenbare årsaker finnes mindre av i et vegansk kosthold enn i lakto-ovo-vegetarisk eller i et kosthold som også inkluderer fisk og kjøtt.

Ellers så kan jeg vel neppe påstå at melk er skadelig ernæringsmessig eller direkte usunt i moderate mengder. Men siden det faktisk krever en del av dyra vi utnytter er det ikke dumt å vurdere det etiske aspektet med melkedrikking.

Det er en helt annen sak. Jeg synes at alle plikter å sette seg inn i hvordan maten man spiser blir produsert.

Skrevet

Juice er definitivt sunnest.

Skrevet
Så lenge maten er sunn og bra for kroppen er det vel likegyldig hva man mener at vi fra naturens side er ment å skulle spise.

Et meget godt poeng. Jeg er ikke en person som på død og liv skal ha alt mulig mest mulig naturlig. Men jeg synes det grenser til absurd å drikke et annet dyrs morsmelk. Uansett er det det etiske jeg er mest skeptisk til ved inntak av melkeprodukter.

Sånn litt på siden: Det går an å få marine omega 3-fettsyrer gjennom algetilskudd. Da får man også i seg DHA. Jeg mener ellers at man nok må være veldig påpasselig med barn som spiser vegansk, men tviler ikke på at det er mulig å få til forsvarlig.

Skrevet
Et meget godt poeng. Jeg er ikke en person som på død og liv skal ha alt mulig mest mulig naturlig. Men jeg synes det grenser til absurd å drikke et annet dyrs morsmelk.

Da er vi uenige. Jeg synes ikke det er det minste absurd å drikke andre dyrs morsmelk, og det er da også noe som har foregått i mange kulturer over hele verden i tusenvis av år.

Men jeg forstår allikevel godt at et slikt syn kan bidra til å ønske å drikke minst mulig melk. Jeg har en lignende tankegang selv - ikke når det gjelder melk, men når det gjelder kunstig mat. Jeg foretrekker å spise mat som er laget fra grunnen av rene råvarer som er så naturlige som mulig. Derfor, dersom noen hadde klart å fremstille en sunn matvare som var kunstig på noen måte, ville jeg ikke kjøpt det selv om det hadde blitt bevist fra alle mulige hold at den var sunn. Det strider rett og slett mot tankegangen jeg har om mat og hva jeg ønsker å spise. Av samme grunn kommer jeg aldri til å kjøpe ting som vegefarse eller soya"melk". (Dessuten synes jeg at slike erstatningsprodukter signaliserer at et kosthold egentlig inneholder kjøtt og melk, og at de som avstår for å spise ekte vare trenger erstatninger.)

Uansett er det det etiske jeg er mest skeptisk til ved inntak av melkeprodukter.

Som sagt, det blir noe helt annet. :)

Sånn litt på siden: Det går an å få marine omega 3-fettsyrer gjennom algetilskudd. Da får man også i seg DHA.

Det visste jeg faktisk ikke. Men det høres flott ut!

Og nå har jeg sporet av tråden ytterligere. :fnise: For å komme tilbake på rett spor: Jeg er helt enig i Gl@mb@bes innlegg. Det er helheten i kostholdet som teller, og ikke enkeltbestanddeler. Hva som er sunnest kommer altså an på hva resten av kostholdet består i.

Skrevet
Av samme grunn kommer jeg aldri til å kjøpe ting som vegefarse eller soya"melk". (Dessuten synes jeg at slike erstatningsprodukter signaliserer at et kosthold egentlig inneholder kjøtt og melk, og at de som avstår for å spise ekte vare trenger erstatninger.)

For noe tull. Å spise soya og drikke soyamelk betyr ikke at man trenger en erstatning for kjøtt. Og kjøtt er ekte vare? Hva nå det betyr.

Jeg spiser soyaburger, jeg spiser ikke det fordi jeg vil ha en erstatning for hamburger, jeg spiser det fordi det er godt. Noen gjør sikkert det, selv har jeg aldri hørt om dem.

Ser det var din mening, svarte for det.

Skrevet
For noe tull. Å spise soya og drikke soyamelk betyr ikke at man trenger en erstatning for kjøtt. Og kjøtt er ekte vare? Hva nå det betyr.

Jeg spiser soyaburger, jeg spiser ikke det fordi jeg vil ha en erstatning for hamburger, jeg spiser det fordi det er godt. Noen gjør sikkert det, selv har jeg aldri hørt om dem.

Ser det var din mening, svarte for det.

Ja nettopp, det er min mening. :) For meg signaliserer slike produkter det jeg sa, jeg skrev ikke at dette er en universell sannhet.

Gjest epsilon
Skrevet

Juice er veldig "inn" og "trendy" og "hot" og frukt er bra og 7 om dagen og antioksidanter og alt det der. Medias holdning til dette er noe en må ta HENSYN til og ikke noe man bør stole blindt på. MELK selger ikke magasiner! Ikke i år iallefall. Juice er kanskje sunt, men i små doser. Alt du drikker over 1,5 dl med appelsinjuice er fullstendig overflødig og gir syreskader i lever, nyrer samt på tennene. Juice inneholder sukker naturlig (mer enn melk) selv om det ikke er tilsatt. For å få med maksimalt med mineraler og vitaminer, samt fiber bør du spise hel frukt, eller juice med fuktkjøtt. Antioksidanter er bra med juice :D

Det jeg vil fram til er at du som spiser poteter og brokkoli til middag, ikke TRENGER juice til frokost. Behovet er der ikke, rett og slett.

Melk er bra, og det skumle mettede melkefettet viser seg ikke å være spesielt farlig delvis fordi fettet er kortkjedet. Mye tyder på at ulike fettsyrer har ulike egenskaper, på samme måte som vitaminer.

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/20/504070.html

ett glass melk og ett glass juice kanskje?

Jeg tenker som så at det sunneste er å nyte måltidet, uansett hva man drikker/spiser, men vann er jo aldri en dum idè...

Mitt budskap er: IKKE STOL BLINDT PÅ HVA UKEBLADENE OG MEDIA SIER.

TENK SJÆL, VURDER KILDENE! HUSK AT HELSE ER BIG BUSINESS.

For debattens videre gang vil jeg tilføre følgende:

- SMOOTHIE? hva synes vi om den?

• 4 måneder senere...
Gjest uten melk og gluten
Skrevet
Jeg snakket ikke om vegansk kosthold. Da kan jo man ikke spise meieriprodukter vel?

Meieriprodukter gir ihvertfall en kilde til proteiner. Ikke nødvendigvis melk, men det finnes jo mange andre meieriprodukter.

Og argumentet at alt finnes i andre produkter kan jo sies om juice også. Man kan jo feks spise tomater, eller piller.

Og til deg som sier at melkeproteiner ikke taes opp i kroppen pga magesyre: Mye av kosttilskuddspulver (proteinpulver) benytter seg av myse- og kasein-proteiner. Det er vel udiskutabelt at de faktisk taes opp i kroppen? Myseprotein er kjent for å være veldig lett fordøyelig.

Grunnen til at proteinpulver med melkeprotein tas bedre opp i tarmen er at den er "ferdig fordøyd", dvs at det ikke trengs enzymer for å brute ned proteinene til aminosyrer.

Skrevet
Og hvem har hatt den meningen da? Hvem er det som mener noe om hva mennesker skal spise, og har lagt til rette for dette i naturen?

Det begynner å bli en stund siden vi fant på å nyttiggjøre oss melk fra husdyr, og siden mange av oss på denne kanten av verden har en genetisk variasjon som gjør at vi tåler melk også i voksen alder kan man nesten begynne å tro at det faktisk ER meningen at vi skal drikke det.

Anyways, juice er ikke så uendelig bra, da er det mye bedre å spise frisk frukt. Det er mulig det slår melk.

What, hva mener du med at vi har en genetisk variasjon som gjør at vi tåler melk og gluten i voksen alder. Menneskekroppen har forandret seg 0,02% siden steinalderen!!

Hva med noen av disse symptomene:

Symptomer fra huden (vanligst 60-70%):

- Eksem

- Elveblest

- Kløe i hud og irritasjon rundt endetarmsåpningen

- Ikke spesifikt hudutslett

Symptomer mage:

- Tremåneders kolikk

- Ofte magesmerte hos større barn

- Brekninger, oppkast

- Løs mage, diare

- Blodig avføring

- Refluks (syre og matrester som slår tilbake i spsierøret).

Symptomer fra luftveiene:

- Hoste

- Surkling i brystet, ofte forkjølet

- Astma lignende symptomer

Andre symptomer:

- Dårlig trivsel, barnet er utilpass

- Dårlig vektøkning

- Blodfattig (anemi)

- Allergisk sjokk

Alt dette kommer av at melkeproteinet ikke greier å bli tatt opp i tarmen, det danner da slaggstoffer som gjør at vi ikke greier å ta opp andre næringstoffer i tarmen også.

Skrevet (endret)
Uenig. Bortsett fra B12 er det ingenting i melk man ikke får fra andre kilder.

(Men B12 trenger man tilskudd av som veganer. B12 finnes i bakterier etc i jordsmonnet og på grønnsaker, men siden mennesket er så renslige og hygieniske og ikke lenger trekker røtter rett opp av jorden og gnager dem i seg, får vi ikke i oss B12 fra vegetabilske kilder ;))

Med mindre du er en kalv, vil jeg si juice (uten tilsatt sukker) er best for deg. Masse antioksidanter.

Enig her. Jeg har ikke drukket melk eller spist melkeprodukter på ca 5 år - og kalsiumlageret mitt er på topp.. samme med alle andre vitaminer og mineraler.. så kroppen trenger så absolutt ikke melk.

Er heller ikke noe fare for at veganere skal få i seg for lite kalsium. Brokkoli feks inneholder MYE kalsium.

har også lest et sted at kroppen faktisk ikke klarer å nyttegjøre seg av kalsiumet i melken... er også mye kolosterol i melk...

Jucie har ikke så altfor mye sukker i seg - nektar er noe helt annet. Men varierer etter merke..

Om soyamelk vs kumelk

Norge ligger på toppen av alle tilfeller med benskjørhet eller osteoporose i verden, da vi er blitt oppfordret til å drikke melk, for å få i oss nok kalsium. Stemmer det med at den styrker knoklene og benmassen? For det første øker søtmelk risikoen for forsuring. Særlig melk som er blitt varmet opp (pasteurisert) virker syredannende på kalsiumbalansen i knoklene. For det andre er en stor del av det kalsiumet som finnes i melk bundet til fytater, som kroppen har vondt for å oppta.
Endret av thumbalina
Skrevet
Enig her. Jeg har ikke drukket melk eller spist melkeprodukter på ca 5 år - og kalsiumlageret mitt er på topp.. samme med alle andre vitaminer og mineraler.. så kroppen trenger så absolutt ikke melk.

har også lest et sted at kroppen faktisk ikke klarer å nyttegjøre seg av kalsiumet i melken... er også mye kolosterol i melk...

Stemmer det, vi greier ikke ta opp den kalsiumen i tarmen pga slaggstoffene.

Et paradoks at vi da blir oppfordret til å drikke mer melk for å få mer kalsium, dette bekreftes jo også av at vi i norge ligger på topp i benskjørhet selv om vi drikker MYE melk.

Se på land lenger syd uten melk i kosten, der er historien en annen..

Gjest Gjest_Bille_*
Skrevet
(ingen produkter som heter juice er tilsatt sukker forresten, men mengden vil jo avhenge av type frukt, og vitamininnholdet varierer etter kvaliteten på produktet. Jeg tror ferskpresset juice er sunt, mens billigjuice ikke er spesielt sunt)

Snakk med tannleger så får du vite at juice ikke er bra for tennene! Syren i fruktjuice er like ille for tennene som brus.

Og - det er naturlig sukker i juice, som kcal-messig kan gjøre det samme for kroppen som sukker.

Appelsinjuice og brus inneholder like mange kalorier og nesten like mange gram karbohydrat per 100 g drikke. Forskjellen er at appelsinjuice inneholder fruktsukker som finnes naturlig i appelsin, mens brus inneholder rent sukker, men begge betegnes som karbohydrat.

Jeg drakk alltid juice før til frokost og lunch. Drikker nå vann og har gått ned i vekt!

Skrevet

Juice som er presset selv av frukt/grønnsaker eller juice man kjøper på butikken som må stå kaldt og ikke inneholder sukker er sunt.

Det inneholder masse vitaminer og antioksidanter som er bra for å forebygge sykdommer.

Melk trenger man bare når man er i voksestadiet, for at beinstrukturen skal utvikle seg til å bli sterk og "holde følge" med resten av kroppen som vokser.

Derfor trenger ikke et voksent menneske melk i det hele tatt i tillegg til at det inneholder masse fett (også lett, ekstra lett og skummet melk) som heller ikke er bra for kroppen.

Gjest Gjest
Skrevet
Juice som er presset selv av frukt/grønnsaker eller juice man kjøper på butikken som må stå kaldt og ikke inneholder sukker er sunt.

Det inneholder masse vitaminer og antioksidanter som er bra for å forebygge sykdommer.

Melk trenger man bare når man er i voksestadiet, for at beinstrukturen skal utvikle seg til å bli sterk og "holde følge" med resten av kroppen som vokser.

Derfor trenger ikke et voksent menneske melk i det hele tatt i tillegg til at det inneholder masse fett (også lett, ekstra lett og skummet melk) som heller ikke er bra for kroppen.

Juice er aldri tilsatt sukker, da er det ikke lov å kalle det for juice. Men all juice har fruktsukker i seg, fruktsukker er nemlig en del av frukten juicen lages av.

Gjest Gjest
Skrevet

Ingen av delene er så sunt, og du kan klare deg fint uten begge...juice er det ikke anbefalt å drikke mye av heller..ett glass er mer enn nok.drikk vann.

Skrevet
Juice er aldri tilsatt sukker, da er det ikke lov å kalle det for juice. Men all juice har fruktsukker i seg, fruktsukker er nemlig en del av frukten juicen lages av.

Jo det er det faktisk. :) Det er det som gjør at det meste av juicen du får på butikken er holdbare i flere måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...