Gjest tanta Skrevet 8. oktober 2008 #1 Skrevet 8. oktober 2008 Noen i barnehagen hadde sagt at vedkommende hadde fått ny pappa. Så min lille nevø ville ha bekrftelse fra meg at han ikke skulle ha ny pappa, at han vill ha den gamle. Sa det til foreldrene, og han hadde ikke nevnt detfor de. Men plukket det opp i barnehagen, og begynt å tenke sitt. Så dere barnehagearbeidere, vær obs på ting som blir fortalt i barnehager, det kan føre til bekymringer hos andre barn.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #2 Skrevet 8. oktober 2008 Ikke noe galt i det de sa i din nevøs barnehage, også så fint for din nevø å få muligheten til å bli klar over at det finnes en annen verden enn den glasskulen hans tante har plassert ham i. Er bare å fotelle nevøen at han ikke skal ha ny pappa, så er det svar mer enn godt nok.
Far til 2 Skrevet 8. oktober 2008 #3 Skrevet 8. oktober 2008 Dette er nok bare med på å bekrefte at små barn er glad i begge sine foreldre og at de bør få beholde tryggheten med biologiske foreldre i den utstrekning det er mulig. Jeg er rimelig sikker på at barnehagepersonalet ikke ønsket å skremme noen, men det viser hvor lite som skal til for å gjøre barn utrygge på hva som kan skje enten det gjelder dødsfalleller eller samlivsbrudd.
Gjest tanta Skrevet 8. oktober 2008 #4 Skrevet 8. oktober 2008 Ikke noe galt i det de sa i din nevøs barnehage, også så fint for din nevø å få muligheten til å bli klar over at det finnes en annen verden enn den glasskulen hans tante har plassert ham i. Er bare å fotelle nevøen at han ikke skal ha ny pappa, så er det svar mer enn godt nok. Hvor i huleste har du tatt det fra at jeg som tante har plassert ungen i en glasskule? Er du ikke helt god? Klart han fikk vite at han ikke trengte en ny pappa han som hadde en fra før. Spar meg for sånne pisseinlegg du "gjest".
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #5 Skrevet 8. oktober 2008 Hvor i huleste har du tatt det fra at jeg som tante har plassert ungen i en glasskule? Er du ikke helt god? Klart han fikk vite at han ikke trengte en ny pappa han som hadde en fra før. Spar meg for sånne pisseinlegg du "gjest". Fordi du så åpenbart mente at han ikke hadde godt av å høre dette med "ny pappa", var det grunn nok til å tro at du mener han skal skjermes for alt annet enn dikke-dikk. Er helt god jeg, attpåtil mener jeg at barn tåler å leve i den virkelige verden.
Fluffie Skrevet 8. oktober 2008 #6 Skrevet 8. oktober 2008 Var det et barn som fortalte at h*n hadde faatt ny pappa? Personalet kan vel ikke kontrollere hva barn forteller seg i mellom til enhver tid? Eller misforstod jeg?
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #7 Skrevet 8. oktober 2008 Fordi du så åpenbart mente at han ikke hadde godt av å høre dette med "ny pappa", var det grunn nok til å tro at du mener han skal skjermes for alt annet enn dikke-dikk. Er helt god jeg, attpåtil mener jeg at barn tåler å leve i den virkelige verden.
Gjest tanta Skrevet 8. oktober 2008 #8 Skrevet 8. oktober 2008 Fordi du så åpenbart mente at han ikke hadde godt av å høre dette med "ny pappa", var det grunn nok til å tro at du mener han skal skjermes for alt annet enn dikke-dikk. Er helt god jeg, attpåtil mener jeg at barn tåler å leve i den virkelige verden. Nå må du skjerpe deg litt, før du setter folk i "dine" båser. Det var han som kom til meg og fortalte dette som han hadde gått og grunnet på. Ikke mine tanker og meninger (som du ikke vet noen ting om), som ble overført til ungen. Din verden må forresten være skikkelig hard, som ikke ville forklart en liten gutt HANS virkelighet.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #9 Skrevet 8. oktober 2008 Nå må du skjerpe deg litt, før du setter folk i "dine" båser. Det var han som kom til meg og fortalte dette som han hadde gått og grunnet på. Ikke mine tanker og meninger (som du ikke vet noen ting om), som ble overført til ungen. Din verden må forresten være skikkelig hard, som ikke ville forklart en liten gutt HANS virkelighet. Er jo du som lager et problem ut av dette da. Du starter til og med en tråd om det. Du mener et barn på 4 år ikke har godt av å høre at noen har fått "ny" pappa, og at det kan føre til utrygghet hos barnet, mens jeg mener det er viktig at barn lærer å forholde seg til den virkelighetne de er en del av.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #10 Skrevet 8. oktober 2008 Din verden må forresten være skikkelig hard, som ikke ville forklart en liten gutt HANS virkelighet. Og forresten: Klart jeg ville forklert gutten at han ikke skulle få "ny" pappa. Har ikke skrevet med en bokstav at jeg ikke ville det.
The Kitten Skrevet 8. oktober 2008 #11 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg ser ikke hva de ansatte gjorde galt.
Gjest Gjest_jada_* Skrevet 8. oktober 2008 #12 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg forstår heller ikke hva som var galt gjort i barnehagen. Mener du ts helt seriøst at man ikke kan snakke om barn som får seg nye foreldre? Det er helt umulig at barn ikke snapper opp slikt! Hvordan skal det gå til, når stemor/stefar skal hente barna etter hvert? Nå må det snøres inn... Henger meg på annen gjest som sier at det er sunt for barn å få vite om "verden". Å ha en samtale eller to om slike emne når det dukker opp slik naturlig som her, er både viktig og sunt. Herregud, barn tar ikke skade av å få vite at folk skiller seg, eller at noen barn har stemødre eller stefedre. Men kan jeg tørre å spørre om det er samme fireåring som blir så redd av å se boblejakka si i vasken?
maura Skrevet 8. oktober 2008 #13 Skrevet 8. oktober 2008 Skjønner ikke problemet jeg heller. Et barn i barnehagen hadde sagt at h*n hadde fått ny pappa, var det så? Hva mener du egentlig personalet skulle ha gjort her?
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 9. oktober 2008 #14 Skrevet 9. oktober 2008 Noen i barnehagen hadde sagt at vedkommende hadde fått ny pappa. Så min lille nevø ville ha bekrftelse fra meg at han ikke skulle ha ny pappa, at han vill ha den gamle. Sa det til foreldrene, og han hadde ikke nevnt detfor de. Men plukket det opp i barnehagen, og begynt å tenke sitt. Så dere barnehagearbeidere, vær obs på ting som blir fortalt i barnehager, det kan føre til bekymringer hos andre barn. Ja, ja......sånn lærer man og leve livet. Skjønner ikke problemstillingen din...... bekymringer........hmmm.......... det kan være alt som er nytt er skremmende og bekymringsfullt - man kan ikke unngå det. Men en må skape trygghet i situasjoner og så går livet videre til neste ting dukker opp. Jeg synes du som voksen skaper en problemstilling mer enn noen andre i denne situasjonen.
MarianneE Skrevet 9. oktober 2008 #15 Skrevet 9. oktober 2008 Dette er bare for dumt. Klart personalet må få si slikt. Forøvrig synes eg det er rart at gutten gikk til deg og ikke sine foreldre med problemet.
Gjest Aurora Borealis Skrevet 9. oktober 2008 #16 Skrevet 9. oktober 2008 Noen i barnehagen hadde sagt at vedkommende hadde fått ny pappa. Så min lille nevø ville ha bekrftelse fra meg at han ikke skulle ha ny pappa, at han vill ha den gamle. Sa det til foreldrene, og han hadde ikke nevnt detfor de. Men plukket det opp i barnehagen, og begynt å tenke sitt. Så dere barnehagearbeidere, vær obs på ting som blir fortalt i barnehager, det kan føre til bekymringer hos andre barn. Et lite barn er som en oppdagelsesreisende. Hver dag opplever barnet noe nytt, lærer noe nytt om hvordan verden er satt sammen. Iblant fører ny kunnskap til bekymring. Fremmede ting man ikke forstår er ofte litt skumle. Men når man så får forklart at dette ikke er noe farlig, og i dette tilfellet at det ikke gjelder barnet selv, så går det fort over. Og går det ikke over så må man snakke mer med barnet. Sånn er det å oppdra barn. Barn kan ikke beskyttes for livets realiteter. At et annet barn får en "ny" mamma eller pappa vil garantert skje flere ganger i et barns liv. Da er det helt naturlig at barnet er klar over dette og skjønner hva det innebærer. Om ansatte i barnehager ikke skal kunne si noe som potensielt kan skape bekymring hos en liten oppdagelsesreisende, så må man nesten innføre munnkurv i barnehager. Utrolig mye kan være årsak til bekymring for et barn som hører om noe for første gang i sitt liv.
Gjest Gjest_Maren_* Skrevet 9. oktober 2008 #17 Skrevet 9. oktober 2008 Synes det høres helt merkelig ut at barnehagepersonalet sier at et barn har fått ny pappa eller mamma .. Man får vel ikke en ny mamma eller pappa om foreldrene får seg en ny kjæreste? Synes det går over stokk og stein når barnehagepersonalet snakker om sånt så ungene hører på. Slikt går det an å forklare på en skikkelig og litt gjennomtenkt måte. Eller dere som er skilte og finner dere nye - sier dere virkelig til barna deres at "kom og hils på Per - din nye pappa" .. Tipper at dere skåner barna mer enn som så .. så hvorfor skal man ikke ta hensyn til andres unger også? Det finnes nemlig unger som vokser opp i familier med sine biologiske foreldre - selvom man ikke skulle tro det ved å lese på KG ..
Rampolina Skrevet 9. oktober 2008 #18 Skrevet 9. oktober 2008 Men hvorfor i alle dager si at barnet får en ny pappa? Gjør da ikke det!! Mamma får kanskje en ny kjæreste, men det er jaggu ikke en pappa, det!
Gjest Aurora Borealis Skrevet 9. oktober 2008 #19 Skrevet 9. oktober 2008 Men hvorfor i alle dager si at barnet får en ny pappa? Gjør da ikke det!! Mamma får kanskje en ny kjæreste, men det er jaggu ikke en pappa, det! For noen kan det være det ja. Det er ikke alle som har en tilstedeværende biologisk pappa. Noen pappaer velger å ikke være en del av barnets liv. Og det hender av og til at pappaer dør. Kanskje barnet aldri har kjent sin biologiske pappa, og da blir vanligvis mammas nye mann en ny pappa for barnet.
Gjest Lilleulv Skrevet 9. oktober 2008 #20 Skrevet 9. oktober 2008 Men hvorfor i alle dager si at barnet får en ny pappa? Gjør da ikke det!! Mamma får kanskje en ny kjæreste, men det er jaggu ikke en pappa, det! enig, jeg synes det hørtes helt sykt ut å si noe sånt... Det er vel uansett ikke barnehagepersonalets jobb å informere om sånt, men heller foreldrene??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå