Tropehus Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 Hei, tenkte å gi mannen bunad til jul. Altså starten på den. Mannen er fra Solbergmoen i Buskerud. Hvilken bunad vil være naturlig å kjøpe da? Har googlet litt, men ikke funnet noe klart svar - virker som dette er et litt "bunadløst" område. Noen som kan hjelpe?
Kitsune Skrevet 8. oktober 2008 #2 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg vet ikke, jeg. Men du burde kanskje legge denne inn på f. eks. hobby eller hus og hage-sidene. Der tror jeg du vil få bedre respons..
Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #3 Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Buskerud er dritkjip hvis man ikke er fra langt oppe i traktene. Eneste bunaden jeg vet om rundt her er lier bunaden. De fleste jeg kjenner fra drammen og omegn har nedre buskerud bunaden. Edit: Etter litt leting kom jeg over denne siden. Det står om en eikerbunad nederste. Nedre buskerud bunaden er vist bare en kvinnebunad. http://www.eiker.org/Artikler/Kultur_media...ikerdrakta2.htm Endret 8. oktober 2008 av Gjest
Soul Skrevet 8. oktober 2008 #4 Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Buskerud har egen bunad. Aldri hørt om Nedre Buskerudbunad før, men det er kanskje samme? Endret 8. oktober 2008 av Soul
minienthe Skrevet 8. oktober 2008 #5 Skrevet 8. oktober 2008 Nedre buskerud bunaden er vist bare en kvinnebunad. http://www.eiker.org/Artikler/Kultur_media...ikerdrakta2.htm ser da ut som det er både kvinne, mann og barn der ?
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #6 Skrevet 8. oktober 2008 Buskerud har egen bunad. Aldri hørt om Nedre Buskerudbunad før, men det er kanskje samme? Hva er buskerudbunaden da mener du? er mange forskjellige bunader i Buskerud, og det er mange forskjellige drakter i Buskerud. Det som omtales som Nedre Buskerudbunaden er ei drakt.
Concertina Skrevet 8. oktober 2008 #7 Skrevet 8. oktober 2008 Stikk innom nærmeste bibliotek og sjekk ut Norsk bunadsleksion - der er såogsi alle bunader/drakter i landet avbildet.
Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #8 Skrevet 9. oktober 2008 ser da ut som det er både kvinne, mann og barn der ? Det virket kanskje som om det kom litt feil. Siden dte er linket til viser eikerdrakta. Grunnen til at den heter/blir kalt nedre buskerud bunad er vel fordi høyere opp så er det jo flere som har sine egne.
Frk Johansen Skrevet 9. oktober 2008 #9 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg har lett litt på nettet men ikke funnet bilde av bunaden jeg mener han skal ha. Jeg er selv fra samme området og har den som kalles nedre Buskerud. Den finnes enten i grønt eller sort. Jeg vil anta det er 95% sorte av den men den grønne er veldig fin den også, jeg er imidlertid usikker på om det finnes herrebunad... Min er i alle fall sort i bunnen, men broderier på bysten/livet og nede langs skjørtekanten. Broderiene går i sennepsgult, rødt og grønt. Den er veldig enkel og fin. Dette andre noen har henvist til er ei Eikerdrakt, tegnet ganske nylig men har ingen offisiell status som bunad. Jeg har sikkert et bilde av meg selv i den hjemme om du ikke finner noe på nettet men du kan jo ringe Husfliden i Drammen og høre om de kan sende deg et bilde og samtidig høre om det finnes en herreutgave av den.
Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #10 Skrevet 9. oktober 2008 Men nedre buskerud bunaden har jo ingen offisiel herrebunad. Det er bare en kvinnebunad.
Muffinsdilla Skrevet 9. oktober 2008 #11 Skrevet 9. oktober 2008 Den som er mest aktuell for deg er da Nedre Buskerud bunaden. Den omtales som buskerudbunaden. Brukes av folk fra Drammen og området nordover i fylket, opp til ringerike hvor de har egen bunad. Den finnes i svart og grønn. Broderiene er gulbrune og røaktige. Bilde av Buskerudbunad Kontakt Husfliden i Drammen for mer informasjon!
LukaFrost Skrevet 10. oktober 2008 #12 Skrevet 10. oktober 2008 Du skal gi mannen din bunad til jul og ikke bestilt? Tror nok det blir bunad til neste jul jeg. Bunad er ikke noe man kjøper på samme måte som en dress.
Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #13 Skrevet 10. oktober 2008 Leser folk i heletatt førsteposten? Hun skal ha bunad til mannen sin. Med mindre mannen liker å gå i kjole så tror jeg det skal bli et problem ettersom det ikke finnes en herreversjon av buskerud bunaden. Og hun sa også at hun skulle starte på den som en gave, ikke gi hele nå.
Muffinsdilla Skrevet 11. oktober 2008 #14 Skrevet 11. oktober 2008 Leste ikke det gitt... Finnes ikke noe herrebunad fra nedre buskerud som en sier over her. Har han slekt fra noe annet sted somkan være aktuelt?
Tropehus Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter #15 Skrevet 11. oktober 2008 Du skal gi mannen din bunad til jul og ikke bestilt? Tror nok det blir bunad til neste jul jeg. Bunad er ikke noe man kjøper på samme måte som en dress. Jeg skal ikke gi han hele, jeg skal gi han starten på en. Dvs et par strømper, et stoffsett eller liknende. Den skal ikke være ferdig montert osv før jul. Så skjøter jeg på med noe nytt til bursdagen, og noe mer når vi har jubileum. Til slutt: Voila, en hel bunad!
Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #16 Skrevet 12. oktober 2008 Men jeg ville nok hørt med noen som lager bunader om det finnes noen for menn i nedre buskerud. Det er ingen som er offisiel, men kan hende det finnes en alikevel,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå