Christal Skrevet 8. oktober 2008 #1 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg og mannen satte oss ned for å snakke litt om menyen til bryllupet vårt. Han ønsket seg koldtbord og jeg en 3 retters. Når det gjelder koldtbord så snakket jeg med min mor om dette og da satte hun kaffen i halsen og mente helt og holdent at koldtbord var ikke noe man hadde i bryllup. Det ble rotete og med 100+ gjester vil det alltid være bevegelse i lokalet og det blir vanskelig for talerne etc.. Hva syns dere folkens? Er koldtbord noe man kan ha i bryllup? Blir det mye bråk og rotete? Og er det ikke kjedelig med eggerøre, laks, roastbeef i bryllup når man får det servert som regel rimelig ofte i andre tilstelninger? Eller er det mulig å få annet på et koldtbord?
msDelenn Skrevet 8. oktober 2008 #2 Skrevet 8. oktober 2008 vi blir ca 50 gjester og har valgt koldtbord. Min mor er kokk, og vi fant ut dette var den beste måten å gjøe det på. Gjestene får "pauser" der de kan hente mer å spise. Så har også gejstene mulighet å mingle litt og røre på seg. Spørs hvor høytidlig resten av selskapet skal være. Vi skal forøvrig ha blanding av Norsk, englesk, spansk, fransk og sveitisk cuisine da familien kommer fra disse landene. Blir morsomt, pluss at jeg kan være med å hjelpe til med preparering.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #3 Skrevet 8. oktober 2008 Vi har selvvalgsbuffé, som er et koldtbord + et par andre små varme retter. Vi har marinert laks, varme karbonader, marinert kylling og noe annet i tillegg. Diverse salater og slikt også. Jeg synes det er kjekkere å gjøre det slik, for da er det større mulighet for at alle får noe de tåler/liker. Om man har en treretters så får alle det samme å spise, og å finne noe alle 100 liker er ikke så voldsomt lett at det gjør noe... Det blir selvsagt mer bevegelse i lokalet, men jeg synes det bare er positivt. Jeg setter selv pris på å få rørt litt på meg, særlig siden slike middager kan ta fem lange og fem brede. Når det er taler, så går alle og setter seg. Når man starter middagen blir det lettere om man har et system med at den ene enden av bordet begynner, så styrter ikke alle til på en gang. Folk spiser i forskjellig tempo, så "køproblemer" pleier ikke oppstå. I min slekt er det vanlig med dette systemet, slik er det i alle konfirmasjoner og dåper og brylluper, så jeg ser ikke på det som et problem, jeg da. Og man får ikke servert det samme på alle koldtbordene, om man sper på med ting selv. Trenger ikke bestillg koldtbord fra samme selskap hver gang, da er det klart det blir kjedelig
Solstrålejenta Skrevet 8. oktober 2008 #4 Skrevet 8. oktober 2008 Vi skal også ha koldtbord og synes dette er en fin måte for alle gjestene å få noe mat de liker på. Koldtbord trenger ikke å være kjedelig -det kan man jo gjøre til akkurat hva man vil... Når du nevner det med at det blir rotete med koldtbord og 100+ gjester, vil jeg egentlig påstå det motsatte. Vi har blant annet valgt koldtbord nettopp fordi vi har over 100 gjester. Jeg har ennå ikke per dags dato vært i et så stort bryllup hvor det har vært en 100 % vellykket servering av 3-retters. Å servere 3 retters til så mange mennesker og at alle skal få varm mat noenlunde samtidig krever en skikkelig god logistikk og mange servitører... Men det er jo min erfaring da og det kommer jo helt an på hvor man har det selvfølgelig. Masse lykke til med matvalget deres!
Chica Skrevet 8. oktober 2008 #5 Skrevet 8. oktober 2008 Det krever kanskje litt mer av toastmasteren, men buffet fungerte veldig greit i vårt bryllup takket være dyktig toastmaster. Vi hadde tapasbuffet, ville ha litt mer spennende mat enn bare røkelaks og roastbeef når det var bryllup. Hadde dekt opp med samme mat på to sider av et langbord, så det gikk ganske kjapt å forsyne seg selv med mange gjester.
Rosalie Skrevet 8. oktober 2008 #6 Skrevet 8. oktober 2008 Koldbordbryllupene er faktisk de bryllupene jeg har vært i hvor det har vært minst rot og surr rundt bordet, faktisk. Men da har det vært småbord, med koldtbordet i midten av lokalet. Og i stedet for dessert, kakebord.
angara Skrevet 8. oktober 2008 #7 Skrevet 8. oktober 2008 Vi skal også ha koldtbord (med én varmrett). Og blir godt over 100 personer. Det kommer til å bli mye forskjellig mat å velge i, men jeg har bekymret meg litt for hvordan det skal bli med gangen i middagen, særlig med tanke på taler etc. Vi får oppfordre toastmasteren til å informere godt om bespisningen, og ta den i flere omganger, slik at man kan smette inn en tale etter at alle har forsynt seg en gang, el.l., før folk begynner med runde nr 2. Så vil vi ha flere (tre?) "matstasjoner/bord" slik at alle ikke trenger å stå i kø for samme bordet. Det vil også effektivisere det hele litt.
Bluespirit Skrevet 8. oktober 2008 #8 Skrevet 8. oktober 2008 Vi lurer på å ha forrett og dessert på tallerken og kjøre en varmmatsbuffet som hovedrett. Lurer på å ha tapas inspiret buffet.
Christal Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 8. oktober 2008 Så det er mer vanlig med koldtbord enn jeg trodde, eller hva mamma trodde. Hun var så sjokkert når jeg nevnte det at skulle tro jeg bannet i kirke Det eneste jeg syns er et lite problem er at vi bor på et relativt lite sted så det er ikke så veldig mange å velge i når det gjelder catering, de er nesten oppbrukte, det er synd. Når det gjelder kostnader, vil det lønne seg med et koldtbord i forhold til en 3 rettes ? Noen som har sjekket priser?
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #10 Skrevet 8. oktober 2008 Så det er mer vanlig med koldtbord enn jeg trodde, eller hva mamma trodde. Hun var så sjokkert når jeg nevnte det at skulle tro jeg bannet i kirke Det eneste jeg syns er et lite problem er at vi bor på et relativt lite sted så det er ikke så veldig mange å velge i når det gjelder catering, de er nesten oppbrukte, det er synd. Når det gjelder kostnader, vil det lønne seg med et koldtbord i forhold til en 3 rettes ? Noen som har sjekket priser? Dere kan jo stå for mye av koldtbordet selv (med medhjelpere, selvsagt). Altså lage småretter selv. Dere kan selv lage salater og slikt, og selv lage småretter av div. kjøtt. I tillegg til et ferdigkoldtbord, så blir det ikke bare det samme som alle andre har, samtidig som det er litt mindre arbeid enn å lage alt selv. Det går som regel mye fortere for folk å få mat om man har koldtbord med to-tre forsyningsstasjoner framfor at en og en skal bli servert på plassen sin.
Concertina Skrevet 8. oktober 2008 #11 Skrevet 8. oktober 2008 Mamma satt kaffen i halsen da jeg nevnte buffet... Det er visst ikke fint nok ...men jeg synes en god buffet kan være mye bedre enn tre-retters med steik som hovedrett! (jeg liker ikke steik....). Etter å ha vært i et bryllup som hadde buffet så ble jeg mer gira. Det fungerte veldig bra, og det var masse god mat. Vi vil i såfall ha etpar varmretter som vi bestiller fra catering i tillegg til mat vi kjøper og lager selv, feks spekemat, røyket laks, italienske kjøttboller, diverse salater, brødtyper osv. Er fremdeles litt usikker ang størrelsen på lokalet i forhold til å ha plass nok til å gå rundt, det er ikke så veldig stort og det kan bli litt trangt... Skal innom lokalet igjen og titte mer på det før vi bestemmer oss, men jeg håper det skal være greit.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #12 Skrevet 8. oktober 2008 jeg kunne aldri tenkt meg å ha koldtbord i et bryllup....! syns det er for enkelt for bryllup jeg! vi skal ha 3-retters
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #13 Skrevet 8. oktober 2008 jeg kunne aldri tenkt meg å ha koldtbord i et bryllup....! syns det er for enkelt for bryllup jeg! vi skal ha 3-retters Men et koldtbord er jo ikke et koldtbord, da... Man kan fint ha en buffet med akkurat de samme rettene som du tenkte å servere i din 3-retters. I tillegg til masse andre retter. Så kan folk forsyne seg litt av det ene og litt av det andre. Det går an å lage store kar med svinestek med saus, f.eks, og så kan folk forsyne seg av dette om de vil. Man trenger ikke ha bare kalde retter, det går også fint med varmretter om man har dåser hvor de holder seg varme.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #14 Skrevet 8. oktober 2008 Men et koldtbord er jo ikke et koldtbord, da... Man kan fint ha en buffet med akkurat de samme rettene som du tenkte å servere i din 3-retters. I tillegg til masse andre retter. Så kan folk forsyne seg litt av det ene og litt av det andre. Det går an å lage store kar med svinestek med saus, f.eks, og så kan folk forsyne seg av dette om de vil. Man trenger ikke ha bare kalde retter, det går også fint med varmretter om man har dåser hvor de holder seg varme. Syns det er deilig å bli servert spennede danderte retter. Man får sjenket i glasset og servert på plassen! Jeg er kjempeglad i koldtbord jeg assa, men ikke til bryllup bare... Har aldri fått det servert i bryllup, og føler at det ikke passer.
Rosalie Skrevet 8. oktober 2008 #15 Skrevet 8. oktober 2008 Syns det er deilig å bli servert spennede danderte retter. Man får sjenket i glasset og servert på plassen! Jeg er kjempeglad i koldtbord jeg assa, men ikke til bryllup bare... Har aldri fått det servert i bryllup, og føler at det ikke passer. Det er deilig å få maten servert og bli litt oppvartet. Men takke meg til koldtbord framfor brettservering av halvvarm mat som har stått litt for lenge til å være saftig.
Gjest Lano Skrevet 8. oktober 2008 #16 Skrevet 8. oktober 2008 Vi har også vurdert koldtbord/buffet, men var i et bryllup i sommer med 100+ gjester, og der funket det særdeles dårlig med en sånn løsning. Det tok enormt lang tid før alle fikk mat, og selve middagen ble mye lenger enn under en 3retters, fordi toastmasteren måtte vente til alle var på plass før han satte i gang talene. Som Chica skriver så krever en buffet litt ekstra av toastmasteren, og det er nok veldig smart å ha de samme rettene på to steder, på hver sin side av bordet eller på to like bord eller noe i den duren.
Christal Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter #17 Skrevet 8. oktober 2008 Såg noen som påpekte at det er litt enkelt å ha det slik i et bryllup og jeg heller mot den retningen selv, men sambo er helt og holdent helt bestemt på at koldtbord er tingen.. Vanskelig dette
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #18 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg har vært i flere bryllup hvor det er koldtbord, og synes det fungerer vel så bra som at det blir servert ved bordet. Jeg er enig i at det er litt mer uformelt, men ikke "simpelt", og stort sett et bedre alternativ enn en kjedelig treretters i hvert fall (hvis man ikke har tilgang på engasjert kokk, og får servert ihjelkokt broccoli og dvaske sjampinjonger osv..). Hvis målet er å få det formelt nok ved hjelp av bordservering bør man ha en mer gjennomtenkt meny enn Alternativ1 "svine stek" eller Alternativ2 "okse stek" fra den lokale cateringen, og det er dessverre ikke alltid man får til.
msDelenn Skrevet 8. oktober 2008 #19 Skrevet 8. oktober 2008 (endret) må bare legge til at med vårt koldtbord/buffe, serverer vi forrett på plassen før de setter seg ned (noe vi preparer på forhånd) av sesongens varer. Så blir buffet/koldbordet ganske overdådig. Alt fra fisk, kjøtt og vegetarmat. Salater, tilbehør. Bakte poteter/paprika med fyll.... brød..sauser.. Bare fantasien setter grenser. pluss, så kan man hvis man vil ha isskulptur og dandere mat bordet kjempe fint. Er ikke simplet enn om man lager det... Endret 8. oktober 2008 av sashadelenn
Gjest brud i desember Skrevet 8. oktober 2008 #20 Skrevet 8. oktober 2008 Vi skal ha koldtbord. Tradisjonelt og tapas. + at all fiskemat lage vi selv! Har vært i "fine" bryllup med 3 retters der vi fikk servert kald mat og ingen saus.. I andre bryllup har jeg opplevd at man var like sulten når middagen var ferdig. Og selvfølgelig - vi har også opplevd 3 retters som helt perfekt. Men vi velger koldtbord fordi mengden av mat kan gjesten styre selv, også hva gjesten vil spise - stort utvalg -og vi vil ha "mingling" og en løssluppet stemning under middagen. Dessuten er det litt moro å kunne tilby selvplukket multer, hjemmelaget cabaret osv.. Men igjen - smaken er som baken. Vi vil ikke ha en så høytidlig fest - det er bare ikke oss.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå