Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Mannen min har i årevis slitt med ryggen, og opererte for 6 måneder siden. Han har de siste årene ikke fått bevegd seg så mye og har da lagt på seg en del, men nå er han både psykisk og fysisk klar for å begynne å bevege på seg :)

Han har rukket å bli 115 kilo, er 187 høy, og er plattfot, tilfelle dette kan ha noe å si i valget av fottøy :) Regner med at han den første tiden vil begrense seg til å gå, så det er gode gåsko vi er på jakt etter. Et par til bruk på asfalt, og et par til bruk i terreng.

Hadde vært fantastisk flott om noen hadde hatt noen forslag, og på forhånd tusen takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Til asfalt ville jeg valgt Asics Kayano (1800 kr.).Fulldempet lest og passer for de med et normalt steg eller overpronasjon. I Kayano finnes den optimale kombinasjonen av støtdemping og stabilitet.

Kayano er for deg som vil har en robust modell med god kombinasjon av stabilitet og støtdemping for rolig turer.

Til skogsterreng/fjellturer "light" og annen fritidsbruk ville jeg gått for Merrell Chameleon Evo med Gore-Tex (1200 kr.). Den er lett i vekt,stabil på foten,vibram-såle med god demping,vanntett og puster.

:)

Endret av Roxy
Skrevet

Ser Asics skoen stå oppført som løpesko, men regner med den er like god som gåsko? Når det gjelder Merrell skone, er det noen som har flere anbefalinger der. Har hørt en del bra om Merrell sko, så kanskje det går mot kjøp av flere :)

Tar også mot flere forslag på gode sko til mannen min :)

Takk for svar sålangt.

Skrevet

Nå kommer det litt an på hvor i landet man bor, men kanskje en tur på løplabbet er å foretrekke. Jeg har i alle fall veldig gode erfaringer med å få en vurdering der. (Det finnes også vanlige sportsbutikker som har spesialisert seg på joggesko og tilpassing av disse.)

www.loplabbet.no

Føtter er tross alt forskjellige, så det er ikke alle sko som passer til alle bein. Når mannen din er plattfot i tillegg, så vil jeg anta at hans fot trenger en annen type støtte enn en person som har "normale" føtter.

Jeg for min del har fått påvist Hallux valgus (storetåa vrir seg), så jeg vet verdien av gode sko. Av den grunn ville jeg aldri ha gått på "måfå" i en vanlig sportsbutikk hvor den eneste hjelpen man får er fra skoleelever. (Eller å kjøpe sko ut fra en anbefaling fra et forum på nett - som sagt føtter er forskjellige.)

Ikke misforstå Roxy - jeg er sikker på at disse skoa er kjempeflotte til deg, men noen ganger er det best å prøve selv.

Skrevet
Jeg for min del har fått påvist Hallux valgus (storetåa vrir seg), så jeg vet verdien av gode sko. Av den grunn ville jeg aldri ha gått på "måfå" i en vanlig sportsbutikk hvor den eneste hjelpen man får er fra skoleelever. (Eller å kjøpe sko ut fra en anbefaling fra et forum på nett - som sagt føtter er forskjellige.)

Ikke misforstå Roxy - jeg er sikker på at disse skoa er kjempeflotte til deg, men noen ganger er det best å prøve selv.

Jeg også har hallux, (har leddgikt) derfor jeg anbefalte de jeg gjorde *blunk*.

De er begge brede i framfoten kontra feks.Nike.

Men det er seff ofte lurt og få eksperthjelp.

I dag har man også muligheten og ta med seg skoene fra sportsbutikken hjem for å prøve de der. Noen butikker opererer med 3 ukers angrefrist.

Grunnen til at jeg anbefalte løpesko er rett og slett fordi de har best demping.

Masai sko kan være et alternativ men de fungerer jo best til de som står mye på hardt underlag.Ikke så bra egnet til mosjonering ute i ulendt terreng,grus osv.

Bare et råd.:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Asic lager også gode gåsko og sko for lette terrengturer. Siden han er tung er det bra å velge sko som er godt dempet. Også Mizuno kan du sjekke ut siden han er plattfot.

Når det gjelder Vibram-såle vil jeg bare tilføye at de er "gammelt nytt". De var veldig bra da det kom, for da var det det beste. Men saken er at gummien blir veldig fort hard, noe som gjør at skoen griper dårlig i terrenget. Særlig hvis det blir litt fuktig/bløtt.

De siste årene har det kommet såletyper som er av mye, mye bedre kvalitet og varighet.

Skrevet

Enig i forslaget om en tur på Löplabbet dersom det finnes i rimelig nærhet av der dere bor. Et annet mulig kjøp kan jo være MBT-skoen selv om den er svinedyr. Men da lønner det seg å lese litt om den og prøve først, for de er for dyre til at feilkjøp er spesielt morsomt.

Skrevet (endret)

Blir Asics Kayano litt dyr (som jeg er helt enig er en kjempesko) prøv Asic GT 2130 som er lettere, god demping og bra for overpronering. ca 1300 kr.

Innlegget er endret iht KGs regler. For annonsemuligheter kontakt salgsavdelingen.

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Skrevet

Jeg ville IKKE kjøpt løpesko dersom det er meningen at han skal gå tur i dem. Løpesko er for å løpe i. Kjøp noen gode hiking sko, både Nike og Salomon har gode sko som ikke er altfor dyre

Gjest Mr.walker
Skrevet

Jeg jobber i skobransjen og er ikke enig med gjesten over her.Erfaring og tilbakemeldinger fra kunder og helsevesen viser at løpesko egner seg ypperlig til lett mosjonering og gåing.Lestens oppbygging og gode dempe-egenskaper er alfa omega her.

Til det motsatte er bevist kan du trygt investere i en fulldempet løpesko og benytte den til gåing.

Hiking sko egner seg best i ulendt terreng og har derfor en mye stivere/hardere såle.(Vibram)

Kjøper man derimot en fulldempet løpesko i feks.goretex kan man bekymringsløst ta seg en skogstur også i dårlig vær.

God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...