Gå til innhold

Samme bunad som bruden -

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Vi er bedt i bryllup til lørdag. Det står antrekk: Smoking/mørk dress på invitasjonen, og jeg har ikke kjole. Men jeg har bunad. Hadde regnet med å kunne bruke den, for jeg mener å huske at bunad sidestilles med lang kjole...

Ad omveier har jeg nå plutselig fått vite at bruden også skal bruke bunad. Dette er ganske overraskende, for det er ikke et typisk "bondebryllup", heller. Bruden (som jeg ikke kjenner spesielt godt), kommer fra samme plass som meg, og skal ha samme bunaden. Og nå har jeg da plutselig blitt fryktelig i tvil. Vi er i tillegg ganske like, samme høyde, kroppsfasong og hår, så vi vil bli seende relativt like ut.

Nå kan det jo hende at det er noe spesielt brudeutstyr til bunaden (det vet jeg ikke), men jeg bør kanskje droppe bunaden nå? Merker at jeg har fryktelig dårlig tid og lite penger til å handle noe nå, i siste liten.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnneShirley
Skrevet

Tror bruden selv er den eneste som kan svare deg på hva hun vil synes om dette.

Gjest Elfrida
Skrevet

Kanskje du rett og slett bør ringe og spørre? Det kan jo hende at flere kommer fra samme plassen og har samme bunad, og hvis bruden har brudekrone eller andre spesielle bunadting som hører til når man er brud så blir det jo veldig tydelig hvem som er bruden. Hvis det bare blir deg og henne, og hun ikke har krone eller lignende blir det kanskje litt rart.

Skrevet

Tok meg selv i å lure på hvorfor du ikke har kjole. Så tenkte jeg på meg selv, et skap fullt av kjoler og null stykk kjoleverdige begivenheter i overskuelig framtid. Skal heller lure på det, jeg.. :plystre:

Som nevnt burde du spørre bruden, og hvis hun ikke synes noe om det kan du kanskje låne kjole av ei venninne?

Skrevet

Skal en brud bære bunad, bør hun også bære hodeplagg som er beregnet for bryllup. Alle bunadsgrupper (dårlig ord, men fant ikke noe bedre) har spesielle hodeplagg for brudebruk.

Er det derimot snakk om drakter (også disse omtales i det daglige som bunad av mange) hører det ofte ikke til noe hodeplagg for bruden, og da kan situasjonen bli litt annerledes.

Det med å spørre bruden kan også være litt vanskelig. Jeg for min del hadde ikke fått meg til å si at noen ikke kunne bruke bunaden sin imitt bryllup, selv om jeg skulle ha bunad. Men når det er sagt, så hadde jeg ikke spurt bruden om det var ok at jeg brukte bunad heller. For meg er bunad et stasplagg som jeg bruker når anledningen byr seg. Men jeg ville selvfølgelig ikke brukt bunad mot noens vilje.

Skrevet

Jeg tror at bruder som bruker bunad i bryllup ikke tenker så veldig på at andre kan bære samme plagget. Det er jo ikke akkurat et uvanlig plagg.

Om jeg var deg ville jeg ringt og spurt. Om jeg var bruden hadde du selvsagt kunnet bære bunaden din.

Skrevet

Jeg ville ikke spurt. Som flere sier, er det vanlig å bruke brudekrone/annet brudeutstyr til bunaden, og hvis bruden ikke har det, syns jeg likevel ikke at hun har grunn til å bli sur. Da er det jo hennes valg å gifte seg i en "helt vanlig" bunad.

Skrevet
Om jeg var deg ville jeg ringt og spurt. Om jeg var bruden hadde du selvsagt kunnet bære bunaden din.

Spør virkelig voksne menenesker andre om aksept for hva de skal ha på seg? For meg er dette en adferd som hører ungdomsskolen til.

Er man selv i tvil om noe er et passende antrekk, bør man kanskje velge noe annet? Når det er sagt, så er bunad alltid passende i fint selskap.

Skrevet (endret)

Bunad er et såpass grunnleggende festantrekk, så det bør bruden ha tenkt på at gjestene kan stille opp i. Jeg regner med at ihvertfall to av gjestene (tante og onkel) kommer til å stille opp i bunad. Skal man gifte seg i bunad, så bør man ha brudetilbehøret, eller finne seg i at andre har likt antrekk.

Endret av Jade
Skrevet

Kan ikke du ta på deg hvit kjole da, evt brudekjole;he he

Skrevet

Jeg har vært forlover i et bryllup der bruden hadde bunad. At jeg og hun hadde samme bunad gjorde ingen ting, hun hadde bunadkrone da.

Hadde ville spurt bruden jeg.

Skrevet

Jeg gifter meg jo i bunad. Og MANGE kommer til å komme i lik. Dette bryr jeg meg ingenting om. Skal ha krone under vielsen og begynnelsen av festen. Men siden den er ganske så tung må den nok av temmelig kjapt.

Synes du skal bruke bunaden din jeg.

Skrevet

søsteren min giftet seg som kronebrud, og både jeg og min andre søster gikk selvsagt i samme bunad- siden vi kommer fra samme sted. Det var faktisk brudeparets ønske at flest mulig skulle gå i bunad, siden det var et "bondebryllup".

• 2 måneder senere...
Skrevet

Bruk bunaden din du, men du kan jo høre med bruden om hun har tenkt å bruke brudeutstyr til, dvs krone osv.... uansett kan det ikke sammenlignes med å stille i hvit kjole i et bryllup der bruden bruker hvit brudekjole.... hadde hun tenkt å bruke en blå kjole og ikke ønsket at andre skulle bruke det den dagen hadde hun nok sagt i fra, det samme gjelder nok dette, dersom hun ikke har tenkt å bruke brudeutstyr til bunaden og ikke ønsket at andre skulle bruke bunad hadde hunnok sagt i fra, for det er som sagt veldig vanlig med bunad til fest !!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...