Gjest Au Skrevet 8. oktober 2008 #1 Skrevet 8. oktober 2008 Nå har jeg kjøpt meg sykkel, og har bare sykla bittelitt på den for jeg fikk så vondt i rompa. Jeg har kjøpt trekk med polstring, så setet er litt bedre enn uten polstring. Men tror ikke jeg sykla mer enn 15 minutter i går (tilsammen!!), og har vondt på innsiden øverst på låra. Regner med at det er noe som går seg til. Sykla ikke i går, og vil ikke gjøre det før jeg ikke har vondt mer, og da må jeg sykle litt og litt til jeg tåler mer. Er det noe jeg kan gjøre for å ikke få så vondt? Eller er det bare områder som ikke er vant med belastning som må herdes litt?
Alice Ayres Skrevet 9. oktober 2008 #2 Skrevet 9. oktober 2008 Nei, nei, nei og nei! Seter med polstring gjør bare vondt verre! Ta dette fra en erfaren sykler. Jeg trodde også at polstring ville hjelpe mot vondt i rumpa, men det er faktisk motsatt. Det eneste som hjelper mot smerter er tid. For meg tok det ca 14 dager å herde rumpa såpass at det ikke gjorde vondt lenger. Kast setet med polstring og kjøp et som er formet slik at det gir deg luft mellom skinkene.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 Du blir sår om du ikke er vant til det. Jeg blir også veldig sår om det er lenge siden sist jeg syklet. Men når man sykler jevnlig, blir kroppen vant til det. Det finnes også sykkelbukser med innlegg, men da ser det ut som om du går med bleier
Kamikatze Skrevet 9. oktober 2008 #4 Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Hei, ja kvitt deg med hele polstringa, om du skal sykle mer enn ti minutter i strekk. Selvsagt må du regne med litt gangsperr, når du begynner å lee på ting du til vanlig ikke leer på. Men dette går seg til. Sykle noen halvtimesturer sånn annenhver og tredjehver dag, og sørg for å gå litt (et kvarter?) etter hver tur. Rumpesmertene er gangsperr de også. Som kommer av at du strammer muskler du knapt visste du hadde : ) Smertene forteller deg at her jobber kroppen med å bygge opp nytt og sterkere vev. Det ideelle setet er smalt, relativt hardt, og støtter deg kun i den lille puta mellom anus og godsakene. Med litt trening herdes dette området, og du vil føle at du seiler på en vind, om sykkel og sete er ordentlig tilpasset din kropp. Dette hjelper de deg med forretninger som selger sykler. Du finner sikkert også mye på bibliotek og gugel, hvis du vil vite mer. Endret 9. oktober 2008 av Kamikatze
TiaMaria86 Skrevet 9. oktober 2008 #5 Skrevet 9. oktober 2008 Dette går over, det er snakk å utrente muskler som blir satt i gang kast hele polstringa vekk vekk vekk, den gjør virkelig vondt verre som andre har sagt her! Jeg har ikke sykla på 3 år nesten, for 14 dager siden MÅTTE jeg en tur på butikken, så det ble en tur på 3 km til sammen med bakker og hauger og det hele. Tok noen dager før alt var i orden å jeg kunne gå normalt uten å ynke meg
Peekaboo Skrevet 9. oktober 2008 #6 Skrevet 9. oktober 2008 Og jeg drister meg til å være fullstendig uenig med de andre her. Jeg elsker mitt brede, polstrede sykkelsete, og klarer overhodet ikke å sykle med disse smale setene. Så folk er forskjellige, du må finne det som passer for deg. Men uansett vil du herdes etterhvert, så det blir bedre!
Gjest Au Skrevet 9. oktober 2008 #7 Skrevet 9. oktober 2008 Ok, da skal jeg ta tiden til hjelp. Jeg kjenner det enda. Jeg synes det nesten er litt skremmende at noen korte prøveturer på sykkel (nærmere bestemt tre turer på totalt 15 minutter tilsammen, over flere timer) kan gjøre så vondt. Dvs. er jo ikke vondt utenom når jeg setter meg på setet igjen, men det holder meg iallefall borte fra sykkelen. Jeg har googla som en gal både før jeg kjøpte sykkel og nå når jeg fikk vondt i rompa, men ville likevel spørre her. Her er forresten et sete jeg fant som ble anbefalt på et sted jeg kom over i googlinga mi: http://www.sellesmp.com/it/default.htm For meg virker det som om avstanden mellom lårene er ganske liten, sånn at jeg på en måte henger på noe bein helt øverst på innsiden av lårene, og ikke sitter på skinkerompa sånn som sikkert normale mennesker skal gjøre. Men jeg skal ta tiden til hjelp. Har forresten også kjøpt meg sykkelbukse. Er det bare polstringa på setetrekket som er lite smart, eller gjelder det samme for sykkelbukse med polstring?
Gjest Grafica Skrevet 9. oktober 2008 #8 Skrevet 9. oktober 2008 Ai, denne kjenner jeg også til, har akkurat begynt å sykle regelmessig etter to år uten sykkel, og setet på den nye sykkelen er mye breiere og mykere enn på den gamle sykkelen... Og jeg likte det gamle setet mitt mye bedre, det var mye deiligere å sitte på
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #9 Skrevet 9. oktober 2008 Dette er jeg og plaget med, men det er definitivt ikke gangsperre. Det gjør vondt i noen "bein" på hver side i underlivet (dårlig på anatomibegrep her ) som gnager når jeg sitter på sykkelsetet. Har prøvd polstrede trekk uten effekt. Har en trimsykkel jeg ikke kan bruke pga dette. Har vondt i et par dager etterpå bare av å sitte på et sykkelsete i 5 min
Kamikatze Skrevet 9. oktober 2008 #10 Skrevet 9. oktober 2008 [...]Her er forresten et sete jeg fant som ble anbefalt på et sted jeg kom over i googlinga mi: http://www.sellesmp.com/it/default.htm For meg virker det som om avstanden mellom lårene er ganske liten, sånn at jeg på en måte henger på noe bein helt øverst på innsiden av lårene, og ikke sitter på skinkerompa sånn som sikkert normale mennesker skal gjøre. Men jeg skal ta tiden til hjelp. Har forresten også kjøpt meg sykkelbukse. Er det bare polstringa på setetrekket som er lite smart, eller gjelder det samme for sykkelbukse med polstring? Det er bare den fremste delen av setet du sitter på. Det skal normalt ikke være kontakt mellom sete og lår/skinker. Kun mellom fremste del av setet, og muskulaturen på "beinet" som jeg nevnte mellom anus og kjønnet. Dette området herdes etterhvert, slik at du kan med letthet sitte på sykkelen i sju åtte timer i strekk. Men det tar litt tid, før du herdes. Tror jeg gikk som en cowboy med balleklem noen tre-fire ganger, før jeg var over kneika. Men ta deg gjerne en dag eller to mellom hver tur, til du er fit for flight. Bredseter er kun egnet til korte turer, fordi de både stjeler kraft, som du ønsker å få til pedalene, og fordi du garantert blir sår og øm på lengre turer. Bredseter er laget for korte turer med gamle damer. Bredseter gir lett gnagsår når de overdrives. Polstret sykkelbukse er helt ok, særlig hvis setet er hardt. Selv liker jeg best at setet har et tynt mykt belegg, som tilsvarer polstringen i buksa. Men det gjør samtidig at setet slites lettere. Unngå uansett sømmer i både sete og bukse, der de kan komme kontakt mellom låra og setet, for da får du garantert gnagsår.
Gjest Tigress Skrevet 12. oktober 2008 #11 Skrevet 12. oktober 2008 Det at du har vondt på innsida av låra tyder på at du har eit for breitt sete foran, altså den delen som er mellom låra dine. Du skal generelt sett ha vekta på sitteknutane dine, som er dei beina du kjenner om du sett deg rett ned på eit hardt golv. Har du sete som er for smalt, får du vekta mellom sitteknutane - det er vondt. Har du sete som er for breitt bak vil du få vekta på utsida, og dermed få dårleg kontakt med pedalane, det er også vondt. Dersom du får mykje vekt på blautdelane, altså ytre kjønnslepper, har du truleg anten for breitt sete foran, eller du har feil vinkel på setet. Setet skal i utgangspunktet vere heilt horisontalt, men får du mykje trykk på kjønnsdelane kan du vippe det litt forover, men berre litt, ellers vil du skli av... Hiv polstra trekk, det er berre tull. Du har skaffa deg ei sykkelbukse, det er ein god start. Det er heilt normalt å ha vondt i ræva, på sitteknutane, før du venjer deg til det, men det er berre på beinet du skal ha vondt, ikkje foran. Også erfarne syklistar får vondt i ræva på våren dersom dei ikkje har haldt syklinga vedlike gjennom vinteren. O det kan ta mykje prøving og feiling før du finn ein bra sal. Dersom du synest det er kjipt med trong bukse finnest det fine dobbeltbukser å få tak i - vanlige vide bukser med ei tynn sykkelbukse inni - supre til sykkelpendling og slikt når ein gjerne vil kunne sjå normal ut sjølv om ein syklar. Jau, og ikkje bruk truse under sykkelbuksa, det er ein snøgg veg til vondt overalt, og treng du litt ekstra skydd kan det vere fint med litt silikonbasert glidemiddel. Etter turen hjelper det mykje med litt sinksalve. Og viss du skulle lure: ja, eg har hatt mi tørn med tilvenjing og tilhøyrande smerteperiodar frå sykling...
Gjest Au Skrevet 12. oktober 2008 #12 Skrevet 12. oktober 2008 Dette er jeg og plaget med, men det er definitivt ikke gangsperre. Det gjør vondt i noen "bein" på hver side i underlivet (dårlig på anatomibegrep her ) som gnager når jeg sitter på sykkelsetet. Har prøvd polstrede trekk uten effekt. Har en trimsykkel jeg ikke kan bruke pga dette. Har vondt i et par dager etterpå bare av å sitte på et sykkelsete i 5 min Enig, ikke snakk om at det er gangsperre nei. Jeg kasta ut trimsykkelen i våres fordi det var altfor kjedelig å sitte og trå på den. Kan ikke huske jeg fikk vondt de gangene jeg satt på den (20-30 minutter tilsammen). Og når jeg skrev det, så forstod jeg at det som antageligvis er problemet nå, er at setet er stilt feil (muligens litt høyt). I dag har jeg ikke vondt, så i kveld skal jeg ta meg en liten tur igjen. som jeg nevnte mellom anus og kjønnet.Nei, ikke der. Det er på utsiden, mot lårene (altså på innsiden av lårene, helt øverst - for å gjøre forvirringen total ). Setet skal i utgangspunktet vere heilt horisontalt, men får du mykje trykk på kjønnsdelane kan du vippe det litt forover, men berre litt, ellers vil du skli av... Jeg har bestemt meg for å senke setet bittelitt, for å se om det hjelper. Og da skal jeg i samme slengen stille det bittelitt fremover. .. Jeg må få ordne på dette, for jeg skal jo på milelange sykkelturer nedover i Europa neste år. Litt dårlig start kan man si.
Gjest Tigress Skrevet 12. oktober 2008 #13 Skrevet 12. oktober 2008 (endret) Jeg har bestemt meg for å senke setet bittelitt, for å se om det hjelper. Og da skal jeg i samme slengen stille det bittelitt fremover. Få nokon til å sjekke loddlinja di før du flyttar setet horisontalt: når du sit med pedalane "kvart på tre" skal sena under kneet vere rett over midten på pedalen, det er eit greit mål på at du tråkkar om lag rett. Ikkje sei til deg sjølv at det var ein dårleg start - dei aller fleste syklistar har vore gjennom sår bak, og det er mange småtriks ein ikkje veit om... Endret 12. oktober 2008 av Tigress
Gjest Au Skrevet 12. oktober 2008 #14 Skrevet 12. oktober 2008 Få nokon til å sjekke loddlinja di før du flyttar setet horisontalt: når du sit med pedalane "kvart på tre" skal sena under kneet vere rett over midten på pedalen, det er eit greit mål på at du tråkkar om lag rett. Ikkje sei til deg sjølv at det var ein dårleg start - dei aller fleste syklistar har vore gjennom sår bak, og det er mange småtriks ein ikkje veit om... Var ikke mulig å vippe frem setet mitt. Da jeg leste det du skrev, så husket jeg at jeg brukte å ha en liten fremovervipp på setet da jeg var ung. Jeg senket setet littegrann nå og tok på meg ei sykkelbukse under fleecebuksa. Istedenfor å sykle i bakkete, ujevne grusveier her vi bor, så tok vi syklene i bilen og dro til et sted med asfalt og sykkelveier. Er viktig at vi også blir skikkelig kjent med syklene i tillegg til å herde rompa. Vi sykla rundt i 45 minutter, det gikk helt greit. Kjente det litt i rompa etter hvert, men det var helt til å leve med. Er mye mer optimist nå. Skal fortsette øvinga, men vil la "vondtene" gå over mellom hver gang. Takk for tips, jeg spør nok om mer etter hvert. Det med å sykle uten undertøy har jeg ikke lyst til, så jeg håper det går greit å ikke gjøre det. Jeg vet at folk sykler både uten undertøy og tyter sykkelbuksa full av spenol, men så lenge den bare kan vaskes på 30/40 grader, så vil ikke jeg det. Men nå er jeg iallefall i gang!! Til våren blir det iallefall både Irland og Wales på sykkel.
Gjest fragment Skrevet 12. oktober 2008 #15 Skrevet 12. oktober 2008 Sykkelbukse med pute er obligatorisk for min del. Hadde fryktelig vondt i halebeinet før jeg kjøpte meg det. Noe annet jeg sliter litt med er stikking og en slags "støt"-følelse i hendene når jeg har syklet i rundt en time. Det er logisk at disse plagene skyldes dårlig blodsirkulasjon, men kan sittestillingen og høyden på setet ha noe med dette å gjøre? Jeg har fått tips om å bruke sykkelhansker og selvfølgelig prøve å variere grepet litt, men det er begrenset hvor mye jeg kan variere dette når jeg kun har et helt enkelt styre.
Gjest Au Skrevet 12. oktober 2008 #16 Skrevet 12. oktober 2008 Sykkelbukse med pute er obligatorisk for min del. Hadde fryktelig vondt i halebeinet før jeg kjøpte meg det. Noe annet jeg sliter litt med er stikking og en slags "støt"-følelse i hendene når jeg har syklet i rundt en time. Det er logisk at disse plagene skyldes dårlig blodsirkulasjon, men kan sittestillingen og høyden på setet ha noe med dette å gjøre? Jeg har fått tips om å bruke sykkelhansker og selvfølgelig prøve å variere grepet litt, men det er begrenset hvor mye jeg kan variere dette når jeg kun har et helt enkelt styre. For meg har sittestilling veldig mye å si. Jeg er ikke skapt til å henge over et styre som går rett ut foran. Da jeg kjøpte sykkelen, byttet ekspeditøren styrestem, og nå er styret hevet mange cm, kanskje så mye som 10 cm. Er helt deilig å ha en delvis oppreist sittestilling. Vil jeg ligge, så kann jeg bare bytte til det andre stemmet. I linken under ser du bilde av styrestem: http://www.sykkelbutikken.no/Deler/Styrestem/Justerbar/
Gjest Tigress Skrevet 13. oktober 2008 #17 Skrevet 13. oktober 2008 Var ikke mulig å vippe frem setet mitt. Da jeg leste det du skrev, så husket jeg at jeg brukte å ha en liten fremovervipp på setet da jeg var ung. Det med å sykle uten undertøy har jeg ikke lyst til, så jeg håper det går greit å ikke gjøre det. Det MÅ då vere mogleg å vippe setet? Kan du ikkje sende eit bilete av vidunderet, så får eg sjå, for det må eg berre få sjå, då får eg meg ein god glis, ja... Du finn fort ut om det går greit å sykle med underty, men ikkje kom og sei at du ikkje blei åtvara - det er ein grunn til at ingen syklistar syklar med underty under sykkelbuksa.
Gjest Tigress Skrevet 13. oktober 2008 #18 Skrevet 13. oktober 2008 Noe annet jeg sliter litt med er stikking og en slags "støt"-følelse i hendene når jeg har syklet i rundt en time. Det er logisk at disse plagene skyldes dårlig blodsirkulasjon, men kan sittestillingen og høyden på setet ha noe med dette å gjøre? Det er mogleg, prøv. Men det kjem nok mest av at du får jamnt trykk på nervane i lang tid. Hvis det er noko trøyst så sit det ofte syklistar mot slutten av langturen og ristar fortvila på skuldre og armar i håp om at dei skal få igjen kjensla...
Gjest Au Skrevet 13. oktober 2008 #19 Skrevet 13. oktober 2008 Det MÅ då vere mogleg å vippe setet? Kan du ikkje sende eit bilete av vidunderet, så får eg sjå, for det må eg berre få sjå, då får eg meg ein god glis, ja... Her. Men ikke mobb sykkær'n min Du finn fort ut om det går greit å sykle med underty, men ikkje kom og sei at du ikkje blei åtvara - det er ein grunn til at ingen syklistar syklar med underty under sykkelbuksa. *Notert* Men de tisser jo fra sykkelen også da de. *prippen*
Gjest fragment Skrevet 13. oktober 2008 #20 Skrevet 13. oktober 2008 Det er mogleg, prøv. Men det kjem nok mest av at du får jamnt trykk på nervane i lang tid. Hvis det er noko trøyst så sit det ofte syklistar mot slutten av langturen og ristar fortvila på skuldre og armar i håp om at dei skal få igjen kjensla... Ja, nettopp. Jeg har tidligere fått dette etter kun en time, men har på de siste turene prøvd å være litt obs på å ikke klamre meg så hardt til styret at dette skjer. Det har hjulpet litt. Jeg føler at setet er ganske bra stilt inn (og i alle fall ikke for høyt), så vet ikke om jeg ønsker å skru det ned noe særlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå