pleiepike Skrevet 8. oktober 2008 #1 Skrevet 8. oktober 2008 Nå har vi tatt steget med å begynne på en utredelse siden det nå snart er 1 år siden vi startet vårt baby-prosjekt. Vi tok turen til min lege som anbefalte sykehuset som en start. Han sendte de et brev om vår situasjon. Fikk så et brev fra gyn poliklinik om at de hadde lest brevet legen hadde sent og mente at vi ikke var 1.prioritert og kom derfor i 2. rekke. Det er jo greit nok, men så kommer det jo det at ventetiden er 1 år som er vanlig på sykehus.. Må vi seriøst vente 1 år???? Mitt spm er da, hvor lenge måtte dere vente før dere fikk time til å begynne utredninga?
Gjest Miley Skrevet 8. oktober 2008 #2 Skrevet 8. oktober 2008 Da ville jeg tatt en ny tur til legen og vist ham brevet. Å vente et år er altfor lenge, da ville jeg heller ha sjekket opp private muligheter.
NemoLinn Skrevet 8. oktober 2008 #3 Skrevet 8. oktober 2008 Hadde jeg vært dere, så hadde jeg tatt kontakt med legen igjen og bedt om at han sender en henvisning til en privat praktiserende gynekolog. Alt for lenge å vente virker det som når man havner innenfor det offentlige. Jeg nevnte problemet for fastlegen min, og fikk med meg en henvisning til min gynekolog som jeg har gått til tidligere og leverte det til henne. Vi kom igang med en gang og jeg er veldig glad for det.
Christal Skrevet 8. oktober 2008 #4 Skrevet 8. oktober 2008 Ta en prat med legen, det kan hjelpe. Kan jo hende at han ikke har fått med alle opplysninger i henvisningen sin? Så derfor ble dere 2. pri istedenfor 1. pri.
Kylling Skrevet 8. oktober 2008 #5 Skrevet 8. oktober 2008 Nå har vi tatt steget med å begynne på en utredelse siden det nå snart er 1 år siden vi startet vårt baby-prosjekt. Vi tok turen til min lege som anbefalte sykehuset som en start. Han sendte de et brev om vår situasjon. Fikk så et brev fra gyn poliklinik om at de hadde lest brevet legen hadde sent og mente at vi ikke var 1.prioritert og kom derfor i 2. rekke. Det er jo greit nok, men så kommer det jo det at ventetiden er 1 år som er vanlig på sykehus.. Må vi seriøst vente 1 år???? Mitt spm er da, hvor lenge måtte dere vente før dere fikk time til å begynne utredninga? Sykehuset er et dårlig sted å starte. Det burde fastlegen din vite. Be fastlegen din henvise deg til en av de mange gode private gynekologene i Kristiansand. Jeg fikk time etter 1 måned.
Lillie Skrevet 8. oktober 2008 #6 Skrevet 8. oktober 2008 Vi har vært litt "kasteball" frem og tilbake i systemet i ganske mange år, men faktisk opplevde vi at henvisning fra legen og selve utredninga tok ganske raskt. Nå er det så mange år siden at jeg husker ikke eksakt hvor lang tid vi måtte vente på time, men rundt to måneder mener jeg å huske. 1 år høres alt for lenge ut. Er enig med de andre her, ta kontakt med legen for å bli henvist til privat gynekolog. Lykke til.
pleiepike Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 8. oktober 2008 Mange takk for svar.. Jeg ska absolutt først ringe gyn å høre... Om de har fått alt, ja det kan jeg tru de har... For var jo der da han skrev søknaden.. Men at vi bare har prøvd 1 år kan vel kanskje være grunnen til at vi ikke blir prioritert? Ska au høre me legen om jeg kan velge å gå privat heller... For det burde vel ikke ta SÅ lang tid.... !!? Enkelte ganger blir jeg bare helt oppgitt av helsesystemet her nede i sør... Jeg har vært mye inne i det, og vært kasteball, da innet andre utredelser osv og det er ikke morro en plass..... Men gir ikke opp håpet :D
IrmaAdele Skrevet 8. oktober 2008 #8 Skrevet 8. oktober 2008 Synes også det høres veldig lenge ut å vente et år. Nå har ikke jeg vært i kontakt med lege for utredning ennå men har skjekket ventetider på sykehuset mitt for utredning av ufrivillig barnløshet (ligger på internett) og der står det 4 uker. Dette er østlandet da og kanskje litt naivt og stole eksakt på hva som står der men synes nå det er veldig rart at det skal ta såpass som 1år.
Coriander Skrevet 9. oktober 2008 #9 Skrevet 9. oktober 2008 Ett aar????? Det er det verste jeg har hoert. Bor i UK og snakker meg blaa her borte om hvor mye lettere det hadde vaert for oss aa faa hjelp om vi hadde bodd i Norge... Haaper inderlig at du slipper aa vente saa lenge, det er jo helt horribelt!
NemoLinn Skrevet 9. oktober 2008 #10 Skrevet 9. oktober 2008 I Kristiansand så er det jo en del gynekologer, men det er to klinikker som drives av kvinner. Selv syntes jeg det er best med en kvinnelig gynekolog, og jeg vet av erfaring at ventetiden for å få time til de er opptil 6 mnd ventetid. Barnløshet er jo ingen akutt situasjon, øyeblikkelig hjelp så jeg vil tro at ventetid må du regne med. Jeg vet at den andre kvinnelige gyn. som finnes i byen driver klinikk sammen med en annen kvinnelig gyn. Det er vist noe som har startet opp for ikke så lenge siden. Der har den ene gyn. refusjonsordning , altså du må ha henvisning fra fastlegen din mens den andre legen har ikke refusjonsendring så hun vil kunne ha kortere ventetid, men da må du dessto betale mer for utredningen. Av rykte så er begge disse gyn. godt annerkjente og er veldig dyktige. Gyn. jeg går til er bare helt fantastisk, ikke bare er hun dyktig innenfor sitt fagfelt, men hun er også en veldig behagelig person.
Strix Skrevet 9. oktober 2008 #11 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg sier som alle de andre her sier. Få henvisning til privat gynekolog og enten sender legen din den til en bra en. eller så får du den selv og ringer rundt tild e du kan tenke deg å gå til/har kortest ventetid! Noen har ventetider på opptil 6mnd, men hos de fleste vil du kunne komme til mye tidligere!!
Gjest Fisk73 Skrevet 9. oktober 2008 #12 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg tror vi ventet i 1-2 måneder fra jeg var hos legen til vi var hos gynekolog, privatpraktiserende. Da hadde vi prøvd i 1,5 år. Mulig du ikke blir satt først i køen siden du er forholdsvis ung og bare har prøvd i ett år. Du er jo bare 21, og da er det egentlig 'vanlig' å måtte vente i 2 år før man begynner med utredning. Skjønner det føles veldig lenge for dere, men det er ikke helt uvanlig å måtte vente en stund før man blir gravid Det ER frustrerende, og det er lov å bli utålmodig, og nei, det burde ikke ta så lang tid. På den andre siden, det er mange som sliter, mange er over 30 og har ikke like lang 'tid' som du har.... Selv om det ikke er noe godt argument, og kan føles fryktelig urettferdig, så tror jeg kanskje det er litt slik...? Du er ung og har bare prøvd i 1 år, det er ikke unormalt... Ønsker deg lykke til!!
Kylling Skrevet 10. oktober 2008 #13 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg tror vi ventet i 1-2 måneder fra jeg var hos legen til vi var hos gynekolog, privatpraktiserende. Da hadde vi prøvd i 1,5 år. Mulig du ikke blir satt først i køen siden du er forholdsvis ung og bare har prøvd i ett år. Du er jo bare 21, og da er det egentlig 'vanlig' å måtte vente i 2 år før man begynner med utredning. Skjønner det føles veldig lenge for dere, men det er ikke helt uvanlig å måtte vente en stund før man blir gravid Det ER frustrerende, og det er lov å bli utålmodig, og nei, det burde ikke ta så lang tid. På den andre siden, det er mange som sliter, mange er over 30 og har ikke like lang 'tid' som du har.... Selv om det ikke er noe godt argument, og kan føles fryktelig urettferdig, så tror jeg kanskje det er litt slik...? Du er ung og har bare prøvd i 1 år, det er ikke unormalt... Ønsker deg lykke til!! Jeg er uenig med deg. TS er ung, men å ha prøvd aktivt i ett år kvalifiserer til utredning uansett alder. TS har et sterkt barneønske nå, så å si at mange sliter og at de som er over 30 har dårligere tid er ikke særlig smart. Det er sårt å være langtidsprøver uansett alder. Det er heller ikke vanlig å prøve i 1 år før spiren sitter. De aller fleste blir gravide innen ett år! Forhold som dårlig sædkvalitet, enometriose, tette eggledere osv forekommer i alle aldersgrupper, også hos de unge. Grunnen til den lange ventetiden for TS er fordi legen henviste henne til sykehuset. Gyn. avd på SSK er skjært ned til beinet og er nødt til å prioritere andre grupper. Det er kjempemange dyktige privatpraktiserende gynekologer i Krsand som ikke har særlig ventetid, og jeg anbefaler TS å sende henvisningen til en av dem.
Strix Skrevet 10. oktober 2008 #14 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg er uenig med deg. TS er ung, men å ha prøvd aktivt i ett år kvalifiserer til utredning uansett alder. TS har et sterkt barneønske nå, så å si at mange sliter og at de som er over 30 har dårligere tid er ikke særlig smart. Det er sårt å være langtidsprøver uansett alder. Det er heller ikke vanlig å prøve i 1 år før spiren sitter. De aller fleste blir gravide innen ett år! Forhold som dårlig sædkvalitet, enometriose, tette eggledere osv forekommer i alle aldersgrupper, også hos de unge. Grunnen til den lange ventetiden for TS er fordi legen henviste henne til sykehuset. Gyn. avd på SSK er skjært ned til beinet og er nødt til å prioritere andre grupper. Det er kjempemange dyktige privatpraktiserende gynekologer i Krsand som ikke har særlig ventetid, og jeg anbefaler TS å sende henvisningen til en av dem. Jeg er litt enig med Kyllling her. I teorien skulle det jo vært lettere for TS å bli gravid siden hun er i den alderen hun er og derfor nesten større grunn til å få hjelp tidlig når de tikke skjer. Og jeg mener også at alder ikke spiller noen rolle. Har man prøvd 1-2 år, har man prøvd 1-2 år uansett alder så er ventetida og prøvingen like frustrerende.
pleiepike Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter #15 Skrevet 10. oktober 2008 I Kristiansand så er det jo en del gynekologer, men det er to klinikker som drives av kvinner. Selv syntes jeg det er best med en kvinnelig gynekolog, og jeg vet av erfaring at ventetiden for å få time til de er opptil 6 mnd ventetid. Barnløshet er jo ingen akutt situasjon, øyeblikkelig hjelp så jeg vil tro at ventetid må du regne med. Jeg vet at den andre kvinnelige gyn. som finnes i byen driver klinikk sammen med en annen kvinnelig gyn. Det er vist noe som har startet opp for ikke så lenge siden. Der har den ene gyn. refusjonsordning , altså du må ha henvisning fra fastlegen din mens den andre legen har ikke refusjonsendring så hun vil kunne ha kortere ventetid, men da må du dessto betale mer for utredningen. Av rykte så er begge disse gyn. godt annerkjente og er veldig dyktige. Gyn. jeg går til er bare helt fantastisk, ikke bare er hun dyktig innenfor sitt fagfelt, men hun er også en veldig behagelig person. Hvem er denne gyn? Kunne veldig gjerne tenkt meg å gå te en dame ------------------------------------------------------------------------------------------------ At jeg må vente litt er jo en selvfølge. Hadde jo ikke forventet inn innen uka liksom, men det å få beskjed om at jeg må vente opptil 1 år er veldig leit å høre. Det var det siste jeg ville høre.. Ja jeg er ennå ung og burde ha alle odds med meg og kunne blitt gravid innen 1 år. Men det har ikke skjedd og selvom det "bare" er gått 1 år har vi faktisk hatt ubeskyttet sex nå i nesten 2 år som tilsier at jeg kunne au i den perioden blitt gravid... Og seff kommer de som har prøvd i flere år forran meg. Trudde bare ikke det var SÅ lang ventetid på en offentlig plass.
Gjest Fisk73 Skrevet 10. oktober 2008 #16 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg sier overhodet ingen plass at pleiepike ikke burde få komme til utredning Det jeg prøver å se, er at det er mange sider av en og samme sak, og at det er slik at når man er 21 år så blir det kanskje ikke sett på som like alvorlig som om noen på 30 trenger hjelp... Og nei, det er ikke unormalt å ikke bli gravid om man har prøvd i ett år, men når man er 21 er det mer normalt at man blir gravid. Jeg har ingen problemer med å skjønne frustrasjonene når man ønsker et positivt tegn og ikke får det, men jeg tror at om man har for eksempel 100 stykker som trenger hjelp, så tror jeg at de som er rundet 30 kommer foran i køen, jeg vet ikke? Det er ikke dermed sagt at jeg er enig i det, men jeg prøver å se ting fra flere sider Nå kommer det jo frem at hun har prøvd i bortimot 2 år, og det er lang tid og da burde man pushe litt mer på å få komme til utredning. Og igjen, lykke til pleiepike! Skjønner godt dine frustrasjoner jeg, selv har jeg gått uten prevansjon veldig lenge, og har vært til utredning hvor de ikke finner noe galt, hverken med meg eller mannen. Håper dere lykkes snart
Kylling Skrevet 11. oktober 2008 #17 Skrevet 11. oktober 2008 Sorry, Fisk73 . Jeg opplevde deg som at Pleiepike bare skulle sette seg ned og vente, for det er jo mange over 30 som har det myyye verre enn henne. 80% blir gravide innen ett år. Da vil jeg si at det er relativt unormalt å måtte prøve i ett år før man blir gravid. Veldig mange av de 20% som ikke klarer det innen ett år er også gjerne de som av ulike årsaker ikke klarer å bli gravide på egenhånd (med diagnoser/uforklarlig barnløshet), så prosentdelen som faktisk er fertile selv etter å ha prøvd i ett år antar jeg er ganske liten. Utredning av ufrivillig barnløshet vet jeg er nedprioritert på SSK. Uansett alder. Når jeg skrev at de må prioritere andre grupper så mente jeg ikke de som er over 30, men de som har alvorlige sykdommer i underlivet. Kreft osv. Det er derfor fastlegene heller bør sende slike henvisninger til privatpraktiserende gynekologer. Jeg har lest mange artikler hvor legestanden mener at unge kvinner bør få utredning tidlig, fordi f.eks endometriose kan forverres med tiden. Vet om flere i begynnelsen av 20-årene som kjapt har kommet inn til privat gynekolog og fått hjelp. Det tar alltid mye lenger tid i det offentlige, for der er det stadig innsparinger og man må prioritere de som er alvorlig syke.
NemoLinn Skrevet 11. oktober 2008 #18 Skrevet 11. oktober 2008 Hvem er denne gyn? Kunne veldig gjerne tenkt meg å gå te en dame ------------------------------------------------------------------------------------------------ Gynekologene Odrun Kleggetveit og Kristin Tronstad Gynekolog Bønnelykke.
pleiepike Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter #19 Skrevet 12. oktober 2008 SSK ska kutte ned i det meste de kommer over.. At utredning innen dette er nedprioritert der kommer da ikke som en bombe... Men synd det ska gå utover folket som ønsker hjelp. Jeg prøver å smøre meg me tålmodighet og tenker at vi begge er friske, men det bare ikke vil klaffe ennå... Så får vi nå se...
Kattugla Skrevet 19. oktober 2008 #20 Skrevet 19. oktober 2008 Fra spesialisten sendte inn søknaden om prøverør, til vi fikk innkalling på Ullevål, tok det ca 8-9 måneder, men da kom 6 uker ekstra på toppen av det pga sommerferie (og at det var stengt på gynekologisk). Så ja, tilsammans litt i underkanten av et år, så ventetid på 8-12 måneder er nok hva de fleste må være forberedt på tror jeg, med mindre selvfølgelig man går til privatklinikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå