Gjest Chrizzy Skrevet 9. oktober 2008 #1 Skrevet 9. oktober 2008 Hva er sunnest, melk eller juice. Eller er det kanskje vanskelig å sette de to opp mot hverandre, som f. eks. å eple og appelsin, at de begge to er bra på hver sin måte? Eller er det kanskje bedre for kroppen med en av de, om du f. eks. måtte velge?
rabagast Skrevet 9. oktober 2008 #2 Skrevet 9. oktober 2008 Begge inneholder både ting kroppen har bruk for, og ting den ikke har bruk for, og ja, det blir litt vanskelig å sammenligne. Bør ikke overdrive noen av delene. Ulike typer juice har selvfølgelig ulike egenskaper - strengt tatt blir vel ulike juicetyper mest som å sammenligne eple(-) og appelsin(juice)... For meg er juice helt klart det sunneste alternativet, fordi jeg har laktoseintoleranse har ikke kroppen min godt av melk og jeg kan bli skikkelig dårlig hvis jeg får det i meg. I tillegg har jeg alltid synes melk er ekkelt og kvalmt (pussig nok nektet jeg å drikke melk lenge før det viste seg at jeg faktisk ikke tåler det, men jeg fikk selvfølgelig bare høre at jeg var en sær unge). Så jeg vil ikke hevde at jeg er nøytral!
mysan Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg tror jeg vil si at juice er sunnere enn melk, såfremt den er laget av frisk frukt og ikke bare konsentrat, og at den ikke er tilsatt sukker. Billige juicevarianter tror jeg ikke er sunne, og uansett skal man ikke drikke for mye juice, pga syreinnholdet.
Gjest Portis Skrevet 9. oktober 2008 #4 Skrevet 9. oktober 2008 Er det ikke like mye sukker i juice som det er i cola? Det er hva kosteksperter går ut å sier iallefall (uten at jeg kan linke til noen kilder her og nå da ) Det inneholder jo veldig mye bra i juice også, men sukkeret trekker det jo en del ned
Kosemose Skrevet 9. oktober 2008 #5 Skrevet 9. oktober 2008 Så sant du ikke har melkeallergi vil jeg tro at melk er sunnere enn juice. Det er masse sukker i juice og masse syre. Hver for seg ikke så bra og i allefall ikke bra sammen.
AnetteR Skrevet 9. oktober 2008 #6 Skrevet 9. oktober 2008 Hjemmepresset juice Her i huset er det dette eller vann det går i til frokost. Det er store kvalitetsforskjeller på kjøpejuice. Jeg trur for eksempel ikke meierienes juice er så ille, men mange billigere typer inneholder like mye sukker som brus.
Supraspinatus Skrevet 9. oktober 2008 #8 Skrevet 9. oktober 2008 Juice er veldig søtt, men det inneholder noen vitaminer og antioksidanter. Juice består hovedsaklig av fruktsukker, som har relativt høy glykemisk indeks. Melk inneholder både proteiner og karbohydrater. Lett-, ekstra lett- og skummet-melk inneholder svært lite fett. Det er så lite at det ikke er en faktor en gang. I tillegg inneholder melk kalsium og mange andre vitaminer og sporstoffer. Kcal-messig så ligger begge rundt det samme (i underkant av 50kcal/100g). Jeg vil påstå melk er den sunneste av de to. Men alt med måte. Man kan like godt drikke vann om man slanker seg. Drikke er en skjult kilde til mange kcal.
Gjest 21 åring Skrevet 9. oktober 2008 #9 Skrevet 9. oktober 2008 Juice er drepen for tennene, og inneholder ofte mye skjult sukker. Melk trenger man strengt talt ikke for noe annet en kalsium (som man like gjerne kan få i seg gjennom ost eller youghurt) og d-vit (som ofte er tilsatt i mulitvitamin tbl). Så juice er ikke sunt i det hele tatt. Og melk er ikke nødvendig. Drikk vann.
Supraspinatus Skrevet 9. oktober 2008 #10 Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Juice er drepen for tennene, og inneholder ofte mye skjult sukker. Melk trenger man strengt talt ikke for noe annet en kalsium (som man like gjerne kan få i seg gjennom ost eller youghurt) og d-vit (som ofte er tilsatt i mulitvitamin tbl). Så juice er ikke sunt i det hele tatt. Og melk er ikke nødvendig. Drikk vann. Er det vitamin D i melk? Trodde det kun var tilsatt i ekstra lettmelk jeg. Og det er ikke bare kalsium man nyttegjør seg fra melk. Vitamin B2, B12, fosfor, jod for ikke snakke om proteiner er og å finne i melk. Jeg vil påstå at meieriprodukter er viktig for de som spiser en kost uten kjøtt og fisk! Endret 9. oktober 2008 av Supraspinatus
Gjest Frosk Skrevet 9. oktober 2008 #11 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg vil påstå at meieriprodukter er viktig for de som spiser en kost uten kjøtt og fisk! Uenig. Bortsett fra B12 er det ingenting i melk man ikke får fra andre kilder. (Men B12 trenger man tilskudd av som veganer. B12 finnes i bakterier etc i jordsmonnet og på grønnsaker, men siden mennesket er så renslige og hygieniske og ikke lenger trekker røtter rett opp av jorden og gnager dem i seg, får vi ikke i oss B12 fra vegetabilske kilder ) Med mindre du er en kalv, vil jeg si juice (uten tilsatt sukker) er best for deg. Masse antioksidanter.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #12 Skrevet 9. oktober 2008 Hvis man spiser andre meieriprodukter mener jeg man ikke trenger "ren" melk - jeg tror også bearbeidede produkter som yoghurt og ost er lettere fordøyelig enn melk, men det er bare en nokså privat teori Både melk og juice inneholder sukker, henholdsvis fruktsukker og laktose. Laktose er mindre sunt enn fruktsukker, og melkeproteinet blir hardt (denaturert) og lite fordøyelig i møte med magesyra. Så det så. Men juice i større mengder er heller ikke bra for tennene, og man får i seg mye sukker om man drikker mye juice. (ingen produkter som heter juice er tilsatt sukker forresten, men mengden vil jo avhenge av type frukt, og vitamininnholdet varierer etter kvaliteten på produktet. Jeg tror ferskpresset juice er sunt, mens billigjuice ikke er spesielt sunt) Selv drikker jeg nesten aldri melk, men bruker det i matlaging, i tillegg til at jeg bruker andre meieriprodukter. Juice drikker jeg i perioder.
Supraspinatus Skrevet 9. oktober 2008 #13 Skrevet 9. oktober 2008 Uenig. Bortsett fra B12 er det ingenting i melk man ikke får fra andre kilder. (Men B12 trenger man tilskudd av som veganer. B12 finnes i bakterier etc i jordsmonnet og på grønnsaker, men siden mennesket er så renslige og hygieniske og ikke lenger trekker røtter rett opp av jorden og gnager dem i seg, får vi ikke i oss B12 fra vegetabilske kilder ) Med mindre du er en kalv, vil jeg si juice (uten tilsatt sukker) er best for deg. Masse antioksidanter. Jeg snakket ikke om vegansk kosthold. Da kan jo man ikke spise meieriprodukter vel? Meieriprodukter gir ihvertfall en kilde til proteiner. Ikke nødvendigvis melk, men det finnes jo mange andre meieriprodukter. Og argumentet at alt finnes i andre produkter kan jo sies om juice også. Man kan jo feks spise tomater, eller piller. Og til deg som sier at melkeproteiner ikke taes opp i kroppen pga magesyre: Mye av kosttilskuddspulver (proteinpulver) benytter seg av myse- og kasein-proteiner. Det er vel udiskutabelt at de faktisk taes opp i kroppen? Myseprotein er kjent for å være veldig lett fordøyelig.
Gjest Frosk Skrevet 9. oktober 2008 #14 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg snakket ikke om vegansk kosthold. Da kan jo man ikke spise meieriprodukter vel? Hm, nei, veganere spiser ikke meieriprodukter. Men du skrev at "meieriprodukter er viktig for de som spiser en kost uten kjøtt og fisk!" - og det gjør jo veganere. Jeg sier bare at meieriprodukter ikke er viktig - for noen.
