Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #1 Skrevet 9. oktober 2008 Leste at det er lurt å vente og heller legge seg opp litt egenkapital. Har også lest at i tradisonelt attraktive områder, vil ikke prisene falle like mye, for det vil alltid være en liten gruppe spesielt køpesterke som er villige til å betale for store villaer med riktig beliggenhet. Men eg regner med at dette dreier seg om de virkelig lukuskåkene som de annonserer for i DN, Oslo vest osv, i prisklasse type 10 mill og opp, eller er det også mer "vanlige" eneboliger fra 3 mill opp til 6 - 7 mill? Må man være synsk for å spå om dette, elelr er det mulig å forutsi? Ser at meglerne prøver å avdramatisere situasonen, men de tenker jo bare på egen lommebok/obb/provison. Jeg tror ikke at meglerne er verdt å høre på. Hva tror dere?
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #2 Skrevet 9. oktober 2008 Det kommer vel an på flere ting. Om du leier dyrt og virkelig har lyst til, og råd til, å kjøpe, ville jeg vurdert å kjøpe nå selv om prisene kan synke mer. Det forutsetter at du har tenkt å bli boende i den kjøpte boligen noen år. Et tips er å se på bolig som et sted man skal bo og trives over tid, ikke ha som et investeringsobjekt man kjøper og selger annet hvert år... Angående hvilke boliger som ikke kommer til å falle så mye i pris tror jeg ikke det gjelder bare "luksusboliger" (tvert i mot mye usolgt av dette nå) eller leiligheter og hus i sentrale Oslo vest. Andre faktorer som er viktige er vel at de ligger sentralt generelt, at prisnivået ikke er/har vært så høyt at folk ikke har råd til dem nå (f eks er 3-romsleiligheter i ok områder i Groruddalen ganske lavt priset og har hatt ganske liten prisstigning sammenliknet med mange andre områder - jeg tror ikke prisene på disse kommer til å falle så veldig mye) og at det er en attraktiv type bolig (enebolig, rekkehus, tomannsbolig, større leiligheter). Men igjen - det viktigste er at du kan ta deg råd til det du kjøper. Bankene har strammet inn litt på lånevilkårene, så det kan uansett hende du bør spare opp litt egenkapital, og kanskje du får mindre lån enn forventet.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg tror du kan spare store penger på å vente et par år. Nå for tiden er det bare eiendomsmeglere som tror at boligprisene skal stige. Og det sier de alltid, for de vet at 3% meglerhonorar av 1,5 millioner er mer enn 3% av 1,2 milllioner.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #4 Skrevet 9. oktober 2008 Nå blir det rentekutt, og dermed stopper nok prisfallet opp. Ville kjøpt nå jeg. Nå du har sjangs til å gjøre gode kjøp. Mange er villige til å selge til under prisantydning. Det skader iallefall ikke å slenge inn et bud eller to og se om selger aksepterer.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #5 Skrevet 9. oktober 2008 Nå blir det rentekutt, og dermed stopper nok prisfallet opp. Det kan hende, men at vi har hatt gode tider har ikke kun vært pga lav rente. Nå er verdens finansielle situasjon ustabil, på Island har all handel på børsen stoppet, norske kunder får ikke ut pengene i Kaupthing. Selv med lavere rente, så kan det bli dypt problematisk fremover. Kan godt hende nå er et bra tidspunkt å kjøpe på, men jeg ville ikke bannet på at alle problemer er over og at de gode tidene kan begynne. Derimot mener jeg: Har du lyst til å kjøpe, har du råd til å kjøpe (uten å risikere tvangssalg), så kjøp! - Men det bør være et sted du sikter på å bo en stund, slik at du ikke nødvendigvis trenger å selge med tap. Utleieprisene er jo skyhøye nå, så har du et langtidsperspektiv, ville jeg begynt å vurdere uansett.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #6 Skrevet 9. oktober 2008 Nå blir det rentekutt, og dermed stopper nok prisfallet opp. Ville kjøpt nå jeg. Nå du har sjangs til å gjøre gode kjøp. Mange er villige til å selge til under prisantydning. Det skader iallefall ikke å slenge inn et bud eller to og se om selger aksepterer. Vi har ennå ikke sett resultatet av boligprisnedgangen. Tvangssalgstallene stiger for hver dag, det gjør også antall boliger til salgs. Men prisene vil fortsette nedover. Ekspertene har spådd et fall på ti prosent neste år. Dette er uavhengig av om renta settes ned med 0.5 prosentpoeng, som jeg tror skjer neste uke. Renta går opp igjen i januar, og prisene på bolig faller videre. Sitt på gjerdet så sant du ikke har funnet drømmeboligen. Nå lønner det seg å leie, og å ha pengene i banken til 7% rente eller mer...
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #7 Skrevet 9. oktober 2008 Aftenposten har laget en fin oversikt over differansen mellom takst og salgspris i Oslo. Du trenger ikke sitte på gjerdet, du kan by under takst til du tilslutt får aksept hos noen som må selge. Eller kjøpe på tvangssalg, som er nevnt her.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #8 Skrevet 9. oktober 2008 Vi har ennå ikke sett resultatet av boligprisnedgangen. Tvangssalgstallene stiger for hver dag, det gjør også antall boliger til salgs. Men prisene vil fortsette nedover. Ekspertene har spådd et fall på ti prosent neste år. Dette er uavhengig av om renta settes ned med 0.5 prosentpoeng, som jeg tror skjer neste uke. Renta går opp igjen i januar, og prisene på bolig faller videre. Sitt på gjerdet så sant du ikke har funnet drømmeboligen. Nå lønner det seg å leie, og å ha pengene i banken til 7% rente eller mer... Det er det ingen som kan vite. De såkalte ekspertene sier forskjellige ting hele gjengen... Noen mener at prisene kommer til å synke ut året, for så og stige igjen i januar. Jeg ville kjøpt nå. Nå VET man at man kan gjøre gode kjøp. Det kan man ikke vite med sikkerhet fremover.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #9 Skrevet 10. oktober 2008 Det er det ingen som kan vite. De såkalte ekspertene sier forskjellige ting hele gjengen... Noen mener at prisene kommer til å synke ut året, for så og stige igjen i januar. Jeg ville kjøpt nå. Nå VET man at man kan gjøre gode kjøp. Det kan man ikke vite med sikkerhet fremover. Nå tuller du. Det er ingen som sier at prisene vil stige i januar, til og med meglerne er pessimistiske. Man skal absolutt ikke kjøpe NÅ, som du sier. Det gjør man bare om man har funnet drømmeboligen. Nei, vent til neste sommer, da når prisene et bunnivå.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #10 Skrevet 10. oktober 2008 Du bør forresten følge med på arbeidsledighetstall for å finne ut av når det lønner seg å kjøpe, ts.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #11 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg ville kjøpt nå. Nå VET man at man kan gjøre gode kjøp. Det kan man ikke vite med sikkerhet fremover. Jeg ville aldri i livet kjøpt nå, med mindre det som sagt er drømmeboligen og du planlegger å bo der lenge (og du vet at du har råd til det). Men det er sant at ingen kan vite, men prisene stiger ikke plutselig over natten. Jeg ville sittet på gjerdet og fulgt med i markedet. Ser det ut til at det begynner å stige igjen, så kan du jo kjøpe, men det tviler jeg på. Kaupthing-kundene har i dag mistet alle sparepenger over 2 millioner. Det er umulig å vite om det blir siste gang. Med så store uroligheter som vi ser nå, er du rett og slett dum om du kjøper hva som helst nå. Det eneste jeg ville investert i, er som sagt drømmeboligen om jeg hadde råd. Da vil du nemlig vite at du ønsker å bo der gjennom krisen og kun da kan du komme styrket ut på andre siden.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2008 #12 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg tror absoulutt at prisene vil komme til å synke noe mere de neste par årene. I hvert fall er risikoen for det svært høy. Samtidig er renten for innskudd i bank eksepsjonelt god og utlånsrenten fortsatt høy selv om begge vil gå ned. Akkurat nå er det derfor ikke tiden å kjøpe bolig.
Titti72 Skrevet 11. oktober 2008 #13 Skrevet 11. oktober 2008 Det er stor sansynlighet for at prisene skal ned et godt stykke, så hvis du venter i inntil 1 år, så tror jeg du har mye å tjene på det. Det er jo heller ikke sånn at prisene bråstopper og fyker i været igjen, så du rekker å handle før den tid. Jeg vil råde alle 1. gangskjøpere til å vente i det til å lengste, og til å spare penger som bare det i mellomtiden, fram til de skal ut og kjøpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå