Gå til innhold

Fagprøve

Anbefalte innlegg

Gjest Straks helsefagarbeider
Skrevet

Hei,

Jeg skal snart ta fagprøven og da få tittelen helsefagarbeider.

Lurte på om noen kunne fortelle meg litt om denne fagprøven? Er det veldig vanskelig? Gruer meg fælt. Skal det lite til for at en stryker?

Har tatt denne utdannelsen i komprimert løp gjennom kommen, da jeg har jobbet i over 5 år i helsevesenet.

Takk på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet ikke helt hvordan helsefagarbeider er lagt opp, men jeg har fagbrev som omsorgsarbeider, kan jo fortelle litt om det.fagprøven var 3-delt, en dag til planlegging,den neste til gjennomføring og siste dag til evaluering.

-på planleggingsdelen samlet jeg informasjon om brukeren,og brukerens ressurser,(hva h*n klarer selv, familie,interresser osv), behov(fysiske, psykiske,sosiale og åndelige) og tiltak(hva beboeren trenger hjelp til, og hva som skal gjøres, og ikke minst-hvorfor gjør man det.)begrunne, begrunne, begrunne,hvert eneste lille tiltak.begrunnes med fagkunnskaper.det er dette som viser at du er helsefagarbeider, ikke bare en assistent som gjør det du har fått beskjed om.

F.eks: vasker beboer nedentil:forfra og bakover, for å unngå at bakterier kommer fra endetarmen og frem til urinrørsåpningen-kan føre til UVI

lar beboeren vaske ansikt og hender selv(om h*n klarer det) fordi:for å opprettholde brukerens egne ressurser og for at h*n skal oppleve verdighet i situasjonen, styrker selvbildet.

osv...

på gjennomføringsdagen skal du iverksette de tiltakene du har planlagt.Jobb som du pleier.Det er ikke sikkert at alt du har tenkt går som planlagt, men det er dette du har evalueringen til. forklare hvorfor det ikke lot seg gjennomføre, hva du skulle ha gjort, osv.

lykke til:)

• 3 år senere...
Skrevet

Hei,

Jeg skal snart ta fagprøven og da få tittelen helsefagarbeider.

Lurte på om noen kunne fortelle meg litt om denne fagprøven? Er det veldig vanskelig? Gruer meg fælt. Skal det lite til for at en stryker?

Har tatt denne utdannelsen i komprimert løp gjennom kommen, da jeg har jobbet i over 5 år i helsevesenet.

Takk på forhånd.

Har du bestått fagprøven? Skal ha fagprøve snart jeg og. Kan du fortelle hvordan gikk det? Hva spurte de deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...