Gå til innhold

tips for oppstart med trening

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mariluu_*
Skrevet

Hei alle sammen,

Trenger litt råd og hjelp her..

Har store planer om å begynne å trene..., jaggu på tide!!

Jeg er ei dame på snart 40 som egentlig aldri har trent noe særlig, syns egentlig det er pyton :tristbla:

Men nå ønsker jeg å komme igang med et eller annet. Er nok ikke så stor på gruppetimer..., enda ihvertfall.

Noen gode tips på hvordan jeg kommer igang? og hva som kan være lurt å starte med, ønsker primært å få opp kondisjon og energi. Har tre unger, så mor trenger litt å gå på. Er medlem i Elixia så jeg har egentlig ingen unnskyldning for ikke å sette igang :gjeiper:

Hva kan være smart å begynne med?? hvor ofte?? hvor lenge??

noen med gode råd til meg?? det hadde gjort meg kjempeglad altså.

Ha en flott dag alle sammen.

Mariluu :goodbye:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Easy Xycling er en fin time for nybegynnere. Ingen som biter ;)

Skrevet

Spinning er en veldig fin treningsform uansett hvilken form du begynner i. Du kan nemlig selv velge belastning, så om du er i dårlig form hindrer det deg ikke i det hele tatt, da bare bruker du lav belastning. Og så kan du øke belastningen etter hvert som du får bedre kondis. Det er ingen som kan se hvilken belastning du har det på, om du bekymrer deg for slikt.

Det som i tillegg er bra med spinning er at sykling er snilt mot leddene, mye snillere enn ting som involverer løping og hopping.

Det er bra kondisjonstrening, samt at du også trener styrke i sete og ben.

Og så er det gøyalt, ikke minst.

De pleier ha timer av varierende "vanskelighetsgrad", men i spinningtimene er stort sett eneste forskjellen at de "vanskelige" timene varer lenger enn de lette.

Jeg vet ikke hvilke andre timer de har på ditt senter, men du kan jo spørre de som jobber der hva de anbefaler til nybegynnere.

Du bør ikke gå for hardt ut og satse på minst 4 ganger i uken... Det har ikke kroppen din godt av, og du kan risikere å bli "utbrent"; altså så sliten at du blir drittlei og gir opp og slutter helt.

Begynn med et par ganger i uken. De timene som varer 30-45 minutter er best. Så kan du evt. spe på med apparater om du føler for å trene lenger.

Skrevet

Anbefaler en time med en veileder på senteret du skal trene. Vil kunne hjelpe deg å finne den treningsformen som passer best. Da får du kanskje også satt opp ett lite styrkeprogram, og en innføring i apparater.

Utenom treningssenter anbefaler jeg gåturer i raskt tempo som en start. Da får man frisk luft som en bonus!

Lykke til!

Skrevet

Det viktigste når du begynner å trene er å finne noe du synes er gøy. Om du hater treningsformen du driver med, vil det være mye lettere for at du dropper ut og skulker unna.

Husk at du ikke er nødt til å trene på et studio, om du ikke synes det de har av tilbud der er noe gøy. (om de har noe der du synes er kjempemoro er det selvsagt fint, det er lett å trene på studio siden man kan stikke innom når man selv har tid).

Du kan også trene kampsport (det finnes nybegynnerkurs som er beregnet på travle voksne, som går en gang i uken), ballspill, osv osv.

Gå tur, gå i fjellet, osv.

Gjest Elfrida
Skrevet

Bra råd i denne tråden. Ellers kan noe så enkelt som noe nytt og fresht treningstøy eller lignende få opp motivasjonen.

Kanskje du har noen kjente som også har lyst til å komme i gang med trening? Det å ha en avtale med noen kan hjelpe veldig på å komme seg over dørstokken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...