Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei! jeg er en jente som trenger hjelp. jeg er så fryktelig tynn og det irriterer meg veldig! jeg prøver hele tiden å tenke" vær fornøyd med den kroppen du har! det er bedre å være tynn som en modell en feit!" men når folk disser med for at jeg er tynn og jeg blir HELE tiden komentert! " du er så tynn!", "har du anoreksia?" "spis mer! du er jo rene pinnen!" og lignene blir jeg så lei meg! når guttene sier det prøver jeg og overse det, men det er SÅ sårende! også finner jeg aldri bukser som sitter stramt, i så fall må jeg kjøpe noen som rekker nermest til knærne( barnestørelser). så er det noen som værsåsnill kan fortelle meg hvordan jeg kan gå opp i vekt? snart går jeg ikke på skolen mer for jeg ORKER ikke alle de jævlige kommentarene! så kan noen værsåsnill og fortelle meg hva jeg burde spise? helst noen som har peiling. jeg er 162 høy ca. og veier 42-42 kg. til frokost spiser jeg vanligvis en skive( blanding av loff og små-grovt) ( ikke kneip) og et glass melk, til lunsj en eller to skiver av samme brød, da drikker jeg ingenting. så spiserjeg middag, og mengden avhenger av om jeg liker maten eller ikke, også legger jeg meg.

til dere som bare vil gi slemme svar: IKKE GJØR DET! jeg har nok av slike som gir faen i andres følelser og har så jævli fritids at de ikke kan svare ordentlig. hvis du ikke svarer for å hjelpe meg vil jeg helst ikke høre fra deg!

takk til alle med seriøse svar!

mvh Meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Ut i fra hva du skriver så spiser du ALT for lite. Og for sjelden.

Frokost er viktig! Forsøk å få i deg en ganske stor frokost. F.eks. havregrøt eller to skiver grovt brød med leverpostei, et glass melk og en frukt f.eks.

Til lunsj noe av det samme. 2 skriver, kanskje en yoghurt ved siden av, en frukt/grønnsak.

Middag, det du orker og har lyst på. Om det er noe du ikke er så glad i, så suppler med å spise en håndfull nøtter eller litt tørket frukt etterpå. For å få i deg mer energi.

Du spiser ikke kveldsmat ser det ut til. Spis noen skiver, et knekkebrød, en yoghurt, et eller annet.

Cluet er at du må spise mer enn kroppen din forbrenner for å gå opp i vekt. Noen må spise ganske mye. Men det er uansett viktig å ha en viss måltidsstruktur. Om du blir fort mett, så føy heller til litt kaloririke ting som nøtter på salaten, tørket frukt i havregrøten, litt ekstra olje i maten, smør på brødskiva. En smoothie på vei hjem fra skolen. Osv osv. Små grep. Om du har problemer med at det er mye du ikke liker, så forsøk å ha noe liggende som du liker. En proteinbar, en banan...

Styrketrening i tillegg til NOK mat er også bra.

Du kan jo i prinsipp sette deg ned og spise fire kg sjokolade hver dag, men dette er ingen sunn måte å gå opp i vekt på.

Sunt fett, riktig sammensatt kost, litt styrketrening og regelmessige måltider er det du burde satse på.

Om det fortsatt ikke er mulig for deg å gå opp i vekt ved disse endringene, kan du forsøke næringsdrikker fra apoteket.

Lykke til!

Skrevet

Hei

sitter på jobb nå, så må skrive raskt, og blir vel litt slurvete.

Det er så utrolig synd at folk tar seg den friheten å mobbe de som er tynne. Her på kontoret har vi en som er "slank", og det bemerkes omtrent daglig. Har noen vært syke er det jo alltid "gud så tynn du er blitt!!!!" Hvordan ville tykke mennesker reagere på samme behandling? "Feiting, ikke spis så mye da" "Har du lagt på deg i ferien?" Man hører jo ikke slik, så hvorfor er det annerledes for tynne mennesker?

Selv var jeg utrolig tynn i oppveksten. Fikk høre det dag etter dag, og jeg endte opp på psykiatrisk avdeling. Ikke bare pga dette selvfølgelig, men var UTROLIG plaget. I dag, 8 år senere, er jeg 30 kilo tyngere, og får stadige komplimenter for en trent og mandig kropp.

Cluet er (som du sikkert skjønner) å spise mere. Det høres enkelt ut for mange, men vi som har vært gjennom det samme vet at det ikke er det. Baer fortell en tjukk person at h*n må spise mindre. Been there, done that. Det er noe ALLE vet.

Et godt råd er å spise 5-6 ganger om dagen. I begynnelsen ville jeg ikke tenkt på hva jeg puttet i meg i det hele tatt. Vitsen er å venne kroppen til å spise ofte og mye. Dog, 6 måltider med sjokolade er selvfølgelig ikkeå anbefalle.

Etter en stund blir du mer selektiv og bevisst på hva du spiser og hvor mye, men prinsippet blir det samme: spis ofte. Har du trøbbel med å lage mat så ofte finnes det nødløsninger: yoghurt, frukt og pulver er din beste venn. Treningsbutikker/studioer selger protein/vektøkningspulver, og for de som sliter er det glimrende måter å erstatte uønskede måltider på. Selv om jeg i dag har et annet behov enn før erstatter jeg alltid ca 2 måltider om dagen med pulverdrikker. Rett og slett fordi jeg ikke er altfor glad i å stappe i meg mat hele døgnet, og fordi jobben og livet krever tid. "Ordentlig" mat vil alltid være best, men pulver duger som nødløsninger. Orker du ikke tanken på mat om morgenen er det veldig greit å spise 2-3 små yoghurt, en frukt og et glass juice. Ikke veldig mye i seg selv, men straks du venner kroppen din til å få kontinuerlig tilskudd hver 2-3 time vil du raskt merke resultater.

Håper dette ga litt mening i hvert fall, si ifra om det er noe du vil ha utdypet.

Skrevet

Hvis jeg skulle gått dramatisk opp i vekt ville jeg spist mer fett i form av smør, majones og olje der det passer. Og jeg ville spist ofte, og unngått mat med for mye fiber.

Men egentlig synes jeg dette er noe du bør prate med legen om først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...