Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer bare på om noen kan fortelle meg hvorfor?

Man blir jo ikke gravid før eggløsning, så hvorfor skal man ta med de ca. to ukene før?

:klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er vanskelig å vite den eksakte datoen for eggløsning mht terminberegning. Derimot vil de fleste være fullt klar over hvilken dato de hadde menstruasjon sist!:)

Litt vanskeligere er det å ta utgangspkt i siste mens. ved lange, ustabile sykluser....så da bruker man UL etter hvert vil jeg tro..og kanskje estimert lutealfase...?

Skrevet

Okei... Ja, da lærte jeg noe nytt idag også... :)

Og de fleste vil nok huske når de hadde siste menstruasjon... ;)

Skrevet

En kvinnes syklus er i gjennomsnitt 28 dager, og lutealfasen (dager mellom EL og mens) er stort sett på 14 dager. Dvs at EL er ca midt i syklusen og at det er 2 uker fra mens til EL. Det er disse to ukene som plusses på svangerskapet.

Husk at svangerskapsberegning begynte lenge før man hadde tester, osv for å teste for EL eller andre måter å beregne EL på. Og de færreste er så bevisst på syklusen sin at de vet når de har EL, selv om det finnes metoder for å finne det. Men de fleste holder nogenlunde styr på når de har mensen, så derfor er det et greit utgangspunkt for å beregne termin, og for de fleste kvinner vil det stemme ganske bra.

Legene tar uansett hensyn til sykluslengde når de beregner termin, så dette følges ikke slavisk. Om man har veldig ustabile sykluser, eller ekstremt lange sykluser vil man nok få tidlig UL for å fastslå termin nærmere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...