Gå til innhold

Jeg legger vel ikke på meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver dag trener jeg minst 45 minutter, av og til mer. Men på en dag må jeg ha noe usunt fordi jeg klarer meg ikke uten. Eks. igår spise jeg kanelbolle og idag pittelitt potetgull og i overigår 3 kjeks. Har det mye og si? Jeg spiser tross alt sunt ellers.

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Man legger ikke på seg av usunn mat, man legger på seg hvis man spiser for mye. Usunn mat blir man bare usunn av. Men litt kos tror jeg ikke har så mye å si, det er kostholdet som helhet som er viktig.

Skrevet

Jeg spiser søtsaker ca som deg ts, og det kommer jeg til å fortsette med så lenge vekten er stabil. Alt med måte :)

Gjest Tigress
Skrevet
Men på en dag må jeg ha noe usunt fordi jeg klarer meg ikke uten.

For noko sprøyt.

Ellers er eg samd med Elfrida.

Skrevet
For noko sprøyt.

Ellers er eg samd med Elfrida.

Du vet vel ikke om jeg ikke klarer meg uten noe usunt på en dag. Har prøvd lenge, men det går ikke !

Gjest andungen
Skrevet
Du vet vel ikke om jeg ikke klarer meg uten noe usunt på en dag. Har prøvd lenge, men det går ikke !

Sånn jeg ser det MÅ ingen ha noe usunt hver dag...

Jeg er selv en "sjokoholiker", og kan fint spise masse sjokolade daglig om jeg tillater meg det. Kunne også spist en liten sjokoladebit hver dag, hvis jeg tenkte at jeg MÅTTE ha noe usunt hver dag. Men det må jeg ikke...

Jeg klarte meg i 5 måneder uten sjokolade, og forsøkte å unngå usunne substitutter. Gikk veldig bra! Og det beste var at søtsuget gradvis forsvant, og dagene uten søtt gikk bedre og bedre.

Nå unner jeg meg litt sjokolade/usunt av og til, stort sett i helgene. Da gjør jeg det fordi jeg har lyst, og fordi jeg tillater meg det. Kroppen min overlever veldig fint uten!!

Det sitter mellom ørene, og påvirker viljestyrke etc. Sier ikke at det er enkelt, for det er det absolutt ikke, men det går...

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet

Hvis du absolutt må ha noe søtt så spis det like etter treningen - da trenger kroppen å fylle opp karbohydratlageret sitt.

Skrevet
Hvis du absolutt må ha noe søtt så spis det like etter treningen - da trenger kroppen å fylle opp karbohydratlageret sitt.

Eller man kan spise det rett etter middag, da vil det ikke få så stor effekt på blodsukkeret.

Skrevet
Sånn jeg ser det MÅ ingen ha noe usunt hver dag...

Jeg er selv en "sjokoholiker", og kan fint spise masse sjokolade daglig om jeg tillater meg det. Kunne også spist en liten sjokoladebit hver dag, hvis jeg tenkte at jeg MÅTTE ha noe usunt hver dag. Men det må jeg ikke...

Jeg klarte meg i 5 måneder uten sjokolade, og forsøkte å unngå usunne substitutter. Gikk veldig bra! Og det beste var at søtsuget gradvis forsvant, og dagene uten søtt gikk bedre og bedre.

Nå unner jeg meg litt sjokolade/usunt av og til, stort sett i helgene. Da gjør jeg det fordi jeg har lyst, og fordi jeg tillater meg det. Kroppen min overlever veldig fint uten!!

Det sitter mellom ørene, og påvirker viljestyrke etc. Sier ikke at det er enkelt, for det er det absolutt ikke, men det går...

Enig med deg - det er kun viljestyrke det går på.

Jeg var også av typen som "måtte" ha sjokolade hver ettermiddag. Som deg sluttet jeg brått og holdt meg unna alt søtt noen uker. De første dagene var forferdelige. Jeg måtte holde meg i aktivitet, eller ha en kopp te i handa mesteparten av kvelden, ellers satt jeg bare foran TV'en og tenkte på sjokolade. Men nå kan jeg kose meg med litt godt innimellom, uten at jeg må ha noe hver dag. Jeg har hele tiden trent mye, men vekten stabiliserte seg ca 2-3 kilo under hva jeg veide mens jeg fortsatt hadde 60-100g sjokolade om dagen vanen min.

Skrevet

Du legger på deg om du spiser flere kalorier enn du forbrenner. Det er ikke verre enn det. Problemet med usunn mat er at den er mer kaloritett og mindre næringsrik enn sunn mat, altså at den gir fler kalorier og mindre av de stoffene du har bruk for enn annen mat du blir tilsvarende mett av.

Men hvis du trener hver dag og blir så bekymret for tre kjeks så tenker jeg at du kanskje har noen større, underliggende saker å ta tak i?

Gjest New Dawn
Skrevet

Jeg var nylig på kostholdkurs med en klinisk ernæringsfysiolog og hun sa at vi burde spise noe som inneholder masse sukker - raske karbohydrater - for kjapt å fylle opp lagrene i kroppen som blir tømt ved trening ...

Skrevet

Å kjøre nazi-dietter over tid er svært psykologisk krevende. Noen små utskeielser i kosten bør det være plass til for alle utenom elite-kroppsbyggere i dagene før konkurranse. Utskeielsene til TS høres ikke akkurat ut som fråtsing.

Skrevet
Å kjøre nazi-dietter over tid er svært psykologisk krevende. Noen små utskeielser i kosten bør det være plass til for alle utenom elite-kroppsbyggere i dagene før konkurranse. Utskeielsene til TS høres ikke akkurat ut som fråtsing.

Det er ikke nazi å begrense inntaket av usunne ting til f.eks helgene.

Til TS: Du klarer deg ikke utne? Er du så svak? Hvis man ikke klarer seg uten usunn mat hver dag, trenger man hjelp.

Gjest Gjest_Hei_*
Skrevet
Du legger på deg om du spiser flere kalorier enn du forbrenner. Det er ikke verre enn det. Problemet med usunn mat er at den er mer kaloritett og mindre næringsrik enn sunn mat, altså at den gir fler kalorier og mindre av de stoffene du har bruk for enn annen mat du blir tilsvarende mett av.

Men hvis du trener hver dag og blir så bekymret for tre kjeks så tenker jeg at du kanskje har noen større, underliggende saker å ta tak i?

Endelig noen som har forstått det. Det er denne mentaliteten som må spres til folket.

Gå på nettet på f.eks. www.kalorikalkulator.no å finn ut hvor mange kalorier du trenger på en dag. Kan også bruke mer avanserte kalkulatorer hvis du skriver opp nøye hva du gjør på en dag.

Så finner du deg en plass for du kan registrere det du spiser, f.eks, www.næringsinnhold.no .

Er det et stort avvik enten den ene eller den andre veien bør du vurdere å legge om kostholdet litt.

Ved en slik næringsinnholdside er det svært enkelt å se hva som blir lettest å kutte for å kutte ned på kaloriene.

God mat gjør deg mett på litt færre kalorier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...