Supraspinatus Skrevet 9. oktober 2008 #15 Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Hm, nei, veganere spiser ikke meieriprodukter. Men du skrev at "meieriprodukter er viktig for de som spiser en kost uten kjøtt og fisk!" - og det gjør jo veganere. Jeg sier bare at meieriprodukter ikke er viktig - for noen. Ja, ok. Meningen var ihvertfall å inkludere dem som ikke er vegeterianere, men likevel ikke spiser noe mye kjøttprodukter, og ekskludere dem som ikke spiser meieriprodukter. Litt offtopic, men det er jo mye som er viktig for noen, og noe som ikke er viktig for andre. Da ment ut i fra preferanser. Endret 9. oktober 2008 av Supraspinatus
Gjest Caya Skrevet 9. oktober 2008 #16 Skrevet 9. oktober 2008 Uenig. Bortsett fra B12 er det ingenting i melk man ikke får fra andre kilder. (Men B12 trenger man tilskudd av som veganer. B12 finnes i bakterier etc i jordsmonnet og på grønnsaker, men siden mennesket er så renslige og hygieniske og ikke lenger trekker røtter rett opp av jorden og gnager dem i seg, får vi ikke i oss B12 fra vegetabilske kilder ) Med mindre du er en kalv, vil jeg si juice (uten tilsatt sukker) er best for deg. Masse antioksidanter. Dønn enig i denne. Spesielt det siste. Når ble det naturlig å drikke et annet dyrs morsmelk egentlig? (Uten at at jeg ønsker å starte en diskusjon på dette nå).
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #17 Skrevet 9. oktober 2008 Dønn enig i denne. Spesielt det siste. Når ble det naturlig å drikke et annet dyrs morsmelk egentlig? (Uten at at jeg ønsker å starte en diskusjon på dette nå). Hva er det med dere veggiser egentlig? Mener du det er så himla unaturlig å drikke kumelk for oss mennesker , synes du kanskje det er mer naturlig å drikke/spise morsmelk i mat? morsmelk -milkshake?
Gjest Caya Skrevet 9. oktober 2008 #18 Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Hva er det med dere veggiser egentlig? Mener du det er så himla unaturlig å drikke kumelk for oss mennesker , synes du kanskje det er mer naturlig å drikke/spise morsmelk i mat? morsmelk -milkshake? Jeg synes morsmelk er bra for babyer og kumelk er bra for kalver Men nå skal det sies at jeg ikke unngår melkeprodukter fullstendig, jeg bare påpeker at det kanskje ikke er helt meningen at vi skal drikke det. Endret 9. oktober 2008 av Caya
Gjest Elfrida Skrevet 10. oktober 2008 #19 Skrevet 10. oktober 2008 jeg bare påpeker at det kanskje ikke er helt meningen at vi skal drikke det.Og hvem har hatt den meningen da? Hvem er det som mener noe om hva mennesker skal spise, og har lagt til rette for dette i naturen? Det begynner å bli en stund siden vi fant på å nyttiggjøre oss melk fra husdyr, og siden mange av oss på denne kanten av verden har en genetisk variasjon som gjør at vi tåler melk også i voksen alder kan man nesten begynne å tro at det faktisk ER meningen at vi skal drikke det. Anyways, juice er ikke så uendelig bra, da er det mye bedre å spise frisk frukt. Det er mulig det slår melk.
Gjest Gl@mB@be Skrevet 10. oktober 2008 #20 Skrevet 10. oktober 2008 Hvilket alternativ som er "best" kommer jo helt an på kostholdet for øvrig. Selv spiser jeg mye frukt, men sjelden/aldri kjøtt (alle typer egentlig) og ost feks. Også grønnsaker blir det desverre fint lite av for tiden. Så da er melk et bedre alternativ for meg enn juice (siden jeg spiser mye frukt fra før). Fra melka får jeg kalsium og proteiner, som jeg helt klart får for lite av uten melk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå