Gjest TittTitt Skrevet 9. oktober 2008 #1 Skrevet 9. oktober 2008 Skulle instalere Limewire, for å laste ned musikk, men så gikk det ikke før jeg hadde instalert Java. Og no holder jeg på å instalere det.. Hva er Java for noe, og har jeg gjort noe dumt no no? :klø:
Gjest Miley Skrevet 9. oktober 2008 #2 Skrevet 9. oktober 2008 Java er et helt vanlig ufarlig program. Nettbanker bruker også dette.
Gjest TittTitt Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 Java er et helt vanlig ufarlig program. Nettbanker bruker også dette. Åja, oki.. Har dud et også da? Man kan ikke få virus av det? Er så typisk meg å få virus no når jeg har lastet ned dette Java greiene
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #4 Skrevet 9. oktober 2008 Java er et programmeringsspråk. For å kunne kjøre programmer skrevet i Java, må du ha installert et annet program som kan tolke Java-programmer. Det er et slikt program du holder på til å laste ned nå. Det er helt ufarlig.
Gjest Miley Skrevet 9. oktober 2008 #5 Skrevet 9. oktober 2008 Åja, oki.. Har dud et også da? Man kan ikke få virus av det? Er så typisk meg å få virus no når jeg har lastet ned dette Java greiene De fleste har java. Vis ikke får ikke pcen din lest sidekodene på de aktuelle sidene, altså du trenger det. Så ingen fare. Du får ikke virus av java. Det du derimot risikerer å få virus av er Limewire
r2d290 Skrevet 9. oktober 2008 #6 Skrevet 9. oktober 2008 Egentlig er java et programmeringsspråk. Det du snakker om er mest sansynlig Java-script, men det er ikke uvanlig å kalla java-script for java... Det er en del ganger at java er kilden til virus. Nå snakker jeg IKKE om den ekte versjonen av java, men hvis du for eksempel går inn på en userriøs side, kan det hende de ber deg om at du må laste ned java for å kunne se innholdet/filmen på den siden. Så laster du ned java fra den linken som siden forteller om, men som EGENTLIG er knyttet til et virus. Noe annet som er viktig å merke seg, er at det er viktig å holde programmet oppdatert. Gjør det ikke det, kan det hende at det finnes sikkerhetshull som de som lager virus kan bruke til å få virus inn på PC-en din... Og for å være på den sikkre siden: Java kan lastes ned her: http://java.com/en/download/index.jsp
Gjest *.* Skrevet 9. oktober 2008 #7 Skrevet 9. oktober 2008 Tror det ble litt rot med begrepene her. Mulig jeg missforstår hva r2d290 forklarer her men. Java er et programmeringsspråk. Java kan brukes på nettet og på maskinen. På noen nettsider, slik som f.eks. nettbanker, bruker man Java (applet) for innlogging. Det TS laster ned er Java Runtime Environment (JRE) og brukes for at maskinen skal forstå Javakoden (altså programmet), slik at det kjøres. Kort forklart er JRE en tolk. (Java kommer i flere former, men dette var kortversjonen) JavaScript er noe helt annet og har egentlig ingenting med Java og gjøre. JavaScript tolkes og kjøres i nettleseren din (trenger ikke et ekstra program for å kjøre), og brukes som oftest til å gjøre nettsider mer dynamiske/levende. Når det kommer til at man av og til får spørsmål om å godta at noe kjøres / installeres kan dette være flere ting. Det er for mange ting for at jeg gidder å legge ut om det her. Men en grei huskeregel er at om du ikke er 100% sikker på nettsiden du besøker (sjekk URL/adressen nøye), så skal man ikke si ja til noe som helst som skal kjøres eller installeres direkte. Det samme gjelder i slike tilfeller som TS opplevde her. Sjekk hva som må installeres for at programmet skal kunne kjøres. I farta kommer jeg kun på to faste ting som er OK: Java og .NET Framework som begge fungerer som en tolk for programmer. Som Miley sa så er det LimeWire som er den største faren for at TS skal å få virus i dette .
Gjest TittTitt Skrevet 9. oktober 2008 #8 Skrevet 9. oktober 2008 Som Miley sa så er det LimeWire som er den største faren for at TS skal å få virus i dette . Okey, takk for svar =) Så man kan få virus av å laste ned musikk? Kjører no virus program hver dag, og cc-cleaner. Men laster heller ikke så mye ned, bare litt Jeg er redd for å bli tatt for å laste ned
r2d290 Skrevet 9. oktober 2008 #9 Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Du får ikke virus av å laste ned musikk, men det kan hende du er uheldig å laste ned noe du TROR er musikk, men som viser seg å være et virus. Mange virus som skjuler seg bak navn som ser ut som sanger, men som oftest kan du avsløre disse ved å se på filstørrelsen. Virus er som oftest temmelig små... edit: tar selvkritikk når det gjelder at jeg surret med begrepene ista *.* har nok rett i det h*n sier Endret 9. oktober 2008 av r2d290
Gjest TittTitt Skrevet 9. oktober 2008 #10 Skrevet 9. oktober 2008 Okey Jeg sjekker alltid fil str, så det vil nok gå bra! Takker for hjelpen =)
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #11 Skrevet 9. oktober 2008 Okey Jeg sjekker alltid fil str, så det vil nok gå bra! Takker for hjelpen =) Det er også lurt å virussjekke alle filene før du åpner dem. Du kan høyreklikke på en fil og velg "sjekk for virus" e.l.
Gjest Gjest_mari_* Skrevet 11. oktober 2008 #12 Skrevet 11. oktober 2008 Hei, java er et programmeringsspråk, og grunnen til at du må installere java er fordi limewire er et program som er laget i java og trenger derfor bibliotekene til java for å kunne kjøre programmet. Helt ufarlig. Du er altså nødt til å installere dette.
Gjest TittTitt Skrevet 11. oktober 2008 #13 Skrevet 11. oktober 2008 Ja, jeg gjorde det. Ser det av og til popper opp sånn java greier nede i høyre hjørnet:)
Gjest Lommerusk Skrevet 11. oktober 2008 #14 Skrevet 11. oktober 2008 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå