Eirene Skrevet 8. oktober 2008 #1 Skrevet 8. oktober 2008 Heisann.. Har fått beskjed om at ICSI er løsningen for oss pga partners dårlige sædkvalitet. Er utrolig lei av all ventingen (utålmodig ja) og fikk litt fnatt da jeg fikk høre at ventetiden på kromosomanalyser er 6-8 uker.. Vi har tenkt til å gå privat mens vi venter på offentlige forsøk (forhåpentligvis slipper vi unna offentlig uansett).. Må begge ha kromosomanalyser? Gjelder 6-8 ukers ventetid også det private? Hvor lang tid fra forsamtale gikk det til forsøkene var i gang? Har liksom på følelsen at dette kommer til å ordne seg, men det er vanskelig uansett å være midt oppe i det...
Strix Skrevet 9. oktober 2008 #2 Skrevet 9. oktober 2008 Abbonerer på denne tråden ettersom vi muligens havner i samme båt.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 Nå har jeg bare vært i det offentlige, i Porsgrunnm da tok det to sykluser fra forsamtalen til start. Vi måtte ha denne kromosomprøven som tok ca 8 uker, det ble tatt blodprøver av oss begge (må ta hiv prøve også), men mener at det bare var mannen som tok kromosomprøver, det er jo han de skal teste de for. Det tar nok lang tid i det private også, fordi det tar lang tid å "dyrke" fram prøven.
Harlekin Skrevet 11. oktober 2008 #4 Skrevet 11. oktober 2008 Det er nok 6-8 ukers ventetid uansett hvor prøven taes. Men vanligvis kan dere ta prøven før forsamtalen eller rundt forsamtalen, og det tar som oftest et par måneder før dere kan starte forsøket uansett, i hvert fall hvis det er i det offentlige. Ettersom dere skal ha ICSI og det er mannen som har problemet, er det han som skal ta kromosomprøven (for å utelukke/bekrefte genfeil som årsak til den reduserte kvaliteten). Vi hadde forsamtale i juni og startet forsøket sent i august, så det var et par måneders ventetid. Det er vanlig med tre måneders ventetid i det offentlige, så jeg synes egentlig det gikk kjapt. Selvsagt kommer det til å ordne seg! Lykke til!
Gjest Gjest_Eirene_* Skrevet 13. oktober 2008 #5 Skrevet 13. oktober 2008 På de private klinikkene sa de at dette var noe de anbefalte, men at det ikke var obligatorisk før icsi. Har du selv gjort det? Om det skulle være noe større risiko for kjønnskromosomfeil tror jeg alikevel at vi vil gå igjennom forsøket.. Vurderer dermed å ta første forsøk mens vi venter på svar (eller svaret kommer vel akkurat ved innsetting kanskje?).. Hmm... Vanskelig dette her..
Harlekin Skrevet 13. oktober 2008 #6 Skrevet 13. oktober 2008 (endret) På de private klinikkene sa de at dette var noe de anbefalte, men at det ikke var obligatorisk før icsi. Har du selv gjort det? Om det skulle være noe større risiko for kjønnskromosomfeil tror jeg alikevel at vi vil gå igjennom forsøket.. Vurderer dermed å ta første forsøk mens vi venter på svar (eller svaret kommer vel akkurat ved innsetting kanskje?).. Hmm... Vanskelig dette her.. Ja, vi måtte gjøre det, og det er jeg glad for. Det var nemlig noe som heter balansert translokasjon (genfeil) som forårsaket den dårlige sædkvaliteten hos mannen min. Jeg vil absolutt anbefale at dere får tatt en prøven. Sannsynligvis vil det ikke være noe galt, men fosteret kan ha Trisomi 18 pga dette. Trisomi 18 fører til store skader for fosteret, og det vil sannsynligvis dø i mors liv. Dette er det altså veldig få sjanser for, men det kan skje. Derfor var det veldig bra at vi fikk tatt kromosomprøven, for da vet vi om dette på forhånd. Endret 13. oktober 2008 av Harlekin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå