Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei vedovnen vår. Den har ikke sånn liten dør under, så det blir ikke nok trekk når jeg skal fyre opp. Jeg begynner å hate den!!! Hver gang jeg har ordna til det perfekte "bålet" inne i ovnen med avispapir, tynne fliser og papp har jeg skikkelig trua men etter litt spraking så blir det helt svart. :kjefte: Så ender det med at jeg må begynne på nytt og ta ut flisene så jeg blir svart på hendene (og andre steder jeg måtte ta på etterpå) og så må jeg stå på knærne og blåse inn i ovnen til jeg blir blå i ansiktet og hele leiligheten blir røyklagt! Noen vil kanskje si at jeg har lite å klage på, men det er fryktelig irriterende. Det går med så mye tid og ergelse på dette! Og nå begynner det å bli ufyselig kaldt ute! Måtte bare få det ut! :rope:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du trekken helt oppe og døra på gløtt og lar det brenne godt noen minutter? Funker fint her ;)

Skrevet

Ja jeg har det men virker ikke som det er nok trekk. Vedovnen hjemme hos foreldra mine og den på hytta har sånn liten dør under og da er det aldri noe problem. Argh! Det er en gammel ovn den jeg har men skulle tro den kunne gjøre jobben sin for det....

Skrevet

Det er en gammel ovn jeg har ;)

Ellers så har jeg funnet ut at det finnes bedre ting å fyre opp med en papir og papp...

Skrevet

Kjenner til problemet, her bruker vi både å åpne en dør til trekk, og eventuelt sitte med blåsebelgen.. bare pass på styrken, har mer enn en gang i frustrasjon trykket for hardt så det sprutet glødende tre biter og slikt rundt..

Skrevet

Ååå, nå savner jeg der jeg bodde før og hadde vedovn!! Heldige dere!

Jeg pleide å sette opp et vindu litt mens jeg fyrte opp, sånn at det blir gjennomtrekk opp i pipa. Kommer mer oksygen inn til flammene da, og blir fortere varmt.

Lykke til.

Skrevet (endret)

Det problemet var over da jeg begynte å fyre opp med tennbriketter istedenfor bark og avispapir....:)

Endret av -LilleFix-
Skrevet
Hva slags ovn er det?

Det er en gammel Jøtul ovn.

Hmm, trikset med å åpne vindu skal jeg teste. Takk! :)

Å ja det er kjempetrivelig med vedfyring, blir en ekstra god og koselig varme med det, bare ovnen funker ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...