Far til 2 Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Nå blir det sikkert nytt rabalder ettersom regjeringen har utvidet fødselspermisjonen med 2 uker. Disse skal være forbeholdt far (slik jeg leser det). Samtidig skal 2 uker taes fra eksisterende permisjon og forbeholdes far. Slik jeg ser dette er dette et av mange tiltak som er bra for at barn og far skal få mer tid sammen. Noen vil imidlertid mene at fødselspermisjonen er forbeholdt mor. Hva mener dere ? Klar diskrimidering av far edit: endret en bokstav fra l til k Endret 7. oktober 2008 av Far til 2
ToveM Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg syntes faktisk det bør være opp til hver enkelt familie hva som passer best for de. Det er vel bare en del uker etter fødselen som er forbeholdt mor (6?..) resten KAN far ta ut om det passer seg slik.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 7. oktober 2008 #3 Skrevet 7. oktober 2008 Det er jo ikke mor som får mindre? Meg bekjent er det vel de 9 første ukene av permisjonen som er forbeholdt mor, mens resten er foreldrepermisjon, som avsluttes av pappaperm...
Lizzee Skrevet 7. oktober 2008 #4 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg synes dette er bra. Men hadde håpet at far kunne fått permisjon på egne premisser ikke bare ut ifra mors opptjening. Det jammen på tide at fedre får egne opptjeningsrettigheter!!
Lizzee Skrevet 7. oktober 2008 #5 Skrevet 7. oktober 2008 Det er jo ikke mor som får mindre? Meg bekjent er det vel de 9 første ukene av permisjonen som er forbeholdt mor, mens resten er foreldrepermisjon, som avsluttes av pappaperm... Helt riktig det. Det er 2 uker av de ukene som man disponerer fritt seg imellom som nå blir forbeholdt far. Mor har fremdeles de ukene som hun hele tiden har hatt.
Honey Bee Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 Personlig syns jeg det er bra at pappa får 2 ekstra uker,men det er jo som de andre sier at man står fritt til å fordele utover 3 uker før fødsel og seks uker etter.Det jeg heller syns burde vært en kampsak,er fars mulighet til selvstendig opptjening av foreldrepenger....men det blir vel for dyrt for AS Norge.
Far til 2 Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 7. oktober 2008 Det er jo ikke mor som får mindre? Meg bekjent er det vel de 9 første ukene av permisjonen som er forbeholdt mor, mens resten er foreldrepermisjon, som avsluttes av pappaperm... Derfor enfter jeg også beskrivelsen "taes fra mor" til "taes fra eksisterende" permisjon" i brødteksten. Basert på tidligere debatter er det imidlertid en del mødre som ser på permisjonen som sin. Derfor ble overskriften som den ble. Forøvrig er jeg enig i at fedre bør ha en selvstendig rett til opptjening av støtte under denne permisjonen. Men jeg synes det er et skritt i riktig retning.
Gjest imli Skrevet 7. oktober 2008 #8 Skrevet 7. oktober 2008 Personlig syns jeg det er bra at pappa får 2 ekstra uker,men det er jo som de andre sier at man står fritt til å fordele utover 3 uker før fødsel og seks uker etter.Det jeg heller syns burde vært en kampsak,er fars mulighet til selvstendig opptjening av foreldrepenger....men det blir vel for dyrt for AS Norge. Dette er jeg helt enig i. Hvlike uker som går til hvem, synes derimot jeg folk må få bestemme selv.
Lizzee Skrevet 7. oktober 2008 #9 Skrevet 7. oktober 2008 Derfor enfter jeg også beskrivelsen "taes fra mor" til "taes fra eksisterende" permisjon" i brødteksten. Basert på tidligere debatter er det imidlertid en del mødre som ser på permisjonen som sin. Derfor ble overskriften som den ble. Du er inne på noe der. Har snakket med mange om dette. Og det er stort sett mødre som er veldig ivrige på at man må få bestemme selv hvordan man skal dele permisjonen. Mens fedre er mer opptatt av at de skal få en egen større andel. Jeg tenker da at mødre er ivrigere på å "dele selv" fordi de ser på permisjonen som sin og det er lettere å få den til å forbli mødrenes egen om valget skal skje innenfor husets fire vegger... For fedre tror jeg det blir mye enklere å få gjennomslag for å få mer av permisjonen om de har en større andel uker som er øremerket for dem. "Dele og bestemme selv" vil nok helst gå i favør av mor... Og det er ofte urettferdig for far (og barn!). Jeg synes jo at mor og far skulle fått like stor permisjon og basert på egen opptjening. Jeg forstår at mange må/vil velge hvor mye permisjon de skal dele (og ikke dele) basert på familiens situasjon. Det største argumentet i tidligere diskusjoner om dette har vært at fedrene ikke kan ta ut permisjon for da taper familien mer økonomisk. Nettopp derfor er det viktig at man har egen opptjening for fedre!!!
Far til 2 Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Du er inne på noe der. Har snakket med mange om dette. Og det er stort sett mødre som er veldig ivrige ... ... Ikke si det så høyt da Endret 7. oktober 2008 av Far til 2
Pasha Skrevet 7. oktober 2008 #11 Skrevet 7. oktober 2008 og med dette har faktisk far rett på mer lovfestet perm enn hva mor har. jeg er for valgfrihet jeg da. For noen passer det at mor har bare et par mnd, mens far har resten, for andre er det beste at mor har mesteparten
Gjest Gjest_mille_* Skrevet 7. oktober 2008 #12 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg mener at egentlig burde permisjonen deles likt mellom mor og far, med mor som først ut i permisjonen. Og det burde såklart være lik opptjeningsrett for begge foreldre hver for seg. Hvordan er det forresten med de som driver egen bedrift? Min mann er selvstendig næringsdrivende. Vil han ha noen mulighet til å ta ut permisjon uten å miste bedriften? Tviler egentlig på det. Det er langt igjen før permisjonsordningen er rettferdig!
Lizzee Skrevet 7. oktober 2008 #13 Skrevet 7. oktober 2008 Ikke si det så høyt da hehe... er litt sånn fanesak for meg dette her....
Gjest imli Skrevet 7. oktober 2008 #14 Skrevet 7. oktober 2008 og med dette har faktisk far rett på mer lovfestet perm enn hva mor har. jeg er for valgfrihet jeg da. For noen passer det at mor har bare et par mnd, mens far har resten, for andre er det beste at mor har mesteparten Ja, og det synes jeg er litt spesielt, iom at det faktisk er mor som føder ungen... Men alt for å være politisk korrekt nei, la folk velge selv... de er de fleste fullt kapable til.
Pasha Skrevet 7. oktober 2008 #15 Skrevet 7. oktober 2008 og i og med at 3 av disse ukene er før ungen kommer, så sitter da mor igjen med 6 uker lovfestet perm sammen med ungen og far med 10
Lizzee Skrevet 7. oktober 2008 #16 Skrevet 7. oktober 2008 og med dette har faktisk far rett på mer lovfestet perm enn hva mor har. jeg er for valgfrihet jeg da. For noen passer det at mor har bare et par mnd, mens far har resten, for andre er det beste at mor har mesteparten Nei. Separat sett så har ikke far krav eller rett på noe som helst. Har ikke moren opptjent rett så får ikke far en eneste dag med permisjon. Selv om han har jobbet og betalt skatt uten opphold år etter år... Problemet er jo at det "passer ofte mor best" at mor får mest. Og mor får viljen sin. I tillegg så passer det ofte best at mor får mest fordi familien da ikke taper så mye økonomisk. Fordi mor stort sett har lavere lønn. Derfor mener jeg at fedre bør ha egen opptjening for da ville de stilt likt som mødre i en slik situasjon og mange fedre ville da ha kunnet vært lengre hjemme fordi det økonomisk sett ikke ville vært noen fordel av at far var på jobb og mor var hjemme. Slik jeg har erfart det så er det par som har ganske lik lønn som klarer å dele permisjonen mest likt. Men der hvor det er store lønnsforskjeller så er det ofte mor som tjener minst og derfor blir hjemme mest.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #17 Skrevet 7. oktober 2008 Ja, og det synes jeg er litt spesielt, iom at det faktisk er mor som føder ungen... Men alt for å være politisk korrekt Så mor er liksom mer forelder hun da...? Hun har mer krav på tid med barnet...? Eller er det sånn at mor må ha permisjon fordi hun er så utmattet etter å ha gått gravid og deretter født...? Og far er bare en befrukter som vi har mest nytte av om han går på jobb og tjener penger mens mor er hjemme og kooooser seg med permisjonen sin.
Gjest Caya Skrevet 7. oktober 2008 #18 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg synes det er gledelig at far får rett til mer permisjon
CeeCee Skrevet 7. oktober 2008 #19 Skrevet 7. oktober 2008 For meg kunne permisjonen vært delt i to. Mor får første halvparten og fa får siste halvparten. Er nok en del mødre som ønsker å gå ut i jobb før permisjonen er over, mentør ikke fordi de blir uglesett dersm de velger å plassere en 6 mnd gml baby hos dagmamma. Dette kunne løst seg dersm far kunne vært hjemme de siste mnd. Hadde vært positivt for alle tre.
Arkana Skrevet 7. oktober 2008 #20 Skrevet 7. oktober 2008 og i og med at 3 av disse ukene er før ungen kommer, så sitter da mor igjen med 6 uker lovfestet perm sammen med ungen og far med 10 For det er vanligvis et problem at mor ikke får mer enn disse 9 ukene? De aller fleste mødre tar den klare hoveddelen av foreldrepermisjonen. Jeg tror det er langt større problem at far ikke får mer enn sine lovfestede uker, og jeg har ennå til gode å høre om en mor som ikke har fått mer enn sine. Hvor mange uker som er lovfestet og til hvem synes jeg egentlig er litt uvesentlig all den tid det fremdeles er mødrene som er hjemme det aller meste av tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